نورالدین غروی در شورای شهر تبریز: تبریز استانبولیزه و بتنیزه شده است

۲ بهمن, ۱۳۹۶
نورالدین غروی در شورای شهر تبریز: تبریز استانبولیزه و بتنیزه شده است

به گزارش آذریها به نقل از نصر، نورالدین وحیدی غروی با حضور در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بیان اینکه حضور در جمع منتخبین مردم بزرگوار تبریز برای وی افتخار ویژه ای است ، گفت: دعا می کنم که برنامه تبریز ۲۰۱۸ با کمال موفقیت انجام گیرد اما امروز قرار این رویداد آمادگی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی عمارت تاریخی شهرداری تبریز، اذعان داشت: در نگاه اول می توانم بگویم همین ساختمان عمارت ساعت، بازسازی ویژه را لازم دارد، ترک های ساختمان، شیشه های شکسته و ناودان های آویزان، منظره این بنای زیبا را به هم ریخته است!

وی با اظهار ناراحتی از این وضعیت ، بیان کرد: بلدیه تبریز هویت این شهر است، حیف است به آثار تاریخی خود نرسیم، می دانم که مشکل بودجه دارید اما تعویض شیشه های شکسته و ناودان ها هزینه آنچنانی ندارد، این مکان باید ظاهر مطلوب داشته باشد. وقتی وارد ساختمان می شویم به یاد علی مسیو قدم بگذارید و این حس را بگیرید.

وی که بعد از بیست سال پا به شهر تبریز گذاشته بود نحوه رانندگی این شهر را نیز بسیار نگران کننده دانست و اظهار داشت: توریست ها از شهرهایی می آیند که قوانین سخت رانندگی دارند با این وضعیت باید با ترس از خیابان ها عبور کنند، از طرفی اصل اول در همه شهرها پیاده رو است اما در تبریز پیاده روها نیز وضعیت خوبی ندارند.

دومین استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بیان احساسات خود گفت: وقتی در لیل آباد (شریعتی جدید) که زادگاه خودم است قدم می زدم، متاسفانه شاهد استانبولیزه شدن این منطقه شدم! همه جا رستوران ها و فروشگاه های مربوط به ترکیه دیده می شود! لیست غذاهای رستوران ها را که دیدم متعجب تر شدم! یک توریست حق دارد سوال کند که چرا این غذا ها در تبریز سرو می شود! پیتزاسوپریم، بیگ چیف، کراکف، استیک گوشت، چیز بلغاری و… نام های که نه فارسی اند نه انگلیسی و نه ترکی! الان کجاییم تبریز کجاست!

وی ادامه داد: به عنوان کسی که عطر نابِ کوچه های تبریز را استشمام کرده ام، می گویم این شهر اثری از آن تبریز قدیم ندارد!بیایید دوباره یاد حاج مهدی کوزه کنانی، علی موسیو و …  بیفتیم و ببینیم آنها چه کار کردند که تبریز را شهر اولین ها شد!اکنون تبریز شهر اولین ها نیست بلکه شهر آخرین هاست!

وی افزود: به احساس های گذشته فکر کنید، چطور آنها اولین شده اند، چطور اولین نظمیه بلدیه را ساختند، آری تبریز دروازه تمدن بود ولی حالا نه!

غروی با یادآوری این موضوع که زمانی انجمن تبریز، پارلمان ایران بود، گفت: عظمت انجمن تبریز فراموش شدنی نیست،این انجمن در کشورهای خارجی حرفی برای گفتن داشت. دیپلمات های اروپایی در همه فصل های سال در تبریز مستقر می شدند، زیرا فضای فرهنگی و اجتماعی و تفریحی عالی داشت.

وی بیان کرد: متواضعانه می گویم امیدوارم بتوانیم “خود تبریزی بینی” کنیم ، به یادآوریم که خون تبریزی در رگ های ما جریان دارد. چرا باید چشمان به تهرانی ها باشد وقتی قدرت تاریخی بیشتری داریم. چرا در زیرزمین و گاراژهای ما اختراعاتی که شکل می گیرد مانند گوگل و فیسبوک و… مشهور نمی شوند.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از مولفه ما پس رفت کرده ایم،مگر همین تهران چه پیشینه ای دارد که الان به الگوی ما تبدیل شده است، ما باید با بهره بری از گرانقدرترین میراث تاریخی مان احساس ایرانی بودن و تبریزی بودن را گم نکنیم. زمانی یک هزار و 500 عنوان کتاب به زبان های مختلف در تبریز چاپ می شد، فراموش نکنیم میراث دار چه کسانی هستیم.

وی معتقد است: باید دوربین ذهنیت را گسترده تر کرد و با بهره بری از گران قیمت ترین میراث خود فکر فردا بود.

استاندار سال های دور آذربایجان شرقی در دولت موقت در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص نگاه این شخصیت مهم به وضعیت تبریز، گفت: تبریز زمانی باغ شهر بود، اکنون تسلط و حاکمیت بتن بر شهر دیده می شود، بتن سنبل خشونت و سختی است و باعث شده است این فضا روی مردم شهر نیز اثر بگذارد، از دیدن عینالی و ائل گلی لذت بردم اما هم متاسف هستم که شهر فضای سبز کمی دارد و هم اینکه توانایی معرفی این دو مکان زیبا ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه فیلمی در خارج از کشور  با عنوان ” ایران جایی که باید دید” دیده است، گفت: در این فیلم بیشتر حرف از بناهای تاریخی اصفهان و شیراز است و تنها از ائل گلی تبریز نام برده شده است، چرا تبریز با این عظمت و آثار تاریخی نباید شناخته شود.

وی در انتها با بیان پیشنهادات خود برای حل مشکلات  اظهار داشت: باید با انتخاب افراد نخبه، برنامه ریزی دقیق، ریشه یابی مشکلات و درک کامل آنها  مسائل را حل کنیم و از همه مهم تر اعتماد به نفس داشته باشیم، چیزی که دیدم این بود که همه دچار فقدان اعتماد به نفس هستیم.