چرا صندوق های «صدقه» الکترونیکی نمی شوند؟ آیا تبریز پیشگام خواهد شد؟

۷ بهمن, ۱۳۹۶
چرا صندوق های «صدقه» الکترونیکی نمی شوند؟ آیا تبریز پیشگام خواهد شد؟

چرا صندوق های «صدقه» الکترونیکی نمی شوند؟ این سوالی است که برخی از شهروندان و کارشناسان می پرسند و با جمع آوری برخی از صندوق های صدقات از سطح شهر تبریز به موضوع مورد بحث شبکه های اجتماعی این شهر تبدیل شده است.
در این میان رخداد تبریز2018 به آرامی بر پاره ای از تصمیم ها و نگرش ها در مبلمان شهری تاثیر می گذارد. به عنوان نمونه، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز در اقدامی ابتکاری و قابل توجه توانست بسیاری از صندوق های صدقه ای را که به شکل قارچی  و بر خلاف رعایت اصول تعریف شده در هر نقطه شهر رشد کرده بودند را جمع آوری کند.
برخی از کارشناسان این اقدام را شجاعانه دانسته و آن را حرکتی خوب و رو به تغییر در شهر اولین ها دانستند.
مجری این طرح علاوه بر دارا بودن مسیولیت مدیریتی در شهرداری، مدیر نشریه ای در تبریز است و از سابقه خوب مدیریتی در ایجاد تحول اساسی در حوزه کاری خود برخوردار است.
مسعود برزگر جلالی در گفتگوی کوتاه تلفنی با «تبریزنیوز» گفت: طی صورتجلسه ای که به امضا طرفین شهرداری و کمیته امداد رسید، قرار شد نه تنها طی 10 روز اجرایی گردد بلکه متعهد شدند صندوق ها را با فاصله 200 متری از یکدیگر نصب کنند اما این فاصله به 20 متر یا کمتر رسیده بود . همچنین صندوق های صدقات باید خارج از فضای سبز قرار گرفته و نباید در میدان ها، تقاطع ها و پیاده روها نصب شده و  به مبلمان شهری آسیب بزنند . نحوه ساماندهی بشرح فوق مورد تایید فرمانداری نیز هست. زمان موعد اجرا 25 آذر96 بود اما علیرغم تماس های مکرر برای همراهی نماینده کمیته امداد جهت برش، کسی از سوی آن ها حاضر نشد و کار آن بر گردن شهرداری تبریز افتاد.  (پایان گفتگو)

هر طرح نوآورانه همچون جراحی تن بیمار توام با درد و فریاد است و موافق ها و مخالف هایی دارد.
داد طیف سنتی با روش های مدرن تلگرامی بر آسمان است و بر عکس آن طیف نواندیش و تغییر گرا که جز گروه های مرجع و علمی و دانشگاهی است از آن استقبال می کند.
طیف سنتی خواهان ابقا صندوق های قارچی در سطح معابر عمومی و خیابان ها هستند و گروه مقابل که افکار عمومی است خواهان ورود جمع آوری کننده های صدقه به دنیای الکترونیک و دیجیتال هستند.
بهره گیری از تکنولوژی روز و دیجیتالی و مدرن کردن جمع آوری صدقه علاوه به کم خرج بودن از نازیبایی های بصری در سطح شهر کاسته و بر گسترش فرهنگ صدقه و کمک به نیازمندان می افزاید.
به عنوان نمونه بهره گیری شهرداری از کارت های هوشمند در حمل و نقل شهری مسافران اتوبوس ها و پارکومترها و … توانسته بر سهولت پرداخت ها بیافزاید.
به باور کارشناسان باید در حوزه های فرهنگی و اجتماعی عمومی که به شکل خیر خواهانه فعال هستند تحولی اساسی صورت گرفته و از دانش مدرن سایبری و الکترونیکی بهره جست.
استفاده صاحب های این صندوق ها و نهاد های حمایتی از دانش الکترونیک و بانکداری نه تنها بر همه گیری و پویایی می افزاید بلکه کنترل های همه جانبه را افزایش می دهد و از اتلاف وقت و هزینه های گزاف می کاهد.
بررسی کوتاه سایت های تشکل ها و انجمن های خیرخواهانه کمک به مستمندان نشان از بهره گیری کم آنان از فن آوری دنیای جدید است.
به باور فعالان اجتماعی و کارشناسان فضای مجازی، نه تنها کمیته امداد بلکه همه صندوق های صدقات و حمایت از مستمندان باید گام به گام روش های نوین همیاری مردمی را جایگزین روش های قدیمی و پرهزینه نمایند.
با توجه به این که ایرانیان همواره در کمک به همنوع ها و هموطنان زبان زد جهانیان هستند، مطمنا بهره گیری صاحب های صندوق صدقات و نهاد های حمایتی از فن آوری روز به افزایش کمک های مردمی خواهد انجامید.
همانطوری در زلزله های کشور شاهد بودیم مردم نه تنها از مال بلکه از جان خود گذشته و صف های طولانی در برابر پایگاه های انتقال خون ایجاد می شد. یاری کننده ها از طریق بانکداری الکترونیکی و فشار چند دگمه در تلفن همراه یا رایانه کمک های میلیاردی را انجام دادند که در جهان کم نظیر بود و در تاریخ پرشکوه ایران ثبت شد.
به باور شهروندان، مناسب است دولت، مردم ، شهرداری و نهادهای حمایتی و کمک کننده به مستمندان و آن هایی که به نیت خیرخواهانه و پنهان دست بی پناهی را می گیرند از همین فردا , گام به گام اقدام به الکترونیکی و دیجیتالی کردن جمع آوری صدقه نمایند.
 البته با توجه به این که تبریز و مردمانش در طول تاریخ همواره پیشگام نوگرایی و تحول خواهی بوده اینبار نیز می تواند بهره گیری از علوم روز در کمک به همنوعان پیشرو تر باشدğv