نقدی بر مقالات حسن محدثی در دفاع از جواد میری

۱۲ اسفند, ۱۳۹۶
نقدی بر مقالات حسن محدثی در دفاع از جواد میری

حسن محدثی در یکی از سایت های تجزیه طلب چنین نوشته است:

“این پایگاه اینترنتی هم‌چنین با انتشار مطلبی از نویسنده‌ای ناشناخته به نام عارف ششگلانی (که یحتمل اسم مستعار است)، سوابق تحصیلاتی و دانش‌گاهی دکتر سیدجواد میری را زیر سؤال برده تا از این طریق او را یک فرد متقلّب و فاسد دانش‌گاهی معرّفی کند؛ فردی که از طریق فساد و زد و بند وارد دانش‌گاه شده و به مقام دانش‌یاری رسیده است (بنگرید به نوشته‌ی “رزومه‌های خیالی”). امیدواراَم وزارت علوم و فن‌آوری در این‌گونه موارد که به عمل‌کرد آن وزارت‌خانه مربوط است، سکوت نکند و واکنش مناسبی نشان دهد و توضیحات لازم را بدهد و در صورت لزوم، سوابق دکتر میری را در رسانه‌های عمومی منتشر نماید و اگر دکتر میری از طُرُق نامناسب و تخلّف‌آمیزی وارد مراکز علمی و پژوهشی شده است، وزارت علوم اقدام لازم را انجام دهد و متخلّف یا متخلّفان مربوطه را به مجازات برساند.”

قطعا اگر ادعای سایتها و نشریات در خصوص آقای میری نادرست بود، ایشان می توانست با انتشار پاسخی در همان وبگاه از خود دفاع کند. علیرغم گذشت یکماه از افشاگری رسانه ها، آقای میری به جز انتشار اعلامیه همدردی احزاب یا افراد تجزیه طلب و ضد امنیت ملی در کانالش، دفاع دیگری نداشته است. برخی از این افراد سابقه محکومیت قضایی یا دستکم بازداشت بجرم نفرت پراکنی و اقدام علیه امنیت ملی داشتند.
حتی انتشار عجولانه مدارک تحصیلی اش در کانال و سپس حذف آن، نشان داد که همانطور که رسانه ها گفته اند،مدرک تحصیلی میری “مطالعات ادیان” بود نه فلسفه و نه “ادبیات عرب و تاریخ اندیشه های علمی” ! اصولا چنین رشته ای در کره زمین وجود خارجی ندارد تا کسی مدرک فوق لیسانس آن را بگیرد!
هیچیک از مقالات میری هم وجود خارجی نداشت.
محدثی بخوبی می داند که ادعای رسانه ها در مورد میری درست است،با این وجود از آن دفاع می کند. دلیلش چیست؟ شاید یکی از دلایل آن این باشد که مقالات و مدارک تحصیلی خود او نیز مشابه میری است و از آینده خود می ترسد! این امر باید بررسی و تحقیق شود! باید دید رزومه حسن محدثی در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر شبیه میری است.
در یکی از موارد اخیر، “قاسم پ” نامی برای میری دفاعیه ای پر سوز و گداز نوشت. پس از بررسی مقالاتش مشخص شد که مجله ای که مقالات انگلیسی همین فرد در آنجا منتشر شده بود و در رزومه اش آمده، مورد تایید وزارت علوم نیست (مجلات دارای نمایه علمی از سوی وزارت علوم اعلام می شود).

و اما در مورد پرونده سازی:
 اصلا تصور نمی رود که دکتر طباطبایی نام جواد میری یا حسن محدثی را هم شنیده باشد. این افراد در بهترین حالت نویسندگانی متوسط هستند که حتی ارجاع علمی به آنها در زمینه هویت دیده نشده است.
ولی کسیکه شروع به پرونده سازی کرد خود میری بود. مصاحبه های وی با سایت های امنیتی و پرونده سازی برای طباطبایی و دکتر دینانی موجود است. تیترها هم گواه هدف مصاحبه کننده هستند. ولی کسی آن را جدی نگرفت.
نه مصاحبه های هفتگی دینانی با شبکه چهار قطع شد و نه این پرونده سازی ها مانع از اعطای جایزه فارابی به طباطبایی شد.
 در عوض خود میری در چاهی افتاد که برای دیگران کنده بود و یک نهاد امنیتی(به گفته میری) همایشی را که وی مبتکر آن بود لغو کرد. معنای این اقدام آن است که رفتار میری خلاف امنیت ملی است نه دیگران. والا تبلیغ کانال میری در افراطی ترین کانال های تجزیه طلب و نفرت پراکن چه دلیلی دارد؟
سراشیبی بی اعتباری کسانی که سعی در تضعیف وحدت ملی دارند همچنان ادامه خواهد داشت و احتمالا در آینده شاهد رخدادهای مثبت بیشتری خواهیم بود.