شبکه همکاران رسانه ای بی.بی.سی فارسی در شمالغرب کشور

۱ فروردین, ۱۳۹۷
شبکه همکاران رسانه ای بی.بی.سی فارسی در شمالغرب کشور

مدتی است شبکه ی از پان ترکیست های داخل کشور که نام آنها را در ادامه ذکر خواهیم کرد، به صورت مخفیانه با مهدی پرپنچی در بی بی سی فارسی در تماس هستند. این تماس شامل تشکیل یک اتاق فکر با هدف جهت دادن به افکار تجزبه طلبانه و کانالیزه کردن عملیات روانی در حوزه اقوام و اقلیت ها از طریق تولید محتوا و قراردادن آن در چرخه توزیع و بازنشر خبر می شود.
پرپنچی گرایش واضح تجزیه طلبانه دارد و در هر فرصتی این گرایش را نمایان می سازد.
آخرین کار مشترک وی با شبکه قومیتگرای یاد شده،حمله “همزمان” به سنتهای نوروزی در آخرین روزهای سال است.
وی همچنین در توئیتر خود مطالبی علیه تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور به بهانه روز دو اسفند منتشر کرد که با اعتراض مردم روبرو شد اما از سوی همین شبکه فعالان حمایت شد.
یکی دیگر از جلوه های رابطه مخفیانه #پرپنچی با این عده،پوشش خبری به نفع آنها در BBC (سایت یا تلویزیون) است.
از آن جمله میتوان به انعکاس خبر به اصطلاح نامه 4000 نفر از دانشجویان آذری زبان به روحانی اشاره کرد که طی آن خواستار تغییر قانون اساسی و رسمی شدن یک زبان خارجی جدید بنام زبان ترکی (منظور زبان آذری است که در ادبیات تجزیه طلبانه ترکی نامیده شده) در ایران شده بودند! این نامه جعلی توسط اعضای همین شبکه به مناسبت روزجهانی به اصطلاح زبان مادری(از طرف یونسکو) نوشته شده بود.
 در اصل چنین نامه ای وجود خارجی نداشت و بنابر پیگیری ها سایت آذریها از دفتر ریاست جمهوری،چنین نامه ای هرگز به پاستور نرسیده است اما #پرپنچی با ایجاد پوشش رسانه ای در BBC، این اقدام کم اهمیت را بزرگنمایی کرد. فایده این اقدام برای شبکه مزبور، شکستن فضا و قبح ادبیات سیاسی خصمانه علیه کشور است.
در مقابل باند مزبور نیز کارهای ریز و درشتی برای پرپنچی و در نهایت مجموعه BBC انجام می دهند. ضمن آنکه اعضای شبکه در فضای دیگری به صورت هماهنگ عمل میکنند.
پرپنچی حتی در موج های توئیتری این شبکه مشارکت میکند!
 چرا که نه؟ ژیار گل باند خودش را در BBC دارد.
پیش از این “سامان رسولپور” و “شاهد علوی” از طریق ژیار گل وارد BBC شده و تبدیل به چهره سیاسی شدند. سامان رسولپور فعلا در تلویزیون ایران اینترنشنال فعالیت میکند وی به همراه میثم بادامچی از دیگر پان ترکیست ها نزدیک به همین شبکه در سایه برندینگ BBC چهره شده و به لندن رفت تا در ایران اینترنشنال کار کند. رابط وی با BBC کسی نبود جز مهدی پرپنچی!
علیرغم تلاشهای زیاد، شاهد علوی موفق به استخدام در BBC فارسی آن گونه که خود می خواست نشد اما در سایه دوست دختر ژیار گل(سارا گرو) که در وزارت خارجه ایالات متحده شاغل بود و مدتی نیز در کنسولگری امریکا در اربیل کار می کرد، توانست، وارد بخش کردی صدای امریکا شود و از آنجا به ارزش های کشور حمله کند.
 پرپنچی از ابتدا با جریان ترک گرا ارتباط داشت و اکنون این ارتباط به ایدئولوژی نیز آلوده شده است.
پرپنچی در آخرین روزهای حضور “صادق صبا” در این شبکه وی را قانع کرد تا از این پس در BBC بخشی از شهروندان شریف کشور ایران را بجای آذری/آذربایجانی نامیدن باید ترک/Turkush نامید!

چه کسانی با BBC همکاری می کنند؟
پاسخ دقیق به این پرسش دشوار است. اما اطلاعات و داده هایی وجود دارد که نشان میدهد گروهی منسجم که ماهیت اقدامان مشترک خود را مخفی کرده و ظاهرا به صورت منفرد فعالیت میکنند، ارتباط معین و نظام یافته ای این کانال از طریق پرپنچی داشته و تبدیل به اتاق فکر آنها در زمینه مسائل قومیتی کشور شده اند.
شبکهBBC فارسی همواره در ایران افرادی داشته است که تامین محتوا، تولید محتوا، خبر، تامین عکس، مستند و…برای این شبکه می کردند.
به این گروه از افراد که معمولا پنهانکاری بخشی از کار آنها به شمار می رود “شبکه همکاران رسانه ای داخل کشور” گفته می شود.
این شبکه‌ای از افراد همکار رسانه‌ ای داخل کشور، اینبار در شمالغرب ایران و بین محکومین و مجرمین سابق “امنیت ملی” بازسازی شده است.
این عده در هندلینگ و تامین محتوای قومی نقش ویژه ای دارند.
گروهکی از زندانیان سابق امنیتی مانند سعید.م (ساکن زنجان)، حیدر.ب که سابقه همکاری با دویچه وله دارارد(ساکن قم)، بهروز.س، و ابراهیم.ر(اردبیل، که قبلا از مصاحبه هایی با تلویزیون BBCعلیه کشور داشته) در این شبکه مشارکت دارند.

– همکاری با BBC جرم امنیتی است؟

اینکه آیا همکاری با BBCفارسی اقدامی مجرمانه و از دسته جرایمی امنیتی محسوب میشود،چیز تازه ای نیست. شورای عالی امنیت ملی طی مصوبه ای هر گونه همکاری با این رسانه را جرم می داند.
از سوی دیگر نوع همکاری شبکه همکاران رسانه ای در شمالغرب کشور از جنسی است که خود مستقلا جرم به شمار می آید. تلاش برای تجزیه کشور، تئوریزه کردن و بازتاب آن از طریق رسانه ای چون BBC قطعا ناشی از حس وطن پرستی نیست.