رهبر “حرکت ملی تالش” در جمهوری باکو: ایران حامی ثبات منطقه ای

۱۹ فروردین, ۱۳۹۷
رهبر “حرکت ملی تالش” در جمهوری باکو: ایران حامی ثبات منطقه ای

اسماعیل شعبان اف رهبر حرکت ملی تالش در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایران/ایرنا سیاست های منطقه ای ایران را ضامن ثبات ارزیابی کرد.

این رهبر تبعیدی تالش که جنبش وی خواستار خودمختاری خلق تالش و حقوق ملی است به ایرنا گفت:

 هدف آمریکا از حمایت از گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه، ایجاد شرایطی برای داشتن موقعیت برتر است.
وی با بیان اینکه آمریکا از اقدامات ایران در منطقه برای مقابله با تروریست ها به شدت ناراحت است، افزود: مقام های آمریکایی هدف خود را از حضور در کشورهای خاورمیانه تامین صلح و ثبات و دفاع از کشورهای منطقه اعلام می کنند، در حالی که چنین نیست.
عضو شورای امور اقوام و ملیت ها که تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه فعالیت می کند، گفت: تجربه دو دهه اخیر نشان می دهد که آمریکا در واقع تلاش می کند به کشورهای منطقه ضربه بزند.
وی ادامه داد: نمونه بارز این سیاست و رویکرد آمریکا را در عراق و افغانستان شاهد بودیم که بر اثر آن صدها هزار نفر قربانی شدند.
وی افزود: امروز در سوریه هم ماهیت پلید آمریکا کاملا آشکار شده است و هیچکس ادعاهای صلح جویانه واشنگتن را باور نمی کند.
مقام روس با اشاره به تهدیدهای ایران توسط مقامات آمریکایی، افزود: این نوع ادعاها در گذشته بیشتر مطرح می شد و هدف آن ترساندن ایران بود.
شعبان اف گفت: با انتصاب جان بولتون به سمت مشاور ارشد امنیت ملی و مایک پمپئو به سمت وزیر امور خارجه به احتمال زیاد لحن تهدید آمیز مقام های آمریکایی تندتر خواهد شد.
مقام روس خاطرنشان کرد: پمپئو و بولتون فقط می توانند علیه ایران حرف بزنند و می دانند هرگونه اقدامی علیه این کشور بازی خطرناک و مرگباری است.
وی ادامه داد: ایران یک کشور بسیار مقتدر است و اگر کشوری بخواهد به ایران تجاوز کند مشخص می شود که تجربه نظامی کافی ندارد.
مقام روس گفت: اگر آمریکا اقدامی علیه ایران انجام دهد، منافع واشنگتن در منطقه به خطر می افتد و این کشور باید از خاورمیانه خارج شود. جنگیدن با ایران به منزله خودکشی است.
مقام روس درباره روابط ایران و روسیه گفت: مسکو با تهران روابط خوبی دارد و در مبارزه با تروریسم همکاری می کنند.