فاتح آکین فیلمساز ترک به دلیل ساخت فیلم با موضوع ژنوساید ارمنی ممنوع الورود شد

۱۹ فروردین, ۱۳۹۷
فاتح آکین فیلمساز ترک به دلیل ساخت فیلم با موضوع ژنوساید ارمنی ممنوع الورود شد

به گزارش آذریها به نقل از “آرمن پرس” یک فیلسماز مشهور ترک به دلیل ساخت فیلمی با موضوع کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در 1915 به ترکیه ممنوع الورود شد.

قهرمان اصلی فیلم “کات” نازارت مانوکیان از نجات یافتگان نسل کشی ارامنه است که سال ها پس از این واقعه در می یابد دختران دوقلوی او نیز از نسل کشی جان سالم بسر برده اند و جستجویی را برای یافتن آن ها آغاز می کند.در این فیلم هنرپیشگانی همچون آرسینه خانجیان، سیمون آبکاریان و آکین غزین به نقش آفرینی پرداخته اند.

فیلمنامه این اثر توسط فاتح آکین و مارتیک مارتین نوشته است. این فیلم به زبان انگلیسی فیلمبرداری شده و دوبله آلمانی آن در جشنواره ونیز به نمایش در خواهد آمد. این کارگردان ترک در توصیف اثر خود تاکید کرده است. “بنظر من شرارت از لحظه تولد در وجود ما نهفته است. برای من بویژه تحقیق در این موضوع جالب توجه است که شرارت در واقع روند گذر از مهربانی است و شاید عکس آن نیز صحیح باشد. این دو مفهوم در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال زیباترین اعضای بدن انسان می توانند مبتلا به سرطان شوند و همچنین انسان همزمان می تواند مستعد انجام نیکو ترین اعمال و یا خشن ترین جنایات باشد.”این فیلم پیشتر به جشنواره فیلم “کن” نیز ارائه شده بود که در لحظات آخر به دلایل شخصی از حضور در این جشنواره انصراف داد.

فاتح آکین فیلمساز مشهور ترک در شهر هامبورگ آلمان متولد شده و برای دیگر آثار خود تاکنون موفق به دریافت جوایز اصلی جشنواره های بین المللی فیلم برلین و کن شده است.

این در حالی است که احمد داووداغلو و رجب طیب اردوغان چند سال پیش به بخاطر آزار و اذیت ارمنی ها در دوره عثمانی اظهار تاسف کرده بودند.