واکنش تهدید آمیز روزنامه حزب حاکم ترکیه به سخنگوی نیروهای مسلح ایران: با امریکا علیه ایران متحد می‌شویم

۲۷ خرداد, ۱۳۹۷
واکنش تهدید آمیز روزنامه حزب حاکم ترکیه به سخنگوی نیروهای مسلح ایران: با امریکا علیه ایران متحد می‌شویم

در پی اظهارات سرتیپ شکارچی (سخنگوی نیروهای مسلح) مبنی بر غیر مشروع دانستن عملیات ترکیه در شمال عراق به دلیل نقض حاکمیت ملی این کشور، روزنامه صباح متعلق به گروه رسانه ای حزب عدالت و توسعه، طی یادداشتی ایران را تهدید کرد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، این روزنامه در یادداشتی به نام « عملیات قندیل و طمع ایران» با پرداختن به اظهارات سرتیپ شکارچی نوشت اگر ایران به علایق ترکیه بی توجهی کند، ترکیه در همدستی با امریکا به منافع ایران ضربه خواهد  زد. این روزنامه نوشت، ایران دو دلیل برای مخالفت با عملیات برون مرزی ترکیه دارد:

نخست اینکه تهران از پیامدهای بلند مدت این عملیات هراس دارد از آن جمله پایگاههای نظامی دائمی که قرار است ترکیه برای جلوگیری از شکل گیری مجدد پ.ک.ک در شمال عراق دایر کند که این مساله ترکیه را در زمینه عراق به یک بازیگر موثر بدل خواهد کرد.

دلیل دوم این است که ایران هنوز تصور میکند میتواند موجودیت خود را در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین یمن حفظ کند زیرا نیروهای غربی هنوز به اندازه کافی به ایران فشار نیاورده اند.

مقاله در ادامه نوشت، تهران برای نفوذ خود در عراق اهمیت بیشتری قائل است تا همراهی با منافع ترکیه. این در حالی که است که تنش های بین امریکا و ترکیه در حال فروکش کردن است و ممکن است دو کشور به سوی همکاری های منطقه ای بیشتری سوق پیدا کنند. در این صورت اگر امریکا «برای یک پروژه گسترده در خصوص ایران» به ترکیه مراجعه کند، دیگر برای ایران بسیار دیر شده است.

در پایان مقاله، روزنامه صباح به صورت تلویحی ایران را تهدید کرده است که اگر در مسائل منطقه ای باج ندهد، ممکن است آنکارا علیه هر نوع پروژه و عملیات ضد ایرانی،  با ایالات متحده هم پیمان شود.