مسعود پزشکیان و این بار پیشنهاد برای تجزیه کشور/ دوست و دشمن در شرایط بحرانی شناخته میشوند

۵ تیر, ۱۳۹۷
مسعود پزشکیان و این بار پیشنهاد برای تجزیه کشور/ دوست و دشمن در شرایط بحرانی شناخته میشوند

 دو روز گذشته اتفاقاتی رخ داد که نقطه‌ی عطفی برای جریانات تجزیه‌طلب بود! اولی اینکه سران گروه‌های تجزیه‌طلب بر سر یک پرچم واحد به توافق رسیدند و قرار شد از این پس همگی برای تجزیه آذربایجان از ایران، ذیل یک پرچم واحد قرار بگیرند. اتفاق دوم اما، خوراکی بود که از داخل ایران در کام نامبارک این جریانات تجزیه‌طلب گذاشته شد. اینکه رسانه‌هایی در داخل و خارج از زبان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نقل کردند که وی «خواهان اعلام وضعیت فوق‌العاده و برقراری سیستم فدرالی در کشور شد.»

 البته بنا بر گزارشی که تارنمای «نصرنیوز» از نشست «مسعود پزشکیان» با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی منتشر کرده -که همین گزارش منبع اصلی رسانه های مزبور نیز بوده است- او واژه “فدرالیسم” را به کار نبرده است.

 جمله دقیق وی بدین شکل بوده است: «کشور باید به صورت سیستم ایالتی مدیریت شود، همان که در زمان صدر اسلام و پیش از به وجود آمدن حکومت های مدرن کنونی دنیا انجام می شد. مدل حکومت ایالتی و ولایتی یک مدل اسلامی است و ما باید از آن برای مدیریت و اداره امور کشور بهره ببریم.»

 حال اگر منظور نایب‌رئیس مجلس، از «حکومت ایالتی و ولایتی»، اشاره به آن‌چیزی است که در قانون اساسی مشروطه نیز موجود بود و از آن به‌عنوان یک اصل مترقی یاد می‌شود، آن اصل ارتباطی به سیستم حکومتی فدرالی ندارد و علاج هیچ‌یک از مشکلات کنونی کشور در آن یافت نمی شود! در ثانی اگر آن اصل برای کشوری با مختصات ایران مناسب بود و بیم سوءاستفاده از آن نمی‌رفت قطعاً در انقلاب اسلامی که دومین انقلاب معاصر کشور پس از انقلاب مشروطه بود، مورد توجه قرار می‌گرفت.

 نکته‌ی جالبی که در اظهارات نایب‌رئیس مجلس به چشم می‌خورد این است که وی بیان داشته «حکومت ایالتی و ولایتی یک مدل اسلامی است.» حال سوال اینجاست اگر سیستمی که مبنایش ایالتی و ولایتی بودن باشد، اسلامی هست آیا ایشان از امام خمینی (ره) بیشتر و بهتر با مبانی اسلام آشنایی دارد؟! پس چرا ایشان به‌همراه بسیاری دیگر از مراجع با «لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی» مخالفت کردند؟! پس دلیل نمی‌شود هر سیستمی که ایالتی و ولایتی باشد، اسلامی هم باشد. آیا هنوز هم عده ای می پندارند که هر عقیده خطرناکی را با پنهان شدن پشت نقاب دین و مذهب می توان ترویج و اذهان عمومی را تشویش کرد؟!

 تمام جریانات ضد ایرانی و تجزیه‌طلب در طول سال‌های پس از انقلاب، اجرای فدرالیسم برای ایران را در صدر اهداف خود قرار داده‌اند. تعارف هم که نداریم؛ نتایج فدرالیسم برای ایران مشخص است و به چیزی جز تجزیه‌ی ایران عزیز ختم نخواهد شد. حالا این جریانات، سخنان نایب‌رئیس مجلس را در راستای اهداف شوم خود تعبیر کرده‌اند. حال اوست که باید خط و مرز خود با فدرال‌خواهان (بخوانید تجزیه‌طلبان) را مشخص کند.

از یک سو جریانات ضد وحدت و یکپارچگی ملی در خارج و شوربختانه برخی نیز در داخل، در بوق و کرنا کرده‌اند که نایب‌رئیس مجلس ایران خواستار برقراری فدرالیسم در ایران شده است. از سویی دیگر، نگارنده این سطور بدون تعارف و واهمه، هر فرد و جریانی که از فدرالیسم در ایران سخن بگوید، تجزیه‌طلب می‌داند. حال دو حالت بیشتر ندارد:

یک: منظور دقیق مسعود پزشکیان، تجویز فدرالیسم برای سیستم حکومتی ایران نبوده است. در این صورت باید نسبت به جریانات ضد ایرانی در خارج کشور که سخنان وی را تحریف کرده‌اند، موضع‌گیری آشکار انجام دهد و به دلیل حساس بودن مساله از جریاناتی که در داخل نیز سخنان او را تحریف کرده‌اند به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت کند.

دو: منظور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از سیستم ایالتی و ولایتی، دقیقاً همان فدرالیسم در ایران بوده که جریانات ضد ایرانی همواره از آن سخن می‌گویند! در این صورت، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی باید از نگارنده این سطور به جرم اینکه به وی اتهام تجزیه‌طلبی زده شکایت کند!

 از این دو حالت خارج نیست آقای پزشکیان! منتظر می‌مانیم…