بیگی: سناریوی ایرانستان نقشه قدیمی تئوری پردازان CIA و MI۶است

۱ مرداد, ۱۳۹۷
بیگی: سناریوی ایرانستان نقشه قدیمی تئوری پردازان CIA و MI۶است

قانون: مردم آذری‌زبان تبریز همواره پشت آرمان‌های این نظام ایستاده‌اند و سعی می‌کنند تا یکپارچگی خود را برای تعالی نام ایران و ایرانی حفظ کنند؛ رویکردی که بی‌شک برگرفته از ریشه اصیل این عزیزان است.

 آن‌ها همواره کوشیده‌اند تا کم وکاستی‌ها عاملی برای دلسردی‌شان نشود و از غیرت آذری خود برای اعتلای ایران اسلامی استفاده می‌کنند. برای بررسی مشکلات مردم این خطه به سراغ احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو رفتیم. در گفت‌وگوی ملی و محلی«قانون» با این نماینده مجلس نکاتی وجود دارد که در ادامه مشروح آن‌ را می‌خوانید.

درباره ویژگی‌های حوزه‌انتخابیه خودتان اندکی برای مخاطبان ما توضیح دهید.

آذربایجان جغرافیای شاخص ایران اسلامی است. مزیت های جغرافیایی، همچون دروازه دسترسی به اروپا و نیز تاریخ پر افتخار آن در دفاع از ایران، طلایه‌داری نهضت‌های صد ساله اخیر کشورمان، خطه آذربایجان را به حق شایسته توصیف سراسر ایران بودن از زبان رهبر معظم انقلاب می‌کند و این تعبیر بسیار با معنا برای مردمان ما موجب سربلندی است.

مردم ایران ارادت خاصی به مردم آذری و خطه آذربایجان دارند ولی برخی سعی دارند میان قوم‌های مختلف اختلاف بیندازند. به نظر شما جدایی‌طلبان جایگاهی در میان مردم دارند؟

آن‌ها که سودای واگرایی را در سر می‌پرورانند بی‌شک هیچی از تاریخ نمی‌دانند؛ اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم به خوبی می‌توان دریافت آغاز ایران‌کنونی و شکل‌گیری امپراطوری صفوی از آذربایجان بوده است. تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز و اعلام این شهر برای پایتخت صفویه که آن را سزاوار عنوان اولین پایتخت شیعی جهان کرد و مذهب شیعه به‌عنوان مذهب رسمی ایران اعلام شد، نسبت آذربایجان و ایران را به‌روشنی مشخص می‌کند. نگاهی به رخدادهای مربوط به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌ویژه برچیده شدن سیم خاردارهای آن سوی ارس نقش کانونی تبریز را بیش از پیش مورد تاکید قرار داده و تایخ گواهی می‌دهد مردمان خسته از یوغ کمونیسم چگونه خود را به آب‌های خروشان رودخانه ارس می‌زدند تا خود را به این سوی مرز برسانند و این حکایت از چسبندگی و کشش تبریز می‌کند چرا که بخش عمده آذربایجان در داخل مرزهای جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

پیش قراولی تبریز در مشروطیت، انقلاب اسلامی ودفاع مقدس از جمله شواهد تاریخی دلدادگی و جانفشانی آذربایجان به انقلاب اسلامی و یکپارچگی ایران اسلامی است. امروز همگان نیک می دانند سناریوی ایرانستان یک نقشه قدیمی استعماری است که روی میز تئوری پردازان CIA و MI6 قرار دارد.

گاهی اتفاقاتی رخ ‌می‌دهد که دستاویز تبلیغات بیگانگان قرار می‌گیرد. آن‌ها که پشت پرده تحرکات قوم گرایانه را تشکیل می‌دهند از حوادثی نظیر تصادف قطار تبریز-مشهد برای تقویت واگرایی بهره می برند. آن‌ها دوحادثه تصادف قطار تبریز -مشهد و آتش سوزی ساختمان پلاسکو را که با فاصله دوماه از همدیگر رخ داده باهم قیاس می‌کنند. نوع مواجهه‌ای که با هر کدام صورت گرفت حکایت از فقدان سنجیدگی دارد.

در حادثه تصادف قطار 50 نفر از مسافران امام رضا (ع) جان می بازند. مدت‌ها از حادثه می‌گذرد و مجلس موفق نمی‌شود وزیر راه و شهرسازی را فرا بخواند و از او روشنگری پیرامون علت وقوع حادثه را مطالبه کند و از طرفی دیگر دولت و صدا و سیما برای کاهش آلام مردم اقدام موثری انجام نمی‌دهند. بعد از آن استیضاح وزیر راه و شهرسازی به نتیجه نمی‌رسد، تاکنون قوه قضاییه با وجود گذشت بیش از ۱۸ ماه از حادثه هنوز رای قضایی خود را صادر نکرده و دولت در برخورد با مقصران و مسببان حادثه اقدام موثری انجام نداده و حتی قوه مقننه نیز گزارش خود را ارائه نکرده است ولی از طرفی در مورد حادثه آتش سوزی پلاسکو بخش قابل توجهی از اوقات صداو سیما به ویژه شبکه خبر را به‌انعکاس موضوع اختصاص می‌دهند. همچنین فوری و یک هفته‌ای وزیر کشور و شهردار تهران به صحن علنی فراخوانده شده، عزای ملی اعلام و با ابلاغ رییس جمهور گروه تحقیق ملی تشکیل می‌شود. به‌وضوح از مقایسه دوحادثه می توان فهمید که در حادثه قطار تبریز -مشهد بنابر لاپوشانی و سپردن آن به فراموشی است حتی رییس گروه تحقیقی که آقای رییس جمهور دستورتشکیل آن‌را دادند تمام اتهامات را گردن اپراتور ATC انداخت و بقیه را ازاین اتهامات مبرا دانست و تاکنون در این خصوص رایی صادر نشده‌است.

سامانه ATC از سوی مسئولان راه آهن برای سامان دادن و تردد خطوط مختلف قطار خریداری شده تاباعث عدم تلاقی خطوط متقاطع قطارها باشد. این همان سامانه پیشرفته ای است که وزیر راه درملاقات با رهبری خبر از نصب آن را می‌دهد و در این دیدار اعلام می‌کند حتی اگر راننده قطار مشهد در حین حرکت فوت کند با کمک این سامانه قطار بدون لکوموتیوران می‌تواند تمامی مسافران را به سلامت به مقصد برساند. براساس گزارش اداره سوانح وایمنی وزارت راه وشهر سازی ازابتدای سال 95 تا شهریورهمان سال این سامانه حدود چهار هزار خطا داشته که باعث می‌شود مسئولان مربوطه این سامانه را خاموش کنند و تردد قطارهای را به روش دستی انجام دهند. به لکوموتیورانان قطار به صورت مکتوب اجازه داده شده بود که وقتی چراغ قرمز است حرکت کنند و نتیجه آن این شد که یک قطار با 400 مسافر و800تن بار و با سرعت140کیلومتردرساعت با قطاری که از شب گذشته در راه مانده برخوردکند. این مسائل را توضیح دادم که برای مثال بدانید برخی گلایه‌ها کجاست؛ مردم آذربایجان می‌گویند قربانیان قطار با قربانیان پلاسکو چه فرقی دارند که برای آن‌ها عزای عمومی اعلام و بزرگداشت برگزارمی‌شود در حالی که قاتلان حادثه قطار هنوز مشخص نشده‌اند. در آن زمان مدیرعامل راه‌آهن خودش را مسبب این امر دانست و استعفا داد که به نظر من کار بسیار شایسته ای انجام داد اما همین فرد چهارماه بعد باهمان پرونده سیاه معاون شهردار تهران می شود. این نوع اقدامات نشانه فقدان عدالت وشایسته سالاری است و رسانه‌های بیگانه روی این موضوع مانور می‌دهند و افکار عمومی را متاثرمی‌کنند ولی اگر به این موضوع درزمان خودش رسیدگی می‌شد و مسئولان مورد بازخواست ومواخذه قرار می‌گرفتند هیچ گاه این موضوعات برای بیگانگان دستمایه تفرقه نمی‌شد.

طرح 2018 تبریز به کجا رسید ؟ آیا این طرح جذب توریست داشت ؟

سال 2018 تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلامی شناخته شد و این طرح در حال اجراست اما مشکلی که وجود دارد این است که به این طرح نگاه دولتی می‌شود و مسئولان از توانایی و قابلیت مردم غافل شدند. باید با محوریت دولت انتظارات را به مردم گفت وآن‌ها را دراین رویداد بزرگ سهیم کرد. در این برنامه قرار بود ویژگی‌های برجسته شهر تبریز به دنیا نشان داده شود واین بسیار مهم است. متاسفانه نگرش مناسبی درمورد رخداد فرهنگی 2018 وجود ندارد البته ما آن را به عنوان نقط شروع به‌حساب می‌آوریم و قرار نیست معجزه‌ای صورت بگیرد. دست‌کم اراده خودمان را برای معرفی جغرافیای آذربایجان و تاریخ و فرهنگ آن نشان می‌دهیم به گونه ای نباشد که اهمیتی این موضوعات برای ما ندارد. برای مثال من رییس گروه پارلمانی دوستی با بلغارستان هستم. به بلغارستان سفر کردم،نمایشگاه کتابی در صوفیا درحال برگزاری بود و جمهوری اسلامی ایران نیز غرفه داشت. وقتی وارد غرفه ایران شدم آثاری از تبلیغ پایتخت گردشگری جهان اسلام وتبریز ندیدم. از متصدی سوال کردم مسئول مربوطه هیچ اطلاعی از موضوع نداشت. با اصرار بنده قرار شد تا شب از اینترنت چند مطلب گردآوری کند، یعنی ساز وکار معرفی تبریز از طریق دولت با امکاناتی که دارد فراهم نشده است حتی مطلبی به زبان انگلیسی هم نتوانسته بود پیدا کند. از این موضوع کوچک حساب کنید تا نرم‌افزارهایی که سبب هم افزایی معرفی تبریز به عنوان نخستین پایتخت شیعی جهان و به عنوان پایتخت گردشگردی درجهان اسلام بتوان ازآن بهره گرفت.

بحران آبی در حوزه انتخابیه شما مشکل‌ساز نشده است؟

خوشبختانه امسال به دلیل بارش‌ها ازوضعیت متوسط رو به بالا برخوردار هستیم

وضعیت راه ها چگونه است ؟

نقطه برتری وامتیاز آذربایجان موقعیت جغرافیایی وترانزیتی آن است. آذربایجان دروازه دسترسی به اروپاست. چهار سال پیش رییس جمهور کلنگ آزاد راه تبریز به بازرگان را زد ولی سال‌هاست مردم چشم انتظار اجرایی شدن این آزاد راه هستند. در دوره ای که استاندارآذربایجان‌شرقی بودم قرار بود راه سهند را تکمیل کنند وحتی وعده اتمام آن را نیز به مردم دادم. متاسفانه زلزله سال 91 تمام امکانات ما را برای کمک به مردم زلزله زده صرف کرد که ازآن زمان تاکنون این آزاد راه نیمه تمام مانده است و به طور کلی وضعیت راه های آذربایجان به دلیل موقعیت ترانزیتی آن ضرورت توجه دولت برای دسترسی به کشورهای پیرامون را می طلبد.

چرا روستای کندوان استان شما هنوز ثبت آثار جهانی نشده است ؟

تاکنون موفق شده‌ایم بازار تبریز را ثبت جهانی کنیم و بقیه آثار نیز درنوبت هستند. طرحی برای روستای کندوان در دوره مسئولیت بنده طراحی شد وآن انتقال سکونت روستایی کندوان به خارج از روستا واستفاده توریستی از منازل وغارها به عنوان هتل ومحل اقامت مسافران و فروشگاه صنایع دستی و رستوران بود . شرط لازم برای انتقال سکونت صدورسند برای غارهایی بود که به مردم تعلق داشت که بنیاد مسکن برای تمام غارها سند صادرکرد. اقدام بعدی که صورت گرفت جمع‌آوری فاضلاب وهدایت تصفیه احداث جاده کمربندی و نیز واگذاری زمین به‌اهالی برای انتقال سکونت بود که صورت پذیرفت اما به دلیل محدودیت‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم داشت این کار ادامه پیدا نکرده است .

وضعیت اشتغال درحوزه انتخابیه چگونه است؟

وضعیت آذربایجان شرقی نیز تابعی از سیاست‌های عمومی دولت محسوب می‌شود. مشکل تولیدکنندگان در سراسر کشور یکسان است. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در راستای حمایت از تولید نبوده است و بهترین گواه برای صحت ادعا کاهش ارزش پول ملی به میزان 82درصد در یک سال است که آثار زیانباری در حوزه تولید از خود بر جای گذاشته و توزیع بدون سیاست مسنجم دلار 4200 تومانی هم در از بین رفتن تولید مزید بر علت شده است.

آیا مجمع نمایندگان استان برای تولید وایجاد شغل کاری کرده اند ؟

در حوزه های مختلف نظیر معدن، حمایت از واحدهای صاحبنامی نظیر ماشین سازی و کمپرسور سازی که شرایط خوبی ندارند اقداماتی صورت می‌گیرد ولی متاسفانه کمتر بروز و ظهور بیرونی پیدا می‌کند و مردم اثر بخشی این فعالیت‌ها را مشاهده نمی‌کنند زیرا اقتصاد کشور بیمار است. قیمت نهایی تولیدات داخلی گران تمام می‌شود و برای همین تولیدکنندگان امکان رقابت با سایر محصولات مشابه خارجی را پیدا نمی کنند زیرا تولیدکننده باید پول 28درصد سود وام بانک وهزینه آب وبرق وارزش افزوده را به قیمت محصول اضافه کند، برای همین بیشتر محصولات تولیدی توان رقابت با محصول خارجی را ندارد. نسخه‌ای که دولت برای پشتیبانی واحدهای تولید تهیه کرده تزریق وام وتسهیلات بوده اما مشکل اصلی سرمایه در گردش نیست بلکه قدرت خرید کم است و در عین حال امکان رقابت با مشابه خارجی در بازار داخلی یا خارجی وجود ندارد، بنابراین کالا ها تولید وفقط به موجودی انبارها اضافه می‌شوند.

شما چه اهدافی برای بهبود حوزه انتخابیه دارید؟ تا چه اندازه به این اهداف رسیده اید؟

آن مساله‌ای که ما دنبال می‌کنیم امکان سرمایه‌گذاری خارجی در استان آذربایجان شرقی است. به ویژه سرمایه گذاری هم ولایتی های‌مان که درنقاط مختلف دنیا زندگی می‌کنند. تجربه ثابت کرده این افراد به کشورشان عشق می‌ورزند و می‌دانند بهترین جا برای سرمایه گذاری کشور خودشان است. در زمان استانداری در دوران سخت تحریم با برگزاری همایش‌ها درآذربایجان نشان دادیم می توانیم این کار را انجام دهیم و با جذب سرمایه برای صنعت فولاد تبریز، گردشگری اقدامات خوبی صورت پذیرفت. انتظار این بود در شرایط پس از برجام این روند توسعه یابد ولی آثار ملموسی از آن مشاهده نمی شود.

موضوع لغو مدرک یکی از افراد شورای شهر تبریزچیست، در این باره توضیح دهید؟

در انتخابات شورای اسلامی شهر وروستا، مجلس جایگزین شورای نگهبان است. تعیین صلاحیت اعضای شورای شهر بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. فرماندار هر استان رییس هیات اجرایی و نمایندگانی که ازسوی مجلس انتخاب می‌شوند، مسئولیت هیات نظارت را برعهد دارند. در آن زمان اعلام کردیم این فرد مدرکش برای کاندیدا شدن قابل قبول نیست و بعد از اینکه رای آوردند بازهم اعلام کردیم. مدرک این فرد قابل قبول در شورای شهر نیست. بنده عضو هیات حل اختلاف شورای اسلامی شهروروستای آذربایجان شرقی نیز هستم و از این موضع خودم را برحق می‌دانستم تا اعلام نظر کنم. مقامات سیاسی و نمایندگان وزارت کشور در استان اعلام کردند این موضوع درحوزه صلاحیت شما نیست بلکه نمایندگان هیات اجرایی نظارت باید رسیدگی کنند. در صورتی که دایره اثرگذاری هیات نظارت واجرایی محدود به زمان انتخابات است. پس از انتخابات هیات‌ها منحل می‌شوند و اگر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به هردلیلی صلاحیت خودشان را از دست داده باشند رسیدگی به این موضوع برعهده هیات حل اختلاف شوراهای‌اسلامی استان است که اعضای آن دونفر از نمایندگان مجلس و رییس دادگستری، نماینده شورای اسلامی استان واستاندارکه مسئولیت این کارگروه را برعهده دارد، هستند. ازطرف دیگر مرجع ارزیابی مدارک تحصیلی در جمهوری اسلامی ایران وزارت علوم است. این وزارتخانه بایدتایید کند دوره گذرانده شده به عنوان مدرک تحصیلی پذیرفته می‌شود یا خیر؟ آیا می‌شود با همین مدرک در مراحل بالاتر درس خواند؟ این موضوع در هیات نظارت شهرستان مورد رسیدگی قرار نگرفت ومن به عنوان نماینده مجلس نمی‌توانستم سکوت کنم. ما در برابر تمام حوزه های اداره کشور مسئول هستیم، برای همین به این موضوع ورود و جواب وزارت علوم را منتشر کردم. متاسفانه جانبداری حزبی آفتی در کشور شده است ضمن اینکه این مورد دراستان سابقه دار است. در دوسال آخر شورای اسلامی چهارم اعضای شورا به‌اتهام فساد مالی بازداشت شدند. آن‌ها مال غیرمشروع را پس دادند و دوماه را در زندان گذراندند. سپس آزاد ودوباره سر صندلی‌های خودشان بازگردانده شدند، درصورتی که اعضایعلی البدل شورای جایگزین آن‌ها شده بودند. در ادامه با کشمکش های فراوان توانستیم ثابت کنیم این افراد مجرم هستند و نباید روی این صندلی‌های بنشینند. در آخربا قرار مجرمیت از طریق دادگستری برای آن‌ها، علی البدل‌ها دوباره جایگزین شدند. بنده به دلیل اینکه دستگاه سیاسی دچار تعلل ومسامحه و غرض‌ورزی شده بود وزیر کشور را به صحن مجلس فراخواندم زیرا وزارت کشور دراین مورد قصور کرده بود و یکی از اولین کارت زردهای دولت آقای روحانی به وزیر کشور داده شد.در ادامه قوه قضاییه رای دادگاه بدوی ورای دادگاه تجدید نظر را صادرکرد که با اعمال نفوذ برخی نمایندگان، اجرای رای قطعی بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری متوقف و رسیدگی به آن به شعبه همتراز دیگری سپرده شد. در واقع برای خلافکاران سه سال دیگر فرصت فرار از مجازات ایجاد شده که آثار مخربی بر اعتماد مردم بر جای گذاشته است.

نقش امام جمعه جدید تبریز را در استان چگونه ازریابی می‌کنید ؟ این روندی که او در پیش گرفته است چه تاثیری در اداره استان دارد؟

رویه آقای آل‌هاشم بسیار مثبت وخوب است. او حصارهای جزم اندیشانه را ازبین برده‌ و فضای راحت را برای ارتباط با مردم ایجاد کرده که بسیار با ارزش است. همین رفتار را ازدیگر مسئولان انتظار داریم و آن‌ها باید با مردم زندگی کنند و در غم وشادی آن‌ها شریک باشند. مردم نباید دیواری بین خود و مسئولان حس کنند.

باید چه کار کرد تا مسئولان به جوان‌گرایی روی بیاورند و اعتماد جوانان را جلب کرد؟

مسئولیت‌ها متفاوت است و نمی‌توان نسخه واحدی برای آن پیچید. بنابراین اصل تصمیمات و اقدامات باید بر شفافیت باشد. در مجلس شورای اسلامی به دنبال طرح شفاف سازی اموال واعاده اموال نامشروع مسئولان از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون هستیم. از روسای قوا گرفته تا وزرا، استانداران، نمایندگان و تعدادی از مسئولان در دولت یازدهم تا پایان این دولت هنوز صورت اموال خودشان را به مجلس ارائه نداده بودند و سرانجام با فشار رسانه‌ای در روزهای پایانی دولت یازدهم فهرست اموال خود را به مجلس و قوه قضاییه تحویل دادند در حالی که این مهم باید در ابتدای دولت و قبل از تصدی مسئولیت وزارت انجام می‌شد.

بی‌شک مشکلات اقتصادی در سراسر ایران معضلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، به‌نظر شما دلیل اصلی این مشکل چیست؟

رفتار دولت و سیاست گذاری‌های نادرست اقتصادی باعث شکاف طبقاتی شده است. دولت برای تثبیت قیمت ها اقدام به جمع کردن نقدینگی مردم توسط بانک‌ها وموسسات مالی با سودبالا کرد که این امر موجب تولید پول و افزایش نقدینگی شد. این اقدام درشرایطی بود که کالا و خدمات به اندازه پولی که مردم دراختیار داشتند، موجود نبود. اگر این پول‌ها از بانک‌ها آزاد می شدند بی شک ویرانی وخرابی به همراه می آورد. همین دلیل نیز باعث شد تا ارزش پول را پایین بیاورند تا بتوانند متناسب باآن کالاو خدمات در بازار عرضه کنند. همچنین مردم باید در جریان کارها واقدامات مسئولان باشند و بدانند چه تصمیماتی باید گرفته شود.برای مثال در نظر بگیرید سامانه ثبت سفارش ساعت دوبامداد آغاز به کار می‌کند و درساعت 2:15 دقیقه بسته می‌شود؛ ثبت هزاران دستگاه خودرو انجام شده که روز بعد این خودروها با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند و وزیر اعلام می‌کند سامانه ثبت هک شده که به هیچ عنوان این مسائل زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست.البته همه این گونه نیستند و برای مثال شفافیت عملکرد وزیر ارتباطات را می بینیم که در عین جوانی فارغ از زدوبندها لیست افرادی راکه برای واردات موبایل ارز دولتی گرفته‌اند منتشر می‌کند. باید با بیرون کردن دولت از حوزه اقتصاد جلوی این ویژه خواری را گرفت. متاسفانه دولت حاضر نیست از این حیطه خارج شود زیرا حیاط خلوت بسیاری از نهادها و سازمان‌هاست. وقتی رییس جمهور خود دست به دامان قوه قضاییه می شود و احساس می‌کند نمی‌تواند با خاطیان در وزارت صنعت و معدن ، تجارت برخورد کند شما تا پایان ماجرا را بخوانید.

نکته دیگری که باعث وضع موجود شد آشفتگی و ناامنی بزرگی است که در کشور ایجاد شد وآن ورشکستگی موسسات مالی واعتباری بود. مردمی که به اعتبار دولت وبانک مرکزی پول شان را دراختیار موسسات مالی قرار داده بودند برای گرفتن پول‌شان در خیابان کتک خوردند و حتی به آن‌ها گفته شد هر قدر تا کنون سود دریافت کردید از اصل پول کم می‌شود و مابقی را پرداخت می‌کنیم. به افرادی که مبلغ بالا سرمایه گذاری کرده بودند نیزگفته شد به دادگستری بروید و طرح شکایت سرقت کنید.

نتیجه ورود مجلس به این موضوع چه بود؟

نمایندگان با طرح سوال خواهان پاسخگویی رییس جمهور در این زمینه بودند. موضوع برای دولت حیثیتی شده بود و دولت تلاش داشت با هر ترفندی که متصور بود مانع از آمدن رییس جمهور برای پاسخگویی به صحن علنی شود. نمایندگانی از جانب دولت، به همراه نایب رییس مجلس و معاون اول قوه‌قضاییه جلسه ای تشکیل دادند تا به موضوع رسیدگی کنند و در همین راستا سپرده گذارانی که سپرده آن‌ها زیر دو میلیارد ریال بود با فرآیند مشخصی به پول خود رسیدند؛ کسانی که سپرده گذاری آن‌ها در این موسسات بیش از 200میلیون تومان بود به پول خود نرسیده‌اند و برخی بانک‌ها که کفالت این موسسات را عهده دار شده‌اند برای اعاده سپرده سپرده گذاران به جهت بالا بودن رقم از آن‌ها می‌خواهند که منشأ پول سپرده گذاری شده را مشخص کنند. برخورد نامناسب با سپرده‌گذاران موجب ناامنی اقتصادی شده است. سرمایه گذار خارجی حق دارد به ما بگوید که ابتدا شما تضمین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی را انجام دهید سپس به فکر جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشید. سیاست‌های نامناسب اقتصادی دولت و نیز کوتاهی در مبارزه با قاچاق کالا سبب از بین رفتن تولید داخلی شده است. بهترین گواه برای این مدعا مقایسه آمار نفوس و مسکن سال 90 با سال 95 در مورد تعداد کارآفرینان است؛ سال 90 حدود یک میلیون و 200هزار نفر کارآفرین داشتیم و در سال 95 این تعداد به 800 هزار نفر تقلیل پیدا کرده و این بهترین نشان برای سوء مدیریت دراقتصاد کشور است. اگر چهارصد هزار نفر کار آفرین خانه نشین داشته باشیم یا از کشور خارج شده باشند به راحتی می‌توان به عمق فاجعه دست یافت. اگر برای هر کار‌آفرین ۲۰ نفر کارگر در نظر بگیریم، جمعیت هشت میلیون نفری را نشان می‌دهد که کار خود را با از بین رفتن کار آفرینان از دست داده اند. هشت میلیون نان آور خانواده دست‌کم جمعیت ۱۶ میلیون نفری را شامل می‌شود.

راهکارهای شما برای کمک به مستضعفان در این وضعیت چیست؟

مسئولان باید درد طبقه مستضعف را درک کنند. بهره‌مندی گروه‌های ضعیف جامعه از سود سهام عدالت کار بزرگی بود که به کسانی‌که به هر دلیلی نتوانسته بودند از فرصت های اقتصادی کشور استفاده کنند امکان می‌داد قدری فاصله خود با اغنیا را کمتر کنند. این حرکت انقلابی در رویارویی با فرآیند اختصاصی‌سازی برخی واحدهای بزرگ صنعتی صورت می‌پذیرد که به بهانه خصوصی‌سازی زمینه واگذاری آن‌ها به افراد خاص به شیوه های دغل‌کارانه که در دوره سازندگی به طور ویژه رایج بود، انجام شد. در دوره سازندگی و نیز اصلاحات موارد متعددی وجود دارد که با ضررده نشان دادن واحدهای تولیدی زمینه واگذاری آن‌ها به افراد خاص فراهم شده است. احمدی نژاد در سیاست خارجی و نیز سیاست داخلی و تامین منافع محرومان و توسعه عدالت در کشور کارهای بزرگی را به انجام رسانید که البته این موارد مانع دیده نشدن نقص های احتمالی و کارهای فراوان بر زمین مانده که باید دولت‌ها رفع آن‌ها را وجهه همت خود قرار دهند، نخواهد بود.

جلال محمود زاده از اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس نامه طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهور را نوشت آیا از موضوع اطلاع دارید؟ موضع گیری شما چیست؟

این موضوع از جهات مختلف قابل بررسی است اما این روزها دولت درشرایط سختی به‌سر می برد ولی نباید فراموش کرد که شرایطی کنونی کشور نتیجه محاسبات اشتباه دولت درسیاست اداره کشور است.

مجلس دهم حمایت‌های خاصی از دولت روحانی دارد. آیا این حمایت‌ها باعث افزایش مشکلات وکم کار شدن دولت نیست ؟

با نظر شما موافقم. اغماض مجلس باعث شده دولت با بی تفاوتی وسهل انگاری نسبت به جایگاه مجلس کارها را پیش ببرد و خودش را مصون از نظارت وبازخواست مجلس بداند. البته یک نکته مهم را نیز در این بین باید اشاره کنم و اینکه نقش رییس مجلس را نمی‌توان در خصوص تضعیف جایگاه نظارتی مجلس از نظر دور داشت.

طرح سوال از رییس جمهور به کجا رسید؟

پنج بار طرح سوال از رییس جمهور در مجلس امضا شد اما هر بار دولت و کارگزارانش در استان‌ها با ترفندهای مختلف تعداد امضای کنندگان را از حد نصاب قانونی انداختند و سوال به صحن نیامد.

شما در دولت‌های قبل نیز سمت داشتید، عملکرد آن دوران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت احمدی نژاد مبتکر کارهای بزرگ و انقلابی بود که منافع توده های محروم جامعه را مورد توجه قرار داد. با هدف توانمند کردن گروه های ضعیف جامعه و واقعی کردن اقتصاد هدف‌مندی یارانه ها اجرایی شد. برای فعال شدن اقتصاد و تامین عدالت و نیز تحقق وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین مسکن آحاد جامعه، مسکن مهر و مسکن روستایی اجرا شد. به‌نظر من دولت احمدی نژاد دولتی انقلابی و دولت تکریم آرمان‌های انقلاب بود و اگر به بیانات مقام معظم رهبری رجوع کنیم درخواهیم یافت که سخنان ایشان در این خصوص صریح و روشن است. ما دولت احمدی‌نژاد را دولت کارهای بزرگ می نامیم و دولت دیگری که بتواند کارهای بزرگ انجام دهد سراغ ندارم. البته شاید درباره مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها حرف‌هایی برای گفتن داشته باشید. کارمسکن مهر ومسکن روستایی دردور دست ترین نقطه کشور هنوز آثار خودش را نشان می‌دهد.

بعد از زمان استانداری شما حدود سه هزارمیلیارد پروژه نیمه تمام برجا مانده بود، دراین مورد توضیح می دهید؟

در آن زمان کارهای بزرگی را شروع کردیم. بخشی از پروژه ها درزمان مسئولیت من به نتیجه رسید. برای مثال امکان ذخیره سازی منابع آبی که جهار برابر افزایش پیدا کرد. آزاد راه های بزرگی را به نتیجه رساندیم، ساخت مسکن مهر و افزایش صادرات غیر نفتی داشتیم. میزان صادرات غیر نفتی را از یک میلیارد دلار در سال به دو میلیارد دلار آن‌هم در شرایط سخت تحریم رساندیم. از طرفی دیگر زلزله برزگی که درسال 91 در آذربایجانشرقی رخ داد حدودپنج هزارکیلومترمربع از زیر ساخت‌ها و منازل ویران کرد. درآن زمان باید بین تکمیل پروژه‌ها وامدادرسانی به مردم زلزله‌زده یکی را انتخاب می‌کردیم و نمی‌توانستیم قبول کنیم مردم در سرمای زمستان بی سر پناه بمانند تا جایی که توانستیم در این مسیر تلاش کردیم و به همین دلیل ادامه ساخت برخی پروژه‌های بزرگ مثل مترو وآزادراه ها را متوقف کردیم ومنابع آن را صرف زلزله کردیم. اگر خاطر شما باشد چهارماه بعد از زلزله از طریق گفت‌وگوی ویژه برنامه شبکه دو صداو سیما خطاب به مردم گفتم هیچ یک از مردم زلزله‌زده زیر چادر نیستند. منتقدان و رقبای سیاسی تلاش گسترده‌ای کردند خلاف آن را اثبات کنند که البته میسر نشد.

در حال حاضر وضعیت زلزله زده‌ها چگونه است ؟

همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند ما توانستیم از حادثه زلزله ارسباران سکوی پرش درمنطقه را ایجاد کنیم. مطمئن باشید اگر این حرف‌ها ادعا بود دولت آقای روحانی که نقص‌های نداشته ما را در ابعاد فوق العاده وسیع بازتاب می‌دهد، نقص و قصورمان را در مقیاس بزرگ‌تری به‌رخ می‌کشید. ما توانستیم منطقه زلزله زده ارسباران را به تجلی‌گاه وحدت ملی تبدیل کنیم و به‌سرعت بازسازی را به‌پایان برسانیم.

این روزها مسکن نیز با بحرانی عجیب روبه‌رو شده است، به نظر شما چگونه می‌توان از این وضعیت رهایی یافت؟

ما شاهد هستیم که هیچ برنامه‌ای برای مسکن مردم وجود ندارد. در اوایل کار، دولت بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد که فقط این طرح در حد حرف بود. تنها کاری که این دولت برای مسکن انجام داده سپرده گذاری و پرداخت وام از طریق بانک مسکن است. پایان سال 96 استیضاح وزیر راه وشهر سازی صورت گرفت. بنده به عنوان طراح استیضاح در حوزه مسکن این بحث را به مجلس ارائه دادم. جالب است بدانید افرادی که قرار بود دراستیضاح وزیر با ما همکاری کنند آن روز در مجلس حاضرنشدند.

چه افرادی حاضر نشدند؟

کلید طرح استیضاح وزیر راه را دوستان اصلاح‌طلب در مجلس زدند. نمی‌خواستیم به تنهایی وارد بحث استیضاح شویم زیرا رویکرد مجلس حمایت از دولت بود ومطرح کردن و سابقه ناکام ماندن استیضاح گذشته وزیر راه و شهرسازی در مجلس دهم تکرار آن را غیر منطقی می‌کرد. بنابراین ترجیح دادم لیست امید به عنوان طراحان استیضاح با مسئولیت آقای وکیلی برای ما تقسیم کار کند. حوزه مسکن به بنده سپرده شد، روز استیضاح دوستان امید در مجلس حاضرنشدند. آقای کواکبیان به عنوان مخالف استیضاح اعلام کرد لیست امید با استیضاح موافق نیست و من به عنوان موافق استیضاح آقای آخوندی صحبت کردم. ناگفته نماند آقای امیر آبادی به عنوان سخنران پایانی استیضاح حقایقی را مطرح کرد و گفتند استیضاح را سر بریدند واستیضاح فدای منافع حزبی وسیاسی شد.

با توجه به مسائلی که مطرح شد عملکرد مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مثبت ارزیابی نمی‌کنم. جمع قابل توجهی از نمایندگان مجلس دهم با شعار موفقیت برجام و به واسطه شور وشعف کاذبی که درباره برجام ایجاد کردند به مجلس راه پیدا کردند. این افراد الان سرمایه خود را برباد رفته می بینند. هنوز بخش قابل توجهی از مجلس ودولت دل در گرو برجام دارند و این جان کلام در مورد مجلس دهم است.

اعتراضاتی در دی سال 96 رخ داد، زیربنای آن رویداد چه بود؟

اعتراضات مردم به‌حق است زیرا توقعاتی داشتند که برآورده نشده است. مردم در یک بازه زمانی کوتاه ثروت خودرا برباد رفته دیدند. آن‌ها حق دارند روی ناکارآمدی مسئولان اعتراض داشته باشند.

احمدی‌نژاد ایراد و افشاگرهای درباره برخی دستگاه‌ها ونهادها دارد، دلیل این نوع رویکردها چیست؟

احمدی‌نژاد به عنوان یک شخصیت برجسته ایرادات به‌حقی را از برخی نهادهای حاکمیتی می‌گیرد. ما نیز انتقادهایی داریم ولی متاسفانه نقصی که درقانون اساسی کشور وجود دارد این است که نمایندگان مجلس نمی‌توانند از قوه قضاییه سوال کنند. از طرفی دیگر نیز دیدید که سوال از رییس‌جمهور به عنوان رییس‌قوه‌مجریه به کجا رسید. پنج بار سوال از رییس جمهور بی نتیجه مانده است و دولت با ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد آن را ابتر می‌گذارد. رییس مجلس نیز بده بستان‌هایی با قوه مجریه دارد که این مهم سبب ناکارآمدی بخش نظارتی مجلس شده است. خاطرمان هست که آقای احمدی‌نژاد در مجلس سال 91 چه رویکردی نسبت به برخی داشتند ولی کسی تاکنون موضوع فیلمی که آقای احمدی‌نژاد هفت سال پیش در مجلس به نمایش گذاشت را روشن کند و پاسخگوی مردم باشد و به نظر من برای چنین مواردی شفافیت بهترین راه چاره است.

به عنوان سخن آخر، گفته‌ای برای مخاطبان ما دارید؟

ایمان دارم مجلس درجایگاه خودش به عنوان صدای ملت باید ایفای نقش کند. متاسفانه این نقش مجلس بروز و ظهور خارجی چندانی ندارد.بی‌شک باید تغییراتی صورت گیرد تا انتخاب نماینده‌ای برجسته، دردآشنا ودلسوز را شاهد باشیم.این موضوع سبب شفافیت وپاسخگویی دولت ها درمقابل اراده مردم می‌شود. نمایندگان باید بتوانند به صورت واقعی به عنوان عصاره فضیلت های ملت و مجلس در راس امور ملجاء و پناهگاه مردم باشد.