دلایل لغو نشست تبریز: چرا اجلاس سه جانبه در تهران برگزار می شود؟

۱۰ شهریور, ۱۳۹۷
دلایل لغو نشست تبریز: چرا اجلاس سه جانبه در تهران برگزار می شود؟

به گزارش وب سایت خبری – تحلیلی آذریها، نشست سه جانبه ایران، ترکیه، روسیه که پیش از این قرار بود در تبریز برگزار شود با نظر مجموعه چند نهاد تصمیم گیر تغییر کرده به تهران منتقل شد. بعد از ظهر چهارشنبه 7 شهریور اعلام شد که به دلایلی لازم نشست اخیرا در تهران برگزار خواهد شد.

پیش از این به دلیل در اولویت نبودن تهران گزینه هایی مانند «کیش»، «اصفهان» و «تبریز» مطرح شده بود که از میان آنها به دلیل رویداد تبریز 2018 تبریز انتخاب شد. اما به دلیل اعتراض آذریها نسبت به ورود اردوغان به شهر تاریخی تبریز و پاره ای ملاحظات دیگر از جمله مسائل امنیتی این نشست در تبریز لغو شد. گفته می‌شود که دو دلیل عمده برای لغو شدن نشست در تبریز وجود دارد:

نخست آماده نبودن استانداری و مجموعه نهادهای استان برای برگزاری چنین نشستی که به تجربه ثابت شده است و در موارد مشابه، سوءمدیریت هایی از جانب آنها مشاهده و گزارش شده است که در تصمیم اخیر موثیر بود.از جمله در مرداد گذشته استانداری به دلایل نامعلومی که قطعا ناشی از ناتوانی بود یک نشست سخنرانی صد نفره را در خانه مشروطه تبریز لغو کرد. بدیهی است که استانداری که نتواند نشستی صد نفره را که خود بانی آن بود مدیریت کند، توانایی برگزاری نشست بین المللی را نیز ندارد. از سوی دیگر مدیرانی استانداری آذربایجان شرقی فاقد تعلمیات لازم برای برخوردهای دیپلماتیک بودند.

دلیل دوم، اظهارات ناسنجیده رجب طیب اردوغان در سال 2017 پیرامون «ملی‌گرایی ایرانی و آذریها» بود. اردوغان در مصاحبه با شبکه ان ای وی ترکیه، گفته بود که ایرانی‌ها، ملی گرایی پارسی متکی بر مذهب تشیع را در عراق پیش می برند ولی در ایران آذریها نیز حضور دارند و اگر از این زاویه به مسئله بنگریم، موضوع برای آنها بسیار متفاوت خواهد بود.

این اظهارات اردوغان تهدید آشکار در خصوص تحریک و تحمیق آذریها برای شورش و مبارزه با حاکمیت بود. بنابراین یکی از پیام های لغو نشست تبریز، در حقیقت پاسخی دیرهنگام اما به بجا به این اظهارات بود.

جالب این جا است که اردوغان اقامه نماز جمعه و شرکت در نماز جمعه تبریز را نیز در لیست برنامه های خود قرار داده بود که آن نیز اقدامی معنادار بود! ورود سلطان عثمانی به تبریز چند قرن پس از ویرانی تبریز به دست سلطان سلیم و سپس سلطان سلیمان وهنی آشکار در حق تبریز و تبریزی ها بود از همین خود آذریها از ابتدا مخالف حضور وی در تبریز بودند و بر این باور بودند که باید پیام آشکاری در قبال اظهارات اش به آنکارا فرستاده شود.

در نتیجه باید گفت مقصر اصلی این موضوع در درجه اول استاندار و معاون سیاسی- امنیتی وی است که قادر به اداره استان و شهر نیستند و در درجه دوم افرادی مانند آبدار مدیرکل میراث فرهنگی که کارنامه ای منفی از خود در اداره تبریز 2018 به جا گذاشتند.