حکومت باکو، خبرگزاری «آپا» را به خاطر ارمنستان تعطیل کرد!

۲۱ شهریور, ۱۳۹۷
حکومت باکو، خبرگزاری «آپا» را به خاطر ارمنستان تعطیل کرد!

بزرگ‌ترین خبرگزاری نیمه رسمی جمهوری باکو،به دلیل انتشار جمله ای تحریف آمیز از الهام علی اف که ممکن بود به معنی نقض حاکمیت جمهوری ارمنستان و تهدید موجودیت آن تلقی شود، از سوی دولت و سرویس امنیتی این کشور تعطیل شد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» «آپا» به نقل از سخنان الهام علی اف در اول اوت نوشته بود : « اگر رهبران ارمنستان از این پس نیز موجب طول کشیدن مذاکرات(صلح قراباغ) بشوند، ما نیز با ادامه سیاست منزوی کردن ارمنستان، این کشور را فروخواهیم پاشاند».

پس از انتشار این خبر ، خبرگزاری رسمی آذرتاج جمله الهام علی اف را به این شکل منتشر کرد: «اگر رهبران ارمنستان از این پس نیز موجب طول کشیدن مذاکرات(صلح قراباغ) بشود، ما نیز با ادامه سیاست منزوی کردن ارمنستان، این کشور را مستأصل خواهیم کرد».

خبرگزاری نیمه رسمی آپا به سرعت بخاطر اشتباهی که در درج “فعل جمله ” رییس جمهوری  این کشور مرتکب شده بود، عذرخواهی کرد و خبر خود را اصلاح کرد. ولی  برغم آن پایگاه های اینترنتی متعلق به آپا از اول ماه اوت مسدود و سپس سرورهای آن تعطیل شدند.

هولدینگ آپا شامل خبرگزاری آپا ، شبکه اینترنتی “آپا تی وی” و شماری سایت از جمله “آپا اسپورت” ، “لنت آذ” ، ” کولیس” و … بود. خانم وصاله ماهیرقیزی مدیر این خبرگزاری بود که سالها گذشته طی نمایشگاه مطبوعات به تهران سفر کرده و سعی داشت از طریق لابی‌گری با برخی از رسانه های ایرانی اخبار و گزارش های رسانه های کشور را در حوزه مسائل قفقاز جنوبی کانالیزه کرده و منابع جمهوری باکو را به عنوان تنها منبع خبری عرضه کند. وی در این راستا با برخی از رسانه ها، موافقیت نامه هایی امضاءکرد و حتی با مراجعه به خبرگزاری ایرنا، قصد امضای موافقت نامه با این بنگاه خبری مهم را نیز داشت که موفق نشد.

آپا در حکم خبرگزاری نیمه رسمی باکو بود و ارتباط نزدیکی با د.ت.خ (سرویس امنیت دولتی) داشت. این هولدینگ از طریق یک سیاست زیرکانه توانسته بود مجوز فعالیت در ایران کسب کند و با معرفی سلیمان فرضعلی اف (همکار سابق شبکه سحر و مورد وثوق ایران) به عنوان نماینده، فعالیت این رسانه را در ایران گسترش دهد.

در تفسیر و تحلیل تعطیلی خبرگزاری آپا باید دقت کرد که خود مقامات جمهوری آذربایجان حساسیت بالایی در کاربرد ادبیات دیپلماتیک و دقیق نسبت به دشمن درجه کشورشان دارند و به خاطر فعل یک جمله، بزرگ ترین بنگاه خبری کشور را به تعطیلی می کشانند.

 

.