جولان ناشران ضد ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران/ فرش قرمز برای تجزیه طلبان

۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
جولان ناشران ضد ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران/ فرش قرمز برای تجزیه طلبان

در حالی که وزارت ارشاد در خواب خرگوشی به سر می برد، عناصر وابسته به بیگانگان در چارچوب تبلیغ تجزیه طلبی و نفرت قومی در نمایشگاه کتاب تهران جولان می دهند. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، در حالی که مزدوران بیگانه در حال نفرت پراکنی و تبلیغ تجزیه طلبی در قالب کتاب هستند وزارت ارشاد نیز بدون توجه به محتوای کتب و قانون نشر و ضوابط کتاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی1389 به کتاب های ضد وحدت ملی مجوز چاپ می دهد. این در حالی است که بر اساس مصوبه «اهداف، سیاست ها و ضوابط نشر کتاب» مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 660 انتشارات کتاب هایی که وحدت ملی، حس وطن دوستی و زبان ملی را تخریب کرده و در صدد تحریف وقایع مسلم تاریخ ایران و اسلام هستند، غیرقانونی است.

 در سایه بی توجهی های مکرر وزارت ارشاد دامنه تهاجم ناشران ضدایرانی بجایی رسیده که علاوه بر هویت ملی به هویت مذهبی نیز بی مهابا حمله می کنند. نمونه آن کتاب، موسوم به “روباه به حج می رود” است که توسط انتشارات کیپری با تصویر یک روباه مکار در لباس روحانیت منتشر شده است.

سال گذشته یکی از عناصر وابسته به رژیم باکو در خبرگزاری باکوپست از تهیه 100 عنوان کتاب برای فریب آذری های ایران با رویکرد واگرایی و تنفر از هویت ایرانی خبر داده بود. به گفته وی شصت عنوان از این کتاب ها در داخل ایران ترجمه و منتشر شده اند.. سایمان آروز، مدیر بخش «آذربایجان جنوبی» در اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان در گفتگو با پایگاه اینترنتی باکوپست، ضمن اعتراف به تولید محتوای سیستماتیک علیه ایران در  باکو، به خبرگزاری باکوپُست گفته است، شصت مورد از کتاب های تهیه شده توسط این اداره تبلیغاتی، در ایران منتشر شده است. از سوی دیگر تعداد زیادی از کتاب های منتشر شده توسط ناشران قومیت‌گرا در دو سال گذشته محصول ترجمه از نویسندگان جمهوری آذربایجان بوده است که نشان می‌دهد، ناشران داخلی در تبریز، ارومیه، اردبیل، تهران و قم، مسئولیت ترجمه، و پخش این کتاب ها را بر عهده داشتند. تقریبا همه بیست ناشر قومیت‌گرا که در شمالغرب کشور فعالیت می‌کنند به گونه ای به نهادهای ضدایرانی جمهوری باکو «وصل» بوده و ارتباطات مالی با آنها دارند. این نهادهای به ظاهر فرهنگی، بازوی اجرایی دستگاه اطلاعاتی- امنیتی باکو محسوب می شوند.

اکنون باید پرسید، چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظیقه قانونی خود عمل نمی کند تا جایی تعداد زیاد این ناشران باعث جولان تجزیه طلب ها و عناصر گروهکی در نمایشگاه کتاب شده است؟ سال گذشته حضور ناشران واگرا به قدری بود که حاشیه‌های زیادی به وجود آورد و در نهایت منجر به درگیری بین عده ای از مردم با یکی از غرفه های مهم قومیت‌گرا موسوم به «آذرتورک» گردید. به گفته ماموران حراست نمایشگاه، صدها پوستر و تقویم غیرمجاز در نمایشگاه کتاب 1397 توقیف شد. همچنین انتشارات آذرتورک پس از نمایشگاه کتاب توسط مسئولان توبیخ و نام آنها به دلیل حساسیت های ملی تغییر پیدا کرد. بر اساس اخبار منتشر شده، مدیر انتشارات اندیشه‌نو نیز به مراجع قضایی احضار شد تا مورد بازخواست قرار گیرد. اما همین دو ناشر یکبار دیگر از نمایشگاه کتاب سر در آورده اند.

مدارک زیادی از حضور و نمایش عناصر تجزیه طلب در مقابل غرفه آذرترک ( آذر توران ) در سال گذشته وجود دارد و نشان می دهد برخی از افرادی که پیشینه قضایی، وابستگی گروهکی و… داشتند این غرفه را به محل تجمع و جولان تبدیل کرده بودند.

سوالی که وجود دارد این که، نمایشگاه کتاب، تا کی قرار است جولانگاه ناشرانی باشد که ضمن همکاری با بیگانگان و دشمنان کشور،  قوانین مملکتی، مصوبات و سیاست گذاری های شورالی عالی انقلاب فرهنگی و مهمتر از همه کیان میهن را زیر پا می گذارند؟ جالب این جا است که برخوردهای مقطعی با این دست از ناشران بیگانه‌گرا به اندازه کافی «موثر» نیست به طوری که پس از مدتی یا همان کتاب و مشابهش به شکلی منتشر می شود و یا ناشران، از وزارت ارشاد طلبکار هم هستند. به طور مثال ناشر کتاب موهن روباه به حج می رود، به دلیل جمع آوری این کتاب توسط اداره فرهنگ استان، مطالبه خسارت کرده است(!)بدیهی است که اگر برخورد با این دست از ناشران موثر و قاطع باشد، قادر به فعالیت دگرباره نخواهند بود.

چرا مسئولان اجازه میدهند افرادی وابسته به اجانب، ضمن عرض اندام در نمایشگاه، ایجاد آشوب و ضد و خورد و حتی تهدید غرفه هایی که اقدام به فروش کتاب های مفید پیرامون تاریخ و هویت ایرانی می‌کنند، با صدای امریکا و… مصاحبه کرده و با افتخار از اقدامات خود یاد کنند؟!

بدیهی است اگر ناشران قانون ستیز/ ایران ستیز در نمایشگاه حضور نداشته باشند، لمپن ها و اوباش قومی نیز کمتر به این محیط فرهنگی رفت و آمد خواهند کرد و مزاحم زیست مسالمت آمیز فرهنگ دوستان نخواهند شد.

آیا نمایشگاه کتاب تسلیم قومیت‌گرایان شده است و هیچ نهاد و ارگانی اراده برخورد با تظاهرات،تهدید و تخریب این افراد را ندارد؟ به نظر می رسد با جمع آوری کتاب های خاص تعطیلی غرفه های مشخص می توان تا اندازه زیادی فضای فرهنگی و مثبت را به نمایشگاه کتاب بازگرداند. در این بین قانون («اهداف، سیاست ها و ضوابط نشر کتاب») مسیر را برای ما مشخص کرده است. اگر هر نوع کتابی برخلاف قانون مذکور از وزارت ارشاد مجوز چاپ دریافت کرده است، این مجوز به دلیل نادیده گرفتن روند قانونی نظارت بر چاپ، غیرقانونی بوده و باید توسط نهادهای دیگر از نمایشگاه جمع آوری شود. موضوع اصلی حضور ناشران وابسته به بیگانه است که نمایشگاه کتاب را از یک محیط فرهنگی به فرش قرمز تجزیه طلبان تبدیل کرده است.