وعده موهوم تشکیل استان «آذربایجان مرزی» با مرکزیت خوی!

۲۶ مرداد, ۱۳۹۸
وعده موهوم تشکیل استان «آذربایجان مرزی» با مرکزیت خوی!

 

بر اساس اخبار منتشر شده در اخبار، طرح تشکیل استان جدیدی به نام «آذربایجان مرزی» با مرکزیت خوی در 26 مرداد 98  به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، با نزدیک شدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان سودجو با بخشیدن از کیسه دولت، قصد دارند جهت کسب رای و عوام فریبی به تقسیمات کشوری دستبرد زده و به صورت نا بجا استان های مختلف را نیت انتخاباتی تقسیم کنند. گویی دیگر،  آبادانی و کاریابی از عده این نمایندگان خارج است که به امور دستبرد می زنند که تخصص در آن ندارند. در یکی دو ماه اخیر، وزیر کشور، معاون سیاسی وزیر کشور و دبیر ستاد انتخابات در خصوص شایعات نسبت به تغییرات رد تقسیمات کشوری هشدار داده و اعلام کرده اند که دولت، وارد این بازی ها نخواهد شد. اما این هشدارها مانع آن نمی شود که برخی نمایندگان مجلس به سراغ عوام گرایی نروند.

همین ماه گذشته بود که وزیر کشور اعلام کرد، تا پایان سال هیچ دخل و تصرفی در تقسیمات کشوری روی نخواهد داد.

به گزارش ایسنا وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت کشور نسبت به وعده‌های برخی داوطلبان احتمالی انتخابات برای تقسیمات استانی چیست؟ گفت: ما کاری به وعده‌های دیگران نداریم و وظیفه خودمان خود را انجام می‌دهیم.

تقسیمات استانی در حوزه اختیارات دولت است نه مجلس شورای اسلامی. سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری به ایسنا گفته بود که «وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند چون تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس.»

همچنین جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور نیز به تازگی در همین خصوص تذکراتی داده بود.

به گزارش ایرنا وی در اردبیل اعلام کرده بود «دولت هیچ برنامه و تصمیمی برای ایجاد و تشکیل استان جدید نداشته و هر گونه مطلب و شایعات مطرح در فضای مجازی و سایت های خبری در این باره بی اساس است…در آستانه انتخابات بیان اینگونه مطالب و اخبار رواج می یابد اما با قاطعیت اعلام می شود که هیچ برنامه ای در این زمینه در دستور کار دولت نیست.

 

وی بیان کرد: موضوع تقسیمات کشوری در درون استان ها و بحث ارتقا و انتزاع مناطق مثل گذشته وجود داشته و این مهم نیز بر اساس کار کارشناسی و مطالعاتی که انجام شده، صورت می گیرد.