شرایط حساس و آماده انفجار در قراباغ کوهستانی

۳۰ مرداد, ۱۳۹۸
شرایط حساس و آماده انفجار در قراباغ کوهستانی

بیان صریح جملات تحریک آمیز درباره “قراباغ کوهستانی” از زبان سیاستمداران سرشناس غربگرا در قفقاز ، این احتمال را تقویت کرده است که آمریکا درپی شعله ور ساختن مجدد جنگ قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

درپی سخنان اخیر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان مبنی بر اینکه ” قره باغ همان ارمنستان است” که موجب تحریک شدید باکو به برخی اقدامات نظامی و پاسخ های متقابل ارتش ارمنستان به آن شد (برای دیدن گزارش این درگیری ها: اینجا و اینجا کلیک کنید این بار میخاییل ساآکاشویلی، رییس جمهوری پیشین گرجستان و چهره جنجالی وابسته به آمریکا در قفقاز ، با تاکید بر تعلق قراباغ به جمهوری آذربایجان، فرصت جدیدی را برای تحریک باکو و ایروان به اقدامات نظامی ایجاد کرده است. (برای دیدن کلیک کنید) ساآکاشویلی در عین حال ابراز امیدواری کرده است که جنگ جدیدی در قراباغ شکل نگیرد.

اخیرا نیکولای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه برای سنجش و بررسی علل افزایش موضع گیری های تحریک آمیز ارمنستان درباره مناقشه قراباغ و بررسی میزان قوت و ضعف احتمال منجر شدن این موضع گیری ها به جنگ جدید در قره باغ به ایروان سفر کرد تا این بحران را پیش از شعله ور شدن مهار کند.

اما، همزمان با تحرک مهره های وابسته به آمریکا برای شعله ور کردن جنگ قره باغ،  منابع خبری جمهوری باکو از کمک یکصد میلیون دلاری پنتاگون به مرزبانی جمهوری آذربایجان برای به اصطلاح تقویت مرزهای این کشور در جنوب و دریای خزر خبر داده اند.

همچنین رسانه های تفلیس نیز از آماده شدن متن توافق نظامی گرجستان و آمریکا برای ایجاد سه پایگاه نظامی آمریکا در گرجستان خبر داده اند.

طی هفته های اخیر، تحریک اختلافات ارضی میان گرجستان و جمهوری آذربایجان در منطقه “کشیکچی داق” که معابد مسیحی “داوید گارجی” در آنجا قرار دارد  نیز در دستور کار برخی نیروهای فاقد شناسایی دقیق در گرجستان بوده است. در ماههای گذشته روابط باکو- تفلیس به دلیل برخی ادعاهای ارضی و دخالت در امور داخلی گرجستان، تنش آلود شده است.

مجموعه این اخبار از وجود شرایط خطرناک در قفقاز جنوبی برای بروز احتمال درگیری و جنگی جدید حکایت دارد. 

همزمان با این شرایط، گزارشگران اسراییلی که چندی پیش در قالب هیاتی رسانه ای به جمهوری آذربایجان سفر و از مناطق جنگی نیز بازدید کردند، به مرور در حال انتشار گزارش های خود از جمهوری آذربایجان با تاکید بر محور برتر بودن قدرت نظامی ارتش جمهوری آذربایجان در مقابل ارتش ارمنستان به علت خریداری تسلحیاتی اسراییلی هستند ( برای دیدن گزارش اینجا کلیک کنید)

در این میان، مقامات دولتی و رسانه های باکو تاکید دارند که جمهوری آذربایجان در مقابل تحریکات جاری برای ایجاد جنگ جدید در قراباغ یا درگیری جمهوری آذربایجان با گرجستان ، سیاست صبر و خویشتنداری را در پیش گرفته است. اما، برخی ناظران در جمهوری آذربایجان می گویند نمی توان به نتیجه بخش بودن چنین سیاستی چندان خوشبین بود و جلوگیری از جنگ جدید در قفقاز بیشتر به مهارت روسیه در مدیریت بحران در این منطقه بستگی خواهد داشت.