رئیس دانشگاه ارومیه:زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک و ملی همه ایرانیان است

۱ آبان, ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه ارومیه:زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک و ملی همه ایرانیان است

دکتر «رحیم حب نقی» در آیین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، که در روز سه‌شنبه 16مهر 1398 در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی میراث مشترک و ملی همه ایرانیان است و عارفان بزرگ دردها و مسایل مشترک بشری را به این زبان به بهترین شکل سروده‌اند و در واقع زبان فارسی میراث مشترک بشری نیز به شمار می‌رود .

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، در این همایش، رئیس دانشگاه ارومیه گفت: کشور ایران از هزاران سال پیش مجموعه‌ای زیبا از رنگین کمان ادیان و اقوام بوده است که هرکدام از این اقوام با وجود تکلم به زبان مادری خود، برای ارتباط میان خود، زبان فارسی را به عنوان رابط فرهنگی و علمی برگزیده اند و هرکدام به سهم خود در غنا و تحکیم پایه‌های محتوایی و زیباشناختی آن کوشیده‌اند.

وی افزود: همه شاعران ایرانزمین، در اعتلای زبان و ادبیات این کشور سهم غیرقابل انکاری دارند، از این رو می‌توان گفت که زبان و ادبیات فارسی فارغ از زبان و فرهنگ بومی هرکدام از ما، به حق شایسته توجه و تکریم است .

رئیس دانشگاه ارومیه عنوان کرد: شهریار، با وجود علاقه وافری که به تحکیم پایه‌های هنری زبان و ادبیات مادری خود داشت هرگز از توانمندسازی زبان و ادبیات ملی خود دست نشست و شاید بتوان گفت که عظمت شاعران و نویسندگان ما در این است که ذهن و ذوق خود را از دو مشرب فرهنگ بومی و ملی سیراب کرده و هرگز یکی را فدای دیگری نکرده‌اند.

حب نقی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از خدمات شاعران، نویسندگان و پژوهندگان آذربایحان به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید، تصریح کرد: از اعصار گذشته تاکنون آثار بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان این منطقه که با آثار خود بر غنای فکری و ارزش هنری زبان و ادبیات فارسی افروده‌اند، زینت‌بخش تاریخ ادبیات فارسی بوده و خواهد بود .

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان از خدمات شاعرانی همچون قطران، خاقانی، نظامی و مهستی گنجوی، صائب، شمس و شیخ محمود شبستری، زین‌العابدین مراغه‌ای از گذشتگان دور تا پروین اعتصامی، شهریار، علامه جعفری، زریاب خویی، منوچهر مرتضوی، غلامحسین ساعدی از دوره معاصر، به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید.