امام جمعه ارومیه:اسلام مدیون زبان فارسی است و توسط زبان فارسی گسترش یافت

۱ آبان, ۱۳۹۸
امام جمعه ارومیه:اسلام مدیون زبان فارسی است و توسط زبان فارسی گسترش یافت

حجت الاسلام سید «مهدی قرشی»، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در آئین افتتاحیه چهاردهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، که در روز سه‌شنبه 16مهر 1398 در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: زبان فارسی با ظرفیت عظیم خود دارای حلاوت و شیرینی است که بر غیرفارس‌زبانها نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

به گزارش سایت آذریها وی در ادامه این نشست به روایتی از پیامبر اکرم )ص( اشاره و بیان کرد: در روایتی آمده است که «اگر علم یا در روایت دیگری دین، در ثریا باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردمانی از فارس (ایران) آن را در اختیار خواهند گرفت»، که این روایت عالم بودن فارسی‌زبانها را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام قریشی افزود: هرچند اسلام در عربستان و حجاز متولد شد اما به وسیله فارس‌زبان‌ها گسترش یافت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اسلام به وسیله زبان فارسی در کشورهای مختلف گسترش یافت، این دین مدیون زبان فارسی است و برعکس فارس‌زبان‌ها نیز مدیون اسلام هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در بخشی دیگر از سخنان خود پرداختن به زبان فارسی را یکی از مطالبات رهبری برشمرد و گفت: مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص زبان فارسی مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر کرده که برگزاری این همایش‌ها هم در جهت تحقق مطالبات ایشان بوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری برگزاری همایش‌هایی اینچنینی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی بیشتر شود.