تشکیلات آزادی قره باغ:از دریافت کمک 53 هزار دلاری از دفتر ریاست جمهوری باکو تا راه اندازی دفتر در تلآویو

۷ دی, ۱۳۹۸
تشکیلات آزادی قره باغ:از دریافت کمک 53 هزار دلاری از دفتر ریاست جمهوری باکو تا راه اندازی دفتر در تلآویو

 

اواخر آذرماه 1398 خبر راه اندازی دفتر تشکیلات آزادی قره باغ ( قات) در اسرائیل منتشر شد ( برای دیدن خبر اینجل کلیک کنید). «قات» گروهی است که در چند سال گذشته سفرهای زیادی به ایران داشته و با استفاده از پول بیت المال از آنها پذیرایی شد تا آرمان موهوم و پان ترکیستی الحاق ناگورنو-قراباغ را به رژیم باکو گسترش دهند. مسئله ای که نه ارتباطی به منافع ملی ایران داشت ‌و نه در راستای سیاست رسمی ایران بود.

در این میان « قات» برای تیغ زدن برخی نهادهای ایرانی سعی می‌کرد خود را گروهی اسلامگرا و مذهبی نمایش دهد تا از مواهب جمهوری اسلامی برخوردار شود. در این راستا حتی جملاتی از مقام معظم رهبری در خصوص‌ تعلق قراباغ به پان ترکیست ها جعل شد که هیچ صحتی نداشت و‌ صرفا محصول خیال سرویس های امنیتی باکو بود.

برگزاری نشست‌های متعدد برای «قات» در زنجان، اردبیل و‌ تبریز علیرغم مخالفت های موجود و ارسال افرادی معلوم الحال از تبریز برای شرکت در مجامع آن گروه در باکو تنها بخش آشکار این حمایت های چشم بسته و ساده لوحانه بود. طُرفه آنکه حتی یکی از شخصیت های ذی نفوذ محلی نیز به عضویت افتخاری این گروه در آمد!

«قات» مدعی بود، وضعیت ناگورنو-قراباغ مشابهت تامی به فلسطین اشغالی دارد و همانطور که اسرائیلی ها، فلسطین را اشغال کرده اند، ارامنه هم قره باغ را اشغال کرده اند! و جمهوری اسلامی باید طبق همین فرمول درگیر یک جنگ منطقه ای با همسایه خود یعنی ارمنستان شود! ادعایی که مشخصا با تاسیس دفتر قات در همان سرزمین های اشغالی در تضاد است.

هم زمان دفتر ریاست جمهوری آذربایجان هفته گذشته لیست سازمان های به اصطلاح مردم نهادی که از دولت باکو، کمک مالی دریافت کرده اند را منتشر ساخته است. در این لیست نام تشکیلات آزادی قره باغ ( قات) در ردیف چهاردهم با اخذ 90000 منات (حدود 53 هزار دلار) کمک مالی در سال 2018 دیده می شود ( برای دیدن سند اینجا کلیک کنید)

در این سند آمده است، که «شورای حمایت از سازمان های غیردولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری آذربایجان» به دلیل فعالیت های «قات» مبلغ نود هزار منات به این سازمان کمک کرده است. این شورا در نشست سال گذشته قات در ایران، به عنوان اسپانسر حضور داشت!

اما مسئله مهم اینجاست که به نظر می رسد «قات» از مدت ها قبل با اسرائیل در تماس بود و احتمالا فعالیت های آن در ایران با تایید اسراییل صورت گرفته است. زیرا تاسیس دفتر گروهی که تا همین چند ماه پیش اسراییل را در ظاهر اشغالگر و‌غاصب می نامید و خواستار نابودی آن بود، آن هم در تلاویو نشان میدهد که سرویس های اطلاعاتی این کشور در جمهوری آذربایجان از ابتدا بر این گروه سوار بودند و احتمالا، اعضای «قات» با علم و اطلاع اسراییلی ها به ایران رفت و‌آمد داشته و‌ در این سفرها شعارهایی توخالی علیه اسراییل می دادند تا پوشش مناسبی داشته باشند. مگر می‌شود گروهی ضداسراییلی در باکو‌ فعال باشد، با نهادهای ایرانی در ارتباط باشد،ولی عرض یک شب تغییر موضع داده و در تلاویو هم دفتر تاسیس کند!

«عاکف نقی» دبیرکل تشکیلات «قات» در نشست هایی برگزار شده در ایران، اظهاراتی بر خلاف سیاست رسمی و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص قره باغ مطرح کرد. از آن میان می توان به این جمله اشاره کرد تبدیل به تیتر برخی رسانه ها نیز شد: « مسئله قره باغ راه حل سیاسی ندارد». این جمله بر خلاف همه بیانیه های وزارت امور خارجه است که همواره اظهار داشته است: « مسئله قره باغ راه حل نظامی ندارد». همچنین مقام معظم رهبری در دیدار با رهبران هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که موضوع قره باغ راه حل نظامی ندارد و باید از طرق «گفتگو» حل و فصل شود. جالب است که هرگز دیده نشده است که این گروه، چنین اظهاراتی را در خاک جمهوری باکو بیان کرده باشند.

از جمله فعالیت های قات در ایران برگزاری چند جلسه در اردبیل، تبریز و زنجان است. همچنین برگزاری یک نشست به نام «نشست بین المللی قره باغ» اشاره کرد که در آن عده ای از فعالان قومی از جمله محسن هادی، روح الله متفکر آزاد و… شرکت داشتند.

همچنین حمایت از یک فیلم به اصطلاح مستند، به نام «روز کم آب ارس» در دستور کار این تشکیلات قرار داشت که دستکم برخی از اعضای آن خواستار تجزیه ایران ( یکی از پروژه های طولانی مدت اسرائیل در باکو) هستند.
پی دی اف دریافت 90000 منات از سوی تشکیلات گات

 

 

سند دریافت کمک مالی گات از رژیم باکو