روایتی از جدال نفتی ایران با «اسرائیل و جمهوری باکو» در خزر

۲۴ خرداد, ۱۳۹۹
روایتی از جدال نفتی ایران با «اسرائیل و جمهوری باکو» در خزر

هدایت الله خادمی مدیر سابق شرکت شمال در مصاحبه با اعتماد به تنش ایران و جمهوری باکو بر سر منابع انرژی خزر اشاره کرد.

وی در این مصاحبه عنوان داشت:

خاطرم هست زمان احمدی نژاد بحث‌هایی مطرح و قرار بود یک مذاکره با جمهوری آذربایجان داشته باشند و همین بحث‌ها شده بود که آقای متکی مطرح کردند که سهم مرزی ایران در خزر ۹ درصد و…. من همان زمان مصاحبه کردم و روزنامه‌ها زدند که اگر رئیس جمهور قرار است برود مذاکره نباید کمتر از ۲۰ درصد را صحبت کند؛ البته آن سفر کنسل شد و گروهی که روی موضوع خزر کار می‌کردند را خواستند و حرف‌هایمان در این زمینه را زدیم و آنها هم صحبت کردند که آذربایجان مدرکی دال بر مرز بندی در خزر بیاورد؛ اگر جمهوری آذربایجان مرزبندی ما را قبول نداشت می‌توانستیم اعلام کنیم به استناد سهم مرزی ایران و شوروی که ۵۰ به ۵۰ بوده است، اصولاً جمهوری آذربایجان را به عنوان کشوری مستقل از اتحاد جماهیر شوروی سابق به رسمیت نمی‌شناسیم. اصولاً سهم ما همان ۵۰ درصد بود. چرا که شوروی تقسیم شده بود و سهم شوروی باید بین ۵ کشور تقسیم می‌شد، نه سهم ایران. اینها بحث‌هایی است که باید توجه شود؛ ما دستگاه را بردیم در منطقه حفاری در آب‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان مجبور شد نقشه نفتی خودش را تغییر دهد».

 

خادمی در خصوص موضع ایران درباره منابع انرژی میدان سردار جنگل نیز اشاره کرد:

 

« ما اعتقاد داشتیم همه آن میدان برای ایران است از آنجا به بعد می‌رفتیم وارد میدان البرز می‌شدیم و ما معتقد بودیم که آنجا به صورت یکدست برای ما است».

 

 

وی در خصوص درگیری نیروی دریای کشورمان با نیروی دریایی باکو که به کمک نیروهای نظامی اسرائیل متوسل شده بود چنین گفت:

 

«یک بحثی بود که قبلاً جمهوری آذربایجان می‌خواست در این میدان کار کند ولی ایران اجازه نداد و یک ناو اسرائیلی آوردند و درگیری مختصری هم ایجاد شد و یک بار یک شناور ایرانی به مرز جمهوری آذربایجان نزدیک شد و این اختلافات را داشتیم ولی آذربایجان با این کار به این راحتی عقب کشید و خودش را به دردسر نیانداخت».