ادعای تحلیلگر هایوم
باکو در عملیات قاچاق آرشیو هسته‌ای ایران کمک کرده است

۱۲ مرداد, ۱۳۹۹
باکو در عملیات قاچاق آرشیو هسته‌ای ایران کمک کرده است

راشل آوراهام تحلیلگر مرکز سفادی اسرائیل پس از درگیری های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مقاله ای در سایت اسرائیل هایوم منتشر کرده که بیانگر عمق همکاری های استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان در منطقه می باشد.

این تحلیلگر با پیش کشیدن همان ادعاهای قدیمی سران باکو در خصوص اشغال منطقه قراباغ،وقایع خوجالی و آواره شدن یک میلیون نفر می‌نویسد: تنش بین ارمنستان و باکو بار دگر آغاز شده است. در 12ام ژوئیه در منطقه طاوش، درگیریی ما بین دو کشور روی داد. از آن پس با وجود پاندمی کرونا، اعتراضات گسترده‌ای از طرف ارامنه دیاسپورا بر ضد آذربایجان شروع شده است و اکنون رادیو اروپای آزاد گزارش داده که ارمنستان، باکو را متهم به شروع حمله نموده و دولت باکو نیز این ادعا را رد کرده است. من بر این باورم که در طول این وقایع آنچه اهمیت حیاتی دارد، تشویق حکومت اسرائیل به ادامه حمایت از باکو هست که یکی از معدودترین متحدین ما در دنیای اسلام به شمار می‌رود، آن هم در این زمان که نیاز مبرمی به آن داریم.

این نویسنده ادامه داد: جامعه یهودیان آذربایجان از دولت آذربایجان حمایت می کنند و به گفته رابی ایسایف «آذربایجانی‌ها تمام یهودی‌های جهان را با دید مثبت می‌نگرند و همیشه حامی آنها هستند. صدها سال است که مردم یهود به خوبی در آذربایجان زندگی می‌کنند. آنجا هیچ نشانی از یهودی ستیزی وجود ندارد. اسرائیل برای آذربایجان بسیار مهم است. جمهوری آذربایجان می‌داند که اسرائیل همیشه حامی این کشور است و باید تاکید کنیم آذربایجان فقط یک حامی تجاری نیست بلکه یک حامی منطقه‌ای است.

این تحلیلگر در ادامه می گوید: طبق گزارش‌های غیر موثق رسانه‌های خارجی، آذربایجان در عملیات قاچاق آرشیو هسته‌ای ایران کمک کرده است از این رو یک کشور قدرتمند که بتواند چشم و گوش اسرائیل در تهران باشد و از تجاوز ارامنه از خود دفاع کند، از بهترین منافع اسرائیل است. علی رغم این پاندمی دولت اسرائیل باید برای کمک به باکو در این برهه حیاتی هر کاری که ممکن است انجام دهد.

https://www.israelhayom.com/opinions/israel-must-support-azerbaijan-especially-now