مهرعلیزاده: خود باکو تا صد پیش وجود نداشت،چگونه ورزش 3000 ساله را مصادره کند؟

۱۴ اسفند, ۱۳۹۵
مهرعلیزاده: خود باکو تا صد پیش وجود نداشت،چگونه ورزش 3000 ساله را مصادره کند؟

مهرعلیزاده در خصوص مصادره ورزش باستانی؛

?محسن مهرعلیزاده در واکنش به  ادعای آذربایجان مبنی بر تعلق ورزش باستانی و زورخانه‌ای به این کشور گفت: آذربایجان 100 سال قبل قسمتی از ایران بود و اینکه آنها می‌گویند این رشته متعلق به آنهاست با توجه به قدمت 3 هزار ساله آن و تعلق آن کشور به ایران انجام ورزش باستانی در آذربایجان نمی‌تواند درست باشد.

?وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیش‌بینی چنین مسائلی را می‌کردیم در چندین قسمت از اساسنامه این موضوع را به صورت محکم بسته‌ایم. در اساسنامه صریحا اعلام شده گرچه رئیس این فدراسیون انتخابی است باید از ایران باشد. از طرفی رئیس افتخاری، خزانه‌دار، دبیرکل، یک بانو از اعضای هیأت اجرایی و رئیس کمیته فنی هم باید از سرزمین اصلی این ورزش یعنی ایران انتخاب شود.

?رئیس فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و پهلوانی در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای اعتراض به این موضوع ندارید، گفت: این حرف‌شان اهمیتی ندارد. آنها یک فدراسیون ملی زیرمجموعه فدراسیون بین‌المللی ایجاد کرده‌اند که تمام سازماندهی برگزاری مسابقات بر عهده ماست. خوشبختانه برای اولین بار ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در بازی‌های کشورهای اسلامی گنجانده شده است و از 3 سال قبل برای این موضوع رایزنی کرده‌ایم.

?مهرعلیزاده افزود: کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان هم می‌توانند این ادعا را داشته باشند چون در گذشته قسمتی از ایران بودند و از 3 هزار سال قبل ورزش باستانی در کشورمان انجام می‌شده است و متعلق به ایران باستان است اما با این وجود موضوع را بررسی می‌کنیم.

?وی در پاسخ به این سؤال که نباید در مقابل این ادعا بی‌تفاوت باشیم، عنوان کرد: با توجه به آنچه در اساسنامه آمده، مقر دائمی این فدراسیون تهران و زبان رسمی انگلیسی و فارسی است. در مورد اعضای اصلی هم توضیح دادم. برگزار کنندگان کشورهای اسلامی همواره در حال مکاتبه با ما هستند و سازماندهی مسابقات نیز با ما است اما این موضوع را بررسی می‌کنیم هر چند به نظرم اهمیت ندارد اما اگر بررسی کردید و متوجه شدید اعتراض لازم است انجام می‌دهیم.