بازگشت علیرضا نوین به تبریز

۲۵ بهمن, ۱۳۹۶
بازگشت علیرضا نوین به تبریز

دکتر علیرضا نوین، از سرداران قدیمی تبریز که بیش از هفت سال شهردار تبریز بود پس از مدتی دوری از زادگاهش و اقامت در تهران با دست پر به تبریز بازگشت.
وی به تازگی موسسه فرهنگی اجتماعی “نوین تبریز” را تاسیس کرده و اولین نشست هم اندیشانه با هدف توسعه فرهنگی اجتماعی را در 23 بهمن 1396 در تبریز برگزار کرد.
“نوین” در جمع صاحبان فرهنگ و هنر، ادب و اندیشه، فرهیختگان و بزرگان تبریز گفت: موسسه “نوین تبریز” غیر تجاری است و با کار “فرهنگی” و مطالبه گرایانه در ارتقا همه جانبه جایگاه تبریز تلاش خواهد کرد.
وی با برشمردن برخی از اهداف اصلی این موسسه یادآور شد: ارایه راهکار و راه حل های اجرایی برای مسیولان ، شناسایی فرهیختگان، هنرمندان، زنده نامان ، تجلیل از بزرگان و تحقیق و پژوهش ، انتشار کتاب و نشریه و پیگیری علل عقب ماندگی با توسل به نقد و نظرهای کارشناسان را در دستور کار داریم.
دکتر نوین افزود: تبریز تاریخ درخشان و پر فراز و نشیبی دارد و در تاریخ حداقل 110 ساله اش از مشروطه به بعد شاید هر روزش برگ زرینی از تاریخ را نگاشته است. مطاله تاریخ نشان می دهد که دست های پنهان و خاینین به این آب و خاک همیشه در تلاش برای انحراف آرمان های مردم این منطقه از سرزمین از اهداف والای خود بوده است. بخشی از علل زمین گیری دست های پنهایی است که چشم دیدن توسعه و پیشرفت ایران و تبریز را نداشتند.
شهردار وقت تبریز تاکید کرد: فرهنگ تبریز نیاز به بازسازی و جراحی دارد. ضعف در فرهنگ یکی از عوامل ضد توسعه است و همه چیز را زمین گیر می کند. توسعه، اقتصاد، صنعت و تجارت همه از فرهنگ ضربه خورده اند. اگر پول هم نداشته بایم یا کم داشته باشیم با فرهنگ همدلی و نظریه های علمی استاد های علوم اقتصادی و مالی می توان بر بخشی از مشکل ها فایق آمد. من در دورانی که شهردار تبریز بودم به توسعه فرهنگی شهر اهمیت بیشتری می دادم. اختیارات لازم را به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز داده بودم. معاونت فرهنگی و اجتماعی ایجاد کردم و پارک طوبی را ایجاد کردیم تا در اختیار اهالی فرهنگ قرار گیرد.
سردار دوران جنگ نابرابر با انتقاد از مدیریت استان و شهر افزود: چندین پروژه عمرانی و فرهنگی تبریز زمین گیر شده است و مردم سوال های فراوانی در مورد ( وعده های مسیولان در مورد جاده تبریز بازرگان، جاده تبریز اهر، راه آهن میانه تبریز، تعطیلی سینما ها، افتتاح نشدن حتی یک سالن تیاتر، وضعیت دریاچه ارومیه، جریان متوقف شده فرهنگستان و بنیاد فرهنگی، موضوع تبعیض در ورزش و مقایسه حمایت از تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال با تراکتور سازی) و مواردی از این دست دارند. ما زبان مردم تبریز خواهیم بود و سوال ها و مشکلات مردم را با استفاده از نظریه های عالمانه و کارشناسانه مطرح کرده و راهکار لازم را ارایه خواهیم کرد.
دکتر علیرضا نوین در ادامه سخنان خود در این نشست هم اندیشانه موسسه “نوین تبریز”  یادآور شد: مردم در 22 بهمن با حضور بیش از پیش خود دوباره تلنگری زدند و الان نوبت مسیولان است که جدی تر از گذشته به فکر مردم باشند و صدای آنان را بشنوند.
لازم به یادآوریست، به گفته کارشناسان و مردم دکتر علیرضا نوین در دوران مدیریت پاکدستانه خود فارغ از گرایش های سیاسی و با بهره گیری از شهرسازان زبده و مشاوران آینده نگر در شهرداری تبریز این شهر را به شهری زیبا و توسعه یافته با پارک ها و فضاهای سبز و مراکز تفریحی و خرید نزدیک به استانداردهای جهانی تبدیل کرد به طوری که یکی از دلایل اصلی انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 حاصل مدیریت این سردار دلسوز به حال ملک و ملت است.

✅ در تاریخ ایران ثبت شده است؛ نوین ها در جنگ نابرابر سه برادر بودند که دو تن از آن ها برای همیشه در تاریخ ایران جاودانه شد. اما سردار قدیمی بازگشته از جبهه ها هر چند تفنگش را به اسلحه خانه سپرده اما خسته نیست و با دستی پر از “فرهنگ” دوباره در دفاع از سرزمین مقدس و اعتلای نام ایران و تبریز گام بر می دارد