چه کسی قلعه بابک را کشف کرد؟

۵ شهریور, ۱۳۹۶
چه کسی قلعه بابک را کشف کرد؟

قلعه بابک، بیش از 1330 به نام «قلعه دختر» در نزد مردم محلی معروف بود. نخستین بار «شروین باوند» در سال 1330 این قلعه را به نام قلعه بابک شناسایی کرد. شروین باوند فعال سیاسی و نویسنده سوادکوهی از خاندان باوند مازندرانی است که نسب خود را به دوره ساسانی می رسانند، وی در اوایل دهه 30 خورشیدی در تبریز و در محله بارون آواک زندگی و در محفل های متعددی سیاسی بر علیه کمونیست ها و بلشویک ها که در دوران مصدق یک بار دیگر فعالیت های گسترده ای را آغاز کرده بودند، سخنرانی می‌کرد.

در تابستان 1330 باوند به دعوت شاگردش که در دانشگاه تبریز تحصیل میکرد، خود به نام «میر محمود بنی هاشم» به روستای آنها شهرستان کلیبر رفت که کلاله نام داشت. بنی هاشم در در این خصوص می‌گوید:

 « در این کوهنوردیها به قلعه رسیدیم که فوق العاده صعب العبور بود. ایشان تمام راه ها را از کمره کوه سنگی راحت و سریع بالا رفته و همه اتاق ها را گشت تا به بالاترین طبقه یا اطاق‌ها رسیده و همه جوانب را بررسی کرده و اظهار داشتند که اینجا قلعه بابک خردمین است، دلاور آذربایجان و تا آن تاریخ در محل به آنجا  قیزقلعه سی=قلعه دختر= قلعه جمهور، میگفتند. از این تاریخ کشف قلعه بابک به نام استاد ثبت شد و امروز هم آنجا به قلعه بابک شهرت دارد و سازمان میراث فرهنگی به همین نام منعکس شده است»

 

مقدمه بنی هاشم در کتاب آریان به گرد یک درفش، نشر شیرازه، به همت کاوه بیات و مصطفی نوری