اسناد ویکی‌لیکس درباره جریان نئوبعثی خوزستان؛ ارتباط با امریکا و ام.آی.سیکس

۱۷ آبان, ۱۳۹۶
اسناد ویکی‌لیکس درباره جریان نئوبعثی خوزستان؛ ارتباط با امریکا و ام.آی.سیکس

تنها یکی از اسناد وزارت خارجه ایالات متحده که در سوی ویکی‌لیکس افشا شده است، نشان دهنده عمق ارتباط جریان نئو-بعثی داخل و خارج کشور با امریکا و بریتانیا است.  متن سند در سایت ویکی لیکس را در اینجا ببینید.

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس کنسول امریکا و وابستگان اطلاعاتی سفارت امرکیا، در کویت در سال 2006 با فردی که خود را «خلیل دلاوی» ( با نام مستعار عبدالخالق دلاوی) معرفی کرده بود، دیدار داشتند.

دلاوی به مقامات کنسولگری امریکا گفته بود که هدف وی تجزیه خوزستان از ایران است او همچنین ادعا کرده بود که دولت کویت نیز نسبت به این فعالیت‌ها ابراز تمایل کرده است. در نهایت دلاوی از دولت امریکا تقاضای پول جهت تاسیس یک تلویزیون عربی کرده است.

ارزیابی کارشناسان امریکایی از دلاوی این بود که وی «بیش از اندازه خود را جدی می گیرد». همچنین با وجودی که وی ادعا کرده است وی با بدنه مردم در خوزستان در تماس است،تحلیلگران کنسولگری امریکا در گزارش خود به مرکز نوشته اند که «اطلاعاتی که دلاوی دارد، همان هایی هستند که در وب سایت های گروههای مختلف اپوزیسیون دیده میشود».

سند سفارت امریکا که در بین اسناد ویکی لیکس منتشر شده است نشان میدهد که که دلاوی در خصوص یک پدر و پسر که حزبی خانوادگی در کانادا به نام «جنبش ملی آزادیبخش اهواز» راه اندازی کرده اند صحبت و بدگویی کرده است.  دلاوی برای بی اعتبار کردن رهبران خودخوانده این حزب ( حسین طالقانی و هاشم طالقانی) آنها را «بعثی» معرفی کرده است.

در سند ویکی‌لیکس بحث زیادی در خصوص «دنیل برت» و رابطه وی با شبکه ای از گروههای تروریست الاهوازی از جمله «حزب همبستگی دموکراتیک اهواز-لندن» شده است. دنیل برت بنیانگذار یک انجمن غیردولتی است که احتمالا به عنوان پوششی جهت فعالیت های ام.آی.6 بر روی خوزستان ایران عمل میکند ( بنام انجمن بریتانیای دوستی اهواز). مرکز این انجمن در لندن مستقر است یعنی درست همانجایی که دستجات تروریست مانند حزب تضامن ، حزب همبستگی دموکراتیک اهواز و مرکز مطالعات الاهواز(بنی‌طرف)مستقر شده اند. بنابراین این اشتراک مکانی نمی تواند اتفاقی بوده باشد.

  

در سند ویکی‌لیکس، تحلیلگران امریکایی عنوان کرده اند که ممکن است، «دنیل برت» مامور ام.آی.6 باشد و برای تقویت این ادعا نیز از «وین مدسن» نقل قول شده است. همچنین خود دلاوی نیز به امریکایی ها گفته است که «بر این باور، انجمن دوستی اهواز (برت) توسط حکومت بریتانیا راه اندازی شده است». برخی منابع تاسیس گنگره ملیت های ایران فدرال را نیز به دنیل برت و به طریق اولی سرویس جاسوسی انگلستان نسبت می دهد.

در این سند ویکی‌لیکس در خصوص افراد و گروههای فعال مانند صالح مزرعه، که بیشتر آنها محدود به دو نفر و یک سایت ( با قالب آماده و رایگان ) میشود، صحبت به میان آمده است.

سند ویکی‌لیکس نشان میدهد که دلاوی با ماموران امنیتی کنسولگری امریکا در کویت در خصوص گروهها و «فعالان قومی داخل کشور» در استان خوزستان نیز صحبت کرده است. یکی از این گروه جاسم شدیدزاده التمیمی (نماینده پیشین مجلس) است که به گفته وی حزب الوفاق ( لجنه الوفاق) را در خوزستان راه اندازی کرد و مدتی بعد از سوی دادگاه ممنوع شد. دلاوی به امریکایی ها گفته است که مقامات دولتی گذرنامه آقای شدیدزاده را توقیف کرده و از سفرهای خارجی وی ممانعت به عمل آورده اند. وی گفته است حزب الوفاق در خوزستان به دلیل فعالیت های [ظاهرا] فرهنگی و برگزاری جلسه [با پوشش] شب شعر عربی محبوبیت پیدا کرده است.

بر پایه این گزارش که از طریق مصاحبه تحلیلگران امنیتی امریکا با دلاوی تهیه شده است، حزب همبستگی دموکراتیک الاهواز که با هدایت دنیل برت و MI6 راه اندازی شده و یکی از اعضای گنگره ملیت های ایران فدرال نیز هست، با فعالان قومی داخل کشور در ارتباط مستقیم قرار دارد. وی اضافه کرده است که جاسم شدیدزاده ( بنیانگذار حزب الوفاق) دارای «ارتباط مستقیم» با این حزب است.

در این گزارش به فعالیت سایر احزاب تجزیه طلب و وابسته به سرویس های خارجی از جمله «حزب المحره» که حزبی شبه نظامی و تروریست بوده و هدف خود را تجزیه خوزستان اعلام کرده است، اشاره میشود.

گفتنی است در سالهای اخیر سرشاخه های احزابی از این دست در داخل کشور به ویژه استان خوزستان فعال شده و خواستار تغییر نام خرمشهر به اسامی بعثی از جمله المحمره هستند. «محمره» بیش از هر چیز یک کُد سیاسی است که جریانهای تروریست و شبه نظامی و جناح های فرهنگی آنها در داخل مورد استفاده قرار می دهند.