الله شکور‌پاشازاده: مناقشه قراباغ ماهیت دینی ندارد و اجازه مذهبی‌شدن آن را نمی‌دهیم

۲۰ شهریور, ۱۳۹۶
الله شکور‌پاشازاده: مناقشه قراباغ ماهیت دینی ندارد و اجازه مذهبی‌شدن آن را نمی‌دهیم

 

الله شکور پاشازاده، رییس اداره روحانیت قفقاز جمهوری باکو گفت: «نیروهایی وجود دارند که می خواهند به مناقشه قراباغ، ماهیت دینی بدهند. اما، نباید بگذاریم این کار را بکنند

به گزارش آذریها به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج ، الله شکور پاشازاده درباره نتیجه دیدارش با رهبران مذهبی روسیه و ارمنستان در مسکو گفت : « دیدار رهبران دینی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و روسیه، به خودی خود «نتیجه» محسوب می شود.

چنین دیداری قطعا بر روی مناسبات مردم تاثیر خود را خواهد گذاشت. »

پاشازاده افزود : « این دیدار سه جانبه همچنین نشان می دهد که هیچ جایگزینی برای حل صلح آمیز مناقشه قره باغ وجود ندارد. »

پاشازاده گفت : « در این دیدار سه جانبه، اتهاماتی از طرف سراسقف ارامنه مطرح شد. من هم مساله آزادی آذربایجانی های اسیر در دست ارامنه را  در مقابل گارگین دوم ( سراسقف ارامنهمطرح کردم و گفتم که این مناقشه در اراضی (جمهوری) آذربایجان جریان دارد. همچنین تاکید کردم که (جمهوری) آذربایجان در نظر دارد اراضی خود را آزاد کند

پاشازاده گفت : « سراسقف ارامنه ادعا کرد کلیسای ارامنه در باکو در وضعیت بدی قرار دارد. من هم  از «کریل»، رهبر مذهبی روسیه خواستم این کلیسا را زیارت کند و به گارگین دوم درباره آن معلومات بدهد. »

پاشازاده گفت : « من آشکارا به او گفتم که نه ما از این منطقه بیرون خواهیم رفت و نه شما. ما در یک جا زندگی خواهیم کرد. به همین خاطر، رهبران دینی باید به عادی شدن مناسبات این ملت ها کمک کنند و در وهله نخست، باید ارمنستان هفت ناحیه اطراف قره باغ را به (جمهوری) آذربایجان بازگرداند و پس از آن نیز رهبران دولت ها به مساله وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی رسیدگی می کنندهمچنین پیشنهاد کردم که دیدار رهبران دینی سه کشور را در مزر ارمنستان برگزار کنیم. یک بار این دیدار را در آذربایجان و یک بار در ارمنستان برگزار کنیم. قرار گذاشتیم که فعال تر باشیم. پیشنهاد شد که گروهی متشکل از شخصیت های دینی آذربایجان و روسیه و ارمنستان، مشابه گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شود. »