گشایش “بنیاد فرهنگ و ادب آذری” توسط رئیس جمهوری در تبریز

۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴
گشایش “بنیاد فرهنگ و ادب آذری” توسط رئیس جمهوری در تبریز

 فرهنگ و ارشاد در خصوص این پروزه گفت: آذربایجان مهد علم، هنر، تمدن بوده است و و پیشینه‌ای طولانی دارد، هنرمندان آذربایجانی همواره ستاره‌ای در آسمان علم و فرهنگ و ادب بوده‌اند. وعده‌ای که رییس‌جمهور در سفر انتخاباتی به آذربایجان‌شرقی داده‌اند، امروز عملی شده است و خواسته مردم این خطه نیز مورد توجه قرار گرفته است و در جهت تقویت زبان آذری فعالیت‌هایی آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: پس از مطالعاتی که صورت گرفت و مشورت هایی که با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان داشتیم، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این بنیاد افتتاح و فعالیتش را آغاز کند و در خدمت اندیشمندان و هنرمندان قرار گیرد. خانه‌ی پروین اعتصامی برای تأسیس بنیاد از سوی میراث فرهنگی انتخاب شده است و اساسنامه بنیاد نیز با تلاش‌های استاندار آماده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خانه پروین اعتصامی به دستور حجت الاسلام روحانی این بنیاد را افتتاح کرد.علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این افتتاح با ارائه گزارشی به رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری در صفر خود به اذربایجان وعده افتتاح این بنیاد را به مردم آذربایجان داده بودند که هم اکنون به وعده خود عمل می کنند.

جنتی افزود این منطقه از دیرباز در گلستان هنر و نگارستان فرهنگ و ادب، ‌قدر دیده و بر صدر نشسته و فرهیختگان بلندآوازه‌ای را در دامن خود پرورانده و محل ظهور نخبگان هنر  ایران زمین و تلألو ستارگان آسمان ادب و معرفت بوده  است.

وی هم چنین افزود: با توجه به سابقه تاریخی زبان اذری وجود چنین بنیادی برای تقویت زبان آذری و هم چنین فعالیت هایی در جهت انتقال فرهنگ آذربایجانی ضروری است و خواست مردم این دیار است.

روحانی قبل از صدور دستور افتتاح بنیاد فرهنگ و ادب آذری گفت: خوشحالم وعده‌ای که به اهالی استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و دیگر مردم آذری زبان داده‌ایم، عملیاتی شده است.

گفتنی است ایده “فرهنگستان” زبان آذری که نخستین بار از سوی اصولگرایانی چون محمدحسین فرهنگی در سال 1387 مطرح شده بود و ایده ای تکراری به شمار می رفت. در نهایت ضمن مشورت های صورت گرفته با نخبگان وطنخواه و کارشناسان مسائل آذربایجان وزارت کشور و اداره فرهنگ و ارشاد تبریز بهترین راه حل را در تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان دیدند.

 

 
رسالت بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان؛ چند پیشنهاد سازنده