ایران‌شناس ارمنی:
خطر واقعی است و سخنان رهبر ایران تأییدی بر وجود آن

۱۴ مرداد, ۱۴۰۱
خطر واقعی است و سخنان رهبر ایران تأییدی بر وجود آن

آهارون وارطانیان، کارشناس مسایل ایران در گفتگو با روزنامه «آراووت» گفت «خطر واقعی در استان سیونیک وجود دارد و اعلام مواضع ایران از زبان رهبر جمهوری اسلامی تأییدی بر این موضوع است».

در ادامه متن مصاحبه با این ایران‌شناس ارمنی را می‌خوانیم

– آقای وارطانیان، طبق تحلیل شما، چه چیزی اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران [مبنی بر اینکه تغییر مرزها خط قرمز ماست] را از سایر اظهارات رسمی تهران پس از جنگ دوم قرا‌باغ متمایز می‌کند؟

– البته، اظهارات دیروز رهبر معظم انقلاب متمایز است. (۱) به دلیل اینکه پیشتر مقام معظم رهبری ایران چنین موضعی را در این سطح بالا یعنی در حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه بیان نکرده بود، بلکه در مورد خطوط قرمز ایران بیاناتی کلی اظهار می‌کرد. (۲) ایشان با اظهارات مذکور خود وی به طور مستقیم به ترکیه هشدار داد که چنین سیاستی برای ایران نامطلوب می‌باشد و ایران مخالف این امر است. بیان این واقعیت که مرز ایران با ارمنستان یک راه ارتباطی چند هزار ساله است یک پیام روشن به ترکیه و جمهوری آذربایجان (البته تحت حمایت ترکیه) داشت که تا وقتی این دو دولت تلاش دارند تاریخ جدیدی در مورد این منطقه بنویسند، بدانند که تاریخ آنها حتی از قدمت روابط چند هزار ساله ارمنستان و ایران و مرز ارمنستان و ایران کوتاه‌تر است.
ما در کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان بارها این امر را مطرح کرده‌ایم و الان که این اظهارات از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران شنیده می‌شوند، تاکید بیشتری بر این امر و بر مزیت روابط فرهنگی ارمنستان و ایران در قیاس با روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان مطرح می‌شود. از سوی دیگر، متأسفانه باید گفت که تحقق یا عدم تخقق نیات سوء باکو و آنکارها در رابطه استان سیونیک ارمنستان، «بستگی» به مواظع ایران دارد. هنگامی که اظهاراتی مانند بیانات مذکور رهبر ایران بیان می‌شوند، اطلاعات قابل توجهی برای تحلیل و بررسی در اختیار ناظران قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، می‌توان دریافت که خطر واقعی وجود دارد و اعلام مواضع ایران به رساترین وجه از زبان مقام معظم رهبری در حضور رهبران دو قدرت منطقه نشان‌دهنده همین امر است. ‌

– در ادامه این اظهارات مقام معظم رهبری ایران، آیا ایروان باید تأکید بر مواضع خود را مجدد به تهران منتقل کند؟

– در این مرحله، در حال حاضر، منافع ارمنی و ایرانی منطبق با یکدیگرند. منافع ما به حدی منطبق‌اند که ایران با بسته‌شدن مرز ارمنستان و ایران مخالفت می‌کند و از این طریق از هرگونه اقدام علیه استان سیونیک ارمنستان جلوگیری می‌کند.
حضور نیروهای روسیه در منطقه نیز باید مؤثر باشد و حضور ارمنستان در پروسه‌های سیاسی نیز یک ضرورت است.