فایننشال تایمز هشدار داد
نفوذ مهارنشدنی ترکیه در اقلیم کردستان عراق

۳ شهریور, ۱۴۰۱
نفوذ مهارنشدنی ترکیه در اقلیم کردستان عراق

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی که پیرامون توسعه صنعت پهپادهای نظامی ترکیه منتشر شده، در بخشی از آن به تاثیرات این صنعت بر مقابله با پ.ک.ک و نفوذ ترکیه در کشورهای دیگر از جمله عراق پرداخته است.

این نشریه از تکیه روزافزون ترکیه بر پهپادهای نظامی برای مقابله با پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان خبر داده است به طوری که در حال حاضر بیشتر عملیات های نظامی ترکیه علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک توسط پهپادهای نظامی از جمله نوع بیرقدار بی 2 انجام می شود.

این نشریه از فواد حسین، وزیر کردتبار خارجه عراق نقل کرده است که ترکیه در حال حاضر ۳۳ پایگاه نظامی  و اطلاعاتی در داخل خاک عراق و اقلیم کردستان دارد و حداقل ۴۰۰۰ تن از نیروهای نظامی این کشور نیز در خاک عراق مستقر شده اند.

یک مقام سیاسی دیگر عراق که نخواسته نامش فاش شود، اشاره کرده است که نفوذ ترکیه در سراسر خاک عراق گسترده شده اما مقامات عراقی به دلیل آشوب و بن بست سیاسی حاصل اختلافات داخلی نتوانسه اند واکنش مناسبی به نفوذ گسترده ترکیه در عراق و اقلیم کردستان نشان دهند. مقامات کرد و مقامات دولت مرکزی گفته اند ترکیه به ندرت، قبل از عملیات های هوایی، مقامات عراقی را در جریان آن قرار می دهد.

مسئله مهم این است که بیشتر قربانیان عملیات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان غیرنظامی هستند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در ۱۵ سال گذشته، فقط در شهر کوچک شیلادزه در اقلیم کردستان، حداقل ۵۱ تن بر اثر حملات ترکیه جان  باخته اند که تنها ۷ تن از آنها عضو پ.ک.ک بوده اند. بیشتر این افراد بر اثر حملات پهپادی جان خود را از دست داده اند.

ساکنان منطقه شیلادزی به فایننشال تایمز گفته اند در بیشتر اوقات، از ترس حملات پهپادی ترکیه جرات بیرون رفتن از خانه را ندارند و برخی کشاورزان منطقه نیز زمین های خود را از ترس حملات ترکیه رها کرده اند./ کردپرس