در چشم اسرائیل، حکومت باکو نیرویی ضدایران است
تقویت پیوندهای اسرائیل و باکو

۲۱ شهریور, ۱۴۰۱
تقویت پیوندهای اسرائیل و باکو

 

بریکینگ دیفنس: همزمان با ادامه مذاکرات اتمی ایران با غرب، اسرائیل به دنبال یافتن راه‌های دیگری برای به چالش کشاندن ایران است. یکی از این راه‌ها تقویت روابط دفاعی با همسایه شمالی ایران، حکومت باکو، است. اسرائیل توافق اتمی ایالات متحده با ایران را یک «فاجعه استراتژیک» قلمداد می‌کند و در حالیکه طی ماه‌های گذشته از توقف کامل مذاکرات و از بین رفت احتمال توافق ناامید شده است، رو به گزینه‌های جایگزین برای ایجاد دردسر برای ایران برداشته است. یکی از این گزینه‌ها، همسایه شمالی ایران است.
حکومت باکو دارای ۴۲۰ میال مرز با ایران است و روابط آن با ایران بالا و پایین بسیار دارد و اسرائیل امیدوار است آتش زیر خاکستر روابط تهران و باکو را به سود خود شعله‌ور کند.
منابعی از نهادهای دفاعی اسرائیل به بریکینگ دیفنس گفته‌اند که اسرائیل قصد ندارد که در صورت تنش احتمالی با ایران در آینده، باکو به کمک او بیاید. با این حال، یکی از مقامات ارشد سابق اسرائیل به شرط عدم افشای هویت او، به بریکینگ دینفس گفته است که روابط تنگاتنگ نظامی باکو و اسرائیل در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.
آنچه از روابط تنگاتنگ نظامی میان باکو و اسرائیل آشکار می‌توان دریافت این است که اسرائیل منافعی چشمگیر از این رابطه می‌برد از جمله اینکه می‌تواند تجهیزات جاسوسی خود را در سراسر مرز جمهوری آذربایجان با ایران مستقر کند و از آن برای نفوذ بیشتر واحدهای ویژه خود در خاک ایران بهره ببرد. گذشته از این، حکومت باکو می‌تواند در صورت نیاز آسمان خود را در اختیار جنگنده‌های اسرائیلی برای ورود به ایران استفاده کند.
گذشته از این، بنا به آمار موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، میان سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، حکومت باکو ۶۹ درصد از تسلیحات عمده وارداتی‌اش را از اسرائیل خریده است. این میران معادل ۱۷ درصد کل صادرات تسلیحات از اسرائیل در آن سالها می‌شود.
گفتنی است کمک‌های نظامی و تجهیزات پیشرفته‌ای که اسرائیل به حکومت باکو تحویل داد، نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ ۲۰۲۰ قراباغ داشت.

https://breakingdefense.com/2022/08/israel-may-be-looking-to-strengthen-ties-to-azerbaijan-as-an-iran-counter/