ورود «حداد عادل» به مسئله تندیس فردوسی در سلماس

۸ اسفند, ۱۳۹۳
ورود «حداد عادل» به مسئله تندیس فردوسی در سلماس

خبرها حاکی از ورود رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به موضوع قلع تندیس فردوسی در سلماس است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها غلامعلی حداد عادل رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی تماس گرفته و خواستار بازنصب تندیس حکیم فردوسی در محل سابق خود شده است.

بنا بر گزارش آذریها این گفتگو اندکی پیش از ابلاغ دستور وزیر کشور به استاندار آ.ع جهت بازگرداندن تندیس محقق شده است.

فردوسی نماد استقلال و حاکمیت ملی ایران است و قلع آن در یک شعر مرزی که پس از جنگ چالدران مدتی را زیر اشغال ترکان عثمانی طی کرده بود باعث حساسیت های زیادی شد. از نظر منتقدین این اقدام نوعی بی احترامی به حاکمیت کشور و اهانت به قربانیان قتل عام هایی است که عثمانیان در سلماس انجام داده بودند.

قتل و غارت ارومیه ،سلماس و خوی توسط مصطفی پاشا در سال 985 هـ و در دوره آشفتگی دولت ایران همزمان با  سلطان محمد خدابنده  بود .
وحشیانه ترین کشتار مردم آذربایجان و تبریز توسط عثمان پاشا و تصرف دیگر بار تبریز در سال 993 هـ و در اوج ضعف صفویه و پادشاهی سلطان محمد خدابنده صفوی انجام شد .
 
مورخان عثمانی می نویسند:
عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختند و رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد.

طبیعی است که در شهر مرزی با چنین پیشینه ،و با وجود فعالیت های بودار جاسوسان و عوامل خودفروخته وابسته به ترکیه در منطقه مرز ی برداشتن یادمان استقلال کشور بدترین اقدام تبلیغی بود که مسئولان شهری می توانستند انجام دهند.

حداد عادل بعد از نمایندگان آذربایجانی مجلس شورای اسلامی مانند منصور حقیقت پور و ابراهیم جهانگیر زاده در زمره دولتمردانی بود که در این مسئله دخالت نمود.
نمونه های بی نظیر از دلبستگی و خدمات آذربایجان به شاهنامه فردوسی
قتل عام خوی توسط ترکان عثمانی/ فیروز منصوری
تجاوز عثمانی به آذربایجان و قتل عام مردم تبریز/نصرالله صالحی
فاجعه وحشتناک قتل‌عام و غارت شهر تبریز در 999 هجری/فیروز منصوری