با حضور جمعی از فعالان حرکت ملّی تالش
مراسم نکوداشت علی اکرم همت اف در دانشگاه تهران برگزار شد (فیلم)

مراسم نکوداشت علی اکرم همت اف در دانشگاه تهران برگزار شد (فیلم)

در ۱۷ دیماه ۱۴۰۱، سالن آمفی تئاتر دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران میزبان جمعی از فعالین حرکت آزادیخبش تالش بود‌. به گزارش وب سایت خبری-تحلیلی آذریها در این مراسم که به مناسبت درگذشت علی اکرم همت زاده بنیانگذار جمهوری تالش-مغان برگزار شد دکتر عباس پناهی استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکتر مجید کریمی کارشناس مسائل قفقاز و دکتر آرمین فریدی پژوهشگر فرهنگ و تالش شناس به ایراد سخنرانی پرداختند. زابیل محرم زاده از فعالین تالش ساکن روسیه از دیگر سخنرانان در این مراسم بود که به‌ وضعیت تالشان در قفقاز جنوبی و موضوع استحاله قومی در جمهوری باکو پرداخت.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری های وابسته، تالشی ها نیز در سال ۱۹۹۳ به فرماندهی ژنرال علی اکرم همت زاده اعلام خودمختاری کردند. این واحد جدید سیاسی پس از سه ماه، ساقط شد. علی اکرم همت زاده پس از تحمل حدود ۱۱ سال زندان و شکنجه در باکو، به هلند تبعید شد و ۳۰ آذر ۱۴۰۱ از دنیا رفت. در پایان این مراسم، بیانه ای نیز از سوی حاضرین و فعالین فرهنگی تالش مبنی بر پیوند هر تالشی در هر نقطه از جهان با ایران بعنوان مام میهن صادر شد. همچنین پیامی از طرف زابیل محمد زاده در این نشست خطاب به ملت ایران و تالشان منتشر شده است. در ادامه گزارش تصویری شبکه تلویزیونی سحر آذری و پیام زابیل محمدزاده منتشر می شود.

گفتنی است اقلیت ملّی تالش در جمهوری باکو در مناطق مغان، تالش، لنگران، جلیل آباد، لریک، ماسالی، ساعتلی و غیره استقرار دارند و 25 درصد از جمعیت کل این سرزمین را تشکیل میدهند.