فارس گزارش داد:اعتراض شاعران تبریز به تغییر نام میدان فردوسی سلماس/ انقلابی تر از فردوسی نداریم

۲۷ بهمن, ۱۳۹۳
فارس گزارش داد:اعتراض شاعران تبریز به تغییر نام میدان فردوسی سلماس/ انقلابی تر از فردوسی نداریم

شد.

در ابتدا رضا شیبانی دبیر شعرآورد با اشاره به اینکه هوای برفی و خیابان‌های بسته هم مانع حضور شاعران نشده است گفت: شرمنده شما هستیم که حتی در بدترین شرایط جوی هم فرهنگ ایرانی را تنها نمی‌گذارید و بیش از پیش در برابر این همه مهربانی احساس وظیفه می‌کنیم.
شیبانی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: متاسفانه شنیدیم در سالگرد چنین حماسه ای شهرداری سلماس در اقدامی مشکوک و زشت، اقدام به تغییر نام میدان فردوسی به میدان انقلاب کرده است؛ کاری که هم بر ضد ملیت است و هم بر ضد انقلاب.

وی تصریح کرد: ایران ستیزان، برای شیطنت‌های خود از نقاب‌های مقدس استفاده می‌کنند. این عمل بسیار مشکوک است و به ضرر ایران و انقلاب است. فردوسی نماد هویت ادبیات ایران است و کسانی جز دشمنان ایران نمی‌توانند با او دشمن باشند.

دبیر شعرآورد با اشاره به اینکه جایگاه فردوسی در اندیشه‌ی رهبر انقلاب جایگاهی والاست و ایشان بارها از فردوسی به عنوان حکیمی الهی با اندیشه اسلامی یاد کرده‌اند و از ضرورت پرداخت دستگاه‌های فرهنگی به او سخن گفته‌اند، گفت: باعث تاسف است که عده ای معلوم الحال که ته مانده‌های تفرقه طلبان و تجزیه طلبان هستند راه افتاده‌اند و دوستداران فردوسی و معترضین به این عمل زشت را ضد انقلاب معرفی می‌کنند. در حالی که امروز اگر به دنبال انقلابی‌ترین شاعر در میان شاعران تاریخ ایران بگردیم کسی جز فردوسی را نخواهیم یافت. به واقع فردوسی نماد ملی ما در ساحت شعر است.

وی به دروغ پراکنی پان ترکیسم درباره‌ی فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی هیچ گاه به مردم آذربایجان اهانت نکرده و همواره از آذربایجان با نام «آذرآبادگان دیار دلیران و آزادگان» یاد کرده است. ابیاتی در سرزنش ترکان مغول که قومی وحشی و  دشمن ایران بوده‌اند در شاهنامه از زبان شخصیت‌ها وجود دارد که بدیهی است درباره‌ مردم آذربایجان نیست.

این شاعر اظهار داشت: اتفاقا نظامی و خاقانی که شاعران آذری هستند با ادبیاتی بسیار تند تر از فردوسی، ترکان مغول را هجو کرده‌اند و حق هم درباره‌ی قومی که در همین مراغه و تبریز از کشته‌های ایرانیان پشته ساختند همین بوده است.

وی افزود :اگر امروز به این کارها که متاسفانه از داخل سیستم مدیریتی هم انجام می‌شود اعتراض نکنیم تا ابد شرمنده‌ی تاریخ ایران خواهیم بود.

در ادامه و همگام با شعرخوانی شاعران، قطعات موسیقی زنده توسط هنرمندان تبریزی اجرا شد.