روایت روزنامه امریکایی از گزارش رسمی پلیس سن خوزه پیرامون حمله به عامل تجزیه طلب
دنیز اوبالی سعی کرده تا گردن پدرش را بشکند

دنیز اوبالی سعی کرده تا گردن پدرش را بشکند

اختصاصیMirror-Spectator : هفته گذشته، یک تاجر مشهور ایرانی-آذری مقیم آمریکا در هتل فرودگاه سن خوزه، کالیفرنیا به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و آسیب های نخاعی او را تهدید کرد. احمد اوبالی را ،که یک کانال تلویزیونی ماهواره ای مستقر در شیکاگو که پیام های پان ترکیستی و طرفدار علی اف را به ایران ارسال می کند تأسیس کرده است. در ابتدا رسانه‌های طرفدار علی اف در باکو ادعا کردند که «گروه‌های مسلح ارمنی» در کالیفرنیا ممکن است در این جنایت دست داشته باشند و از این حادثه برای تقویت روایت‌های ارمنی‌هراسی استفاده کردند. اکنون، تحقیقات انجام شده توسط Mirror-Spectator نشان می دهد که دفتر دادستانی منطقه، پسر خود اوبالی، دنیز اوبالی، را به اتهام “اقدام به قتل” متهم کرده است و این جنایت را به عنوان یک “حادثه خشونت خانوادگی” تلقی می کند.

آخر هفته گذشته روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو عکس های ناراحت کننده‌ای منتشر کرد که احمد اوبالی را که به شدت مجروح و کبود شده بود در تخت بیمارستانی در کالیفرنیا نشان می داد. این روزنامه ادعاهایی را منتشر کرد مبنی بر اینکه هم اوبالی و هم پسرش، دنیز اوبالی، به طور وحشیانه ای توسط حداکثر شش نفر، در حمله ای که روزنامه احتمال می‌دهد کار سرویس‌های اطلاعاتی ایران بوده است، مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. احمد اوبالی ساکن شیکاگو یکی از صریح‌ترین فعالان پان تورانیست در غرب است. اوبالی در مصاحبه‌ای با روزنامه یهودپرس در بروکلین، دستور کار خود را اینگونه بیان کرد: «فعالان ما خواهان یک آذربایجان ج ن وب ی مستقل هستند، زیرا زمانی که مستقل شویم، عملکرد بسیار بهتری خواهیم داشت. ما می‌توانیم به سمت اتحاد با آذربایجان ش م ال ی حرکت کنیم، به شورای اروپا بپیوندیم (گروه حقوق بشری که در سال 1946 تأسیس شد و اکثر کشورهای اروپایی را شامل می‌شود) و ارزش‌های غربی را بپذیریم».

به پلیس گفت که اوبالی به آنها اطلاع داده بود که عصر روز گذشته، در هتل، آنها «با هم اختلاف پیدا کردند و در آن زمان بود که پسرش به او حمله کرد، او را خفه کرد و تلاش کرد تا گردنش را بشکند و او را بکشد.»

اوبالی به مناسبت های متعدد به باکو سفر کرده است. در یک سفر نمادین و تحریک‌آمیز، رسانه‌های طرفدار دولت عکسی از او در پل خدافرین، که قبلاً صحنه جنگ در نبرد 2020 قره‌باغ بود منتشر کردند، که در رودخانه ارس ایستاده بود و به ایران نگاه می‌کرد. این دیدار همچنین توسط مایک دورن، مقام سابق دولت بوش که به نویسنده مؤسسه هادسون تبدیل شده‌است که غالبا به دلیل ارسال پیام‌های طرفدار باکو به مخاطبان آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفته بود، برای مخاطبان آمریکایی نیز تبلیغ شد. GUNAZ TV، ایستگاهی که آقای اوبالی مالک آن است، بارها در وبسایت آن خود را با کیش شخصیتی استالینیستی حیدر علی اف دیکتاتور سابق و ناقض حقوق بشر، با استفاده از اصطلاح احترام آمیز «Ümummilli Liderin» (رهبر عمومی) همتراز کرده است. GUNAZ TV نظراتی را منتشر کرده است که ادعا می کند یک دولت مستقل و قدرتمند «40 میلیون نفری» در آذربایجان جنوبی آماده‌ی «جانفشانی در برابر ارمنستان» است و در عین حال از این واقعیت که بسیاری دیگر از ایرانیان آذری با این دیدگاه جدایی طلبانه و پان ترکیستی موافق نیستند ابراز تاسف کرده است. پس از حمله هفته گذشته به اوبالی در کالیفرنیا، مفسران رسانه‌ای در باکو به سرعت تلاش کردند تا حدس بزنند که ارامنه ممکن است در جنایت علیه احمد اوبالی، در میان مظنونان دیگر مانند رژیم ایران یا مخالفان ایرانی تبعیدی و غیر جدایی‌طلب، مقصر بوده باشند. در همین رابطه سایت مدرن.آز نوشت:

«می‌توان گفت که این حادثه یک اقدام تروریستی است. …به عنوان فرضیه اولیه می توان به همکاری ایران و گروه های تروریستی ارمنی اشاره کرد. ما امیدواریم که عاملان جنایت به زودی آشکار شوند.» یک روزنامه‌نگار تحقیقی در گفتگو با AZNews مدعی شد: «به طور کلی می‌توان گفت که عناصر رژیم ملاها و یا اعضای گروه‌های مسلح ارمنی که با آنها تبانی می‌کنند، پشت نقشه‌های خائنانه علیه احمد اوبالی و دیگر فعالان هستند» اگرچه این روزنامه نگار همچنین معتقد بود که سلطنت طلبان تبعیدی ایرانی مقصر احتمالی آن هستند.

نزدیکان احمد اوبالی در رسانه ها ادعا کرده اند که مظنون بودن دنیز اوبالی غیرممکن است و او در بیمارستان در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از عمل جراحی است. در بیانیه‌ای، اداره پلیس سن خوزه این موضوع شده: «از زمانی که افسران سان خوزه دنیز اوبالی را بازداشت کردند، تا زمانی که او به زندان اصلی سانتا کلارا فرستاده شد، هیچ آسیبی که نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، نداشت.

یک تحلیلگر به BayMedia Az گفت: « می‌توانم بگویم احتمال سوم، این است که مهاجران ارمنی در کالیفرنیا ممکن است این حادثه را مرتکب شده باشند». یکی از مفسران به آذرنیوز گفت: «دشمن او فقط دو نیرو می‌تواند باشد: اول، نیروهای ایران و طرفدار ایران، و دوم، ارمنستان و نیروهای طرفدار ارمنستان از جمله لابی ارمنستان، با توجه به اینکه سازمان‌های تروریستی ارمنی چنین حملاتی را علیه آذربایجان و ساختار عمومی و سیاسی ترکی انجام می‌دهند انجام می‌دهند». با این حال این شخص این احتمال را که گروه‌های ارمنی می‌توانسته‌اند بدون هماهنگی با ایران این کار را انجام دهند، به شدت رد کرد.

ولی پلیس و دادستان کالیفرنیا موضوع را به این شکل مشاهده نکردند. شان وبی، کارمند دفتر دادستان ناحیه سانتا کلارا به Mirror-Spectator گفت: «این حادثه به عنوان یک موضوع خشونت خانوادگی مطرح شده است.» یک شکایت جنایی که این هفته در دادگاه عالی کالیفرنیا، شهرستان سانتا کلارا ارائه شد، ادعا می‌کند که «دنیز حدود 18 می 2023، در شهرستان سانتا کلارا، ایالت کالیفرنیا، برای تلاش به قتل احمد اوبالی متهم شده است».

دنیز اوبالی، پسر بزرگ احمد اوبالی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خصوصی کالیفرنیا باشد. فرض برائت جاری است. Mirror-Spectator  از دفتر دادستان ناحیه سانتا کلارا درخواست کرد و بیانیه ای با امضای کارآگاه بیل نایگوین از اداره پلیس سن خوزه که نتایج تحقیقات پلیس را تا کنون خلاصه می کند دریافت کرد. در این بیانیه آمده است که صبح روز جمعه، 19 مه، کارکنان نظافت چی در هتل ویندام گاردن در نزدیکی فرودگاه سن خوزه، اوبالی را «به صورت دراز کشیده روی کف اتاق با علائم قابل مشاهده تروما» یافتند. در این بیانیه آمده است در حالی که از سر احمد اوبالی خون می‌آمد، به یکی از مدیران هتل گفت که «پسرم به من حمله کرد، او قصد کشتن مرا داشت». در بیانیه آمده است امدادگرانی که برای مراقبت از اوبالی فراخوانده شده بودند نیز به پلیس گفتند که او این اتهامات را تکرار کرد و گفت که پسرش عصر روز گذشته با «مشت و یک شی نامشخص» به او حمله کرده است. یک متخصص پزشکی در بخش مراقبت های ویژه که اوبالی به آنجا منتقل شده بود به پلیس گفت که اوبالی به آنها اطلاع داده بود که عصر روز گذشته، در هتل، آنها «با هم اختلاف پیدا کردند و در آن زمان بود که پسرش به او حمله کرد، او را خفه کرد و تلاش کرد تا گردنش را بشکند و او را بکشد.» بیانیه کارآگاه نیگوین ادعا می‌کند که یکی دیگر از مهمانان هتل، فردی را که با ویژگی های دنیز اوبالی مطابقت داشت، دید که مدت کوتاهی پس از شنیدن صدای دعوا از اتاق از اتاق هتل خود خارج شد. یک پزشک به پلیس گفت که اوبالی از صدمات شدید ستون فقرات رنج می برد که «ممکن است او را فلج کند.» در بیانیه کارآگاه آمده است که در 23 می، در بخش مراقبت‌های ویژه، پلیس با اوبالی که «هوشیار» بود و «می‌توانست کلمات کمی را بگوید» صحبت کرد. در این بیانیه ادعا شده احمد اوبالی در پاسخ به سوالی که از او پرسیده شد، مسئولیت پسرش را انکار نکرد و از اینکه پدر مظنون است ابراز ناراحتی کرد و گفت که هر کاری از دستش بر می‌آمده برای بزرگ کردن پسرش انجام داده است.

نزدیکان احمد اوبالی در رسانه ها ادعا کرده اند که مظنون بودن دنیز اوبالی غیرممکن است زیرا او در بیمارستان در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از عمل جراحی است. در بیانیه‌ای، اداره پلیس سن خوزه این موضوع رد شده: «از زمانی که افسران سان خوزه دنیز اوبالی را بازداشت کردند، تا زمانی که او به زندان اصلی سانتا کلارا فرستاده شد، هیچ آسیبی که نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، نداشت. یک پرونده زندانی که توسط Mirror-Spectator به دست آمده ثابت می کند که دنیز اوبالی واقعاً در حال حاضر در آن زندان در کالیفرنیا نگهداری می‌شود و روز جمعه 19 می به آنجا آورده شد. نام وکیل مدافع در بیانیه زندان ذکر نشده است و در پرونده ذکر شده است: «ضمانت مجاز نیست».

تلاش های Mirror-Spectator برای تماس با GUNAZ TV، احمد اوبالی و یکی از بستگانش در باکو ناموفق بود. روزنامه ینی مساوات به درخواست ایمیلی برای اظهار نظر درباره منبع مطلب خود درباره اوبالی پاسخی نداد. اف‌بی‌آی سؤالات مربوط به این موضوع را به اداره پلیس سن خوزه ارجاع داد.