بازداشت یک شهروند ایرانی در باکو

۱۷ مرداد, ۱۴۰۲
بازداشت یک شهروند ایرانی در باکو

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» یک شهروند ایرانی در جمهوری باکو از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده . این ایرانی که اهل تبریز است «ب.آ» نام دارد و از خیرین شهر به شما می رود.

وی که با اتهام عجیب جاسوسی روبرو شده است، در اوایل خردادماه سال جاری از سوی نیروهای امنیتی حین ورود به این کشور ربوده شده است. مشخص نیست که اگر این اتهام واقعی است، چرا هنگام ورود قانونی به قلمرو باکو دستگیر شده است نه هنگام خروج از آن یا حین اقامت!

گفتنی است این شهروند طی بازداشت غیرقانونی خود فشار قرار گرفته و یکبار به بیمارستان منتقل شده ولی اجازه ملاقات با مقامات کنسولگری ایران به او داده نشده است. همچنین رژیم باکو علیرغم گذشت سه ماه، طی اقدامی غیرانسانی اجازه تماس این فرد با خانواده اش را نمی‌دهد.

بازداشت شهروند ایرانی حین ورود به کشور و از مبادی قانونی، پیامی کاملا روشن و آشکاری دارد. گفتنی است در ماههای گذشته از سطح روابط تهران- باکو کاسته شده است و باکو به صورت یک طرفه پروازهای هوایی به ایران را قطع کرده، اخراج دیپلمات ها، تعطیلی رایزنی فرهنگی، لغو اقامت برخی از کارکنان سفارت، معلمان مدارس ایرانیان، بازداشت صدها نفر از شهروندان معمولی به اتهام علاقه به ایران و… از جمله مشکلاتی است که رژیم علی اف ایجاد کرده است.

سفارت ایران در باکو، تا کنون واکنشی رسانه ای به این اقدامات نداشته و معلوم نیست که آیا آزادی این شهروند ایرانی یکی از موضوعات مذاکرات دیپلماتیک در ماه گذشته بوده است یا خیر.