یک جنایت سیاسی دیگر
قتل فرمانده «مدافع حرم» توسط رژیم باکو

۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
قتل فرمانده «مدافع حرم» توسط رژیم باکو

بر اساس گزارش‌ رسانه ها «طالع یوسف اف» عضو گروه حسینیون در سوم اردیبهشت 1403 و تحت شکنجه در زندان امنیتی باکو به قتل رسیده است.

به گزارش آذریها و به نقل از منابع نزدیک به حسینیون، «طالع یوسف اف» معروف به حاج تقی که سال گذشته توسط رژیم باکو به شکل مرموزی دستگیر شده بود، تحت شکنجه به قتل رسیده است. طالع یوسف اف، جزو نیروهای مدافع حرم حضرت زینب (س) و بخشی از نیروهای فعال محور مقاومت در سوریه بود. رسانه های نزدیک به حسینیون با انتشار گزارش‌ها و عکس‌هایی خبر از «شهادت» این نیروی نظامی در زندان علی اف دادند. همچنین رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی حسینیون، تصاویر یوسف اف را در کنار، «سردار سلیمانی» منتشر کردند که به نظر می رسد مربوط به عملیات «محور مقاومت» در سوریه است. یوسف‌اف که در سال 1395 به گروههای نظامی در سوریه پیوسته بود در عملیات های متعدد از جمله آزادی دیرالزور علیه داعش حضور داشت.

بازتاب‌های قتل یوسف‌اف

هنوز در خصوص واکنش سازمان‌های حقوق بشری در جهان به ویژه در اروپا در خصوص قتل عامدانه و تحت شکنجه یک زندانی سیاسی خبری منتشر نشده است ولی کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر و حقوق زندانیان، احکام واضح و روشنی پیرامون رفتار با زندانیان سیاسی دارند.

از سوی دیگر، به دلیل خفقان سیاسی شدید در جمهوری باکو، امکان اظهار نظر حتی در حدّ یک خبر در خصوص قتل این فرمانده نظامی وجود ندارد. برخی از کاربران شبکه های اجتماعی در تبریز و شهرهای دیگر نیز با انتشار خبر، نسبت به قتل وی در زیر شکنجه اعتراض کرده و از نمایندگان تبریز در مجلس خواسته اند نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز نیز به همین مناسبت با انتشار یک بیانیه نسبت به این اقدام رژیم باکو، ابراز انزجار کردند. هنوز از واکنش رسمی وزارت امورخارجه در این باره خبری در دست نیست.