ایجاد «بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان» به جای فرهنگستان زبان آذری

۲۵ آبان, ۱۳۹۳
ایجاد «بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان» به جای فرهنگستان زبان آذری

گزارش  آذریها به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسماعیل جبارزاده شامگاه امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تقریبا آنچه که باید به عنوان مقدمات کار و تنظیم اساسنامه برای ایجاد این فرهنگستان باشد انجام شده و تمام صاحبنظران نظرات خود را داده‌اند.

وی افزود: در بخشی از این جلسات تقاضا شد که اگر ریاست جمهوری چنین وعده‌ای را دادند چرا فقط در یک بخش از امور فرهنگی که فقط زبان است؟ بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان یک گام فراتر از بحث فرهنگستان است که آن هم در دل این بنیاد جا می‌گیرد.

جبارزاده با اشاره به علت این درخواست، اظهار کرد: علت این درخواست توسط اهالی فرهنگ و هنر این بوده که تبریز از گذشته دور در نقاشی دارای سه مکتب، در موسیقی، شعر، ادبیات، تئاتر، معماری و… برای خود صاحب سبک بوده و اگر بخواهیم آذربایجان را به جایگاه اصلی آن برگردانیم باید از لحاظ فرهنگ و هنر هم این رویکرد را حفظ کنیم.

 تحلیل آذری ها:

هر چند تاسیس یک «بنیاد» به جای فرهنگستان امری مثبت و واقع گرایانه به نظر می رسد اما باید پرسید که این بنیاد از لحاظ اداری به کدام نهاد وابسته خواهد بود؟ استانداری آ.ش یا اداره ارشاد تبریز؟

به نظر می رسد با توجه به تعدد استان های آذری نشین بهتر بود این نهاد نه به یک استانداری یا اداره کل استانی بلکه به وزارت علوم وابسته می بود و مراکزی از آن در پایتخت کشور نیز و تاسیس می گردید.

 پیشنهاد تاسیس«پژوهشکده هنر، تاریخ و زبان آذربایجان»