ریشه یابی فراخوان تجمع به سود ترکیه و داعش در ارومیه

۲۷ مهر, ۱۳۹۳
ریشه یابی فراخوان تجمع به سود ترکیه و داعش در ارومیه

شیعه ترکیه (آذری های شیعه ترکیه موسوم به جعفری ها) اقدام به برگزاری یک تظاهرات اعتراضی کردند. به گزارش آذریها علاوه بر شیعیان نخبگان علوی ترکمن نیز به این اظهارات واکنش نشان داده بودند.
این روند برای ترکیه ای که سیاست خارجی کاملا شکست خورده ای را پیگیری می کند به قدری گران آمد که تصمیم به مقابله به مثل در درون خاک ایران گرفت.
فراخوان تجمع قلیلی از نفرت پراکنان قومی در ارومیه که از سوی مردم بی پاسخ ماند را نیز باید در همین چارچوب ارزیابی کرد. این گروه به نیابت از ترکیه با حمایت مراکر تبلیغاتی که در این کشور واقع شده است قصد داشتند، در حمایت از سیاست های  این دولت و احتمالا نمایش پرچم ترکیه در خیابان های ایران در مقام مقابله به مثل با تظاهرات استانبول بر آیند.
این تجمع با بی اعتنایی مردم روبرو شد و جز عده ای نفرت پراکن قومی که کسی در صحنه حضور پیدا نکرد و به خودی خود خنثی شد. این گروه که از ماهها پیش به صورت معنوی و به پیروی از سیاست های ترکیه و باکو از داعش حمایت کرده و در قبال کشتار کردها و ترکمن ها سکوت پیشه کردند، این بار نیز قصد داشتند به روشی دیگر از سیاست های آنکارا و به طریق اولی داعش حمایت به اول آورند.
استان آذربایجان غربی محل سکونت آذریها،کردها،ارامنه و آشوری ها است. اما عده از نفرت پراکنان قومی (اعم از جریان های کردنما و آذری نما) قصد آغاز یک منازعه جدید قومی و قطبی سازی فضای منطقه را دارد. این برنامه فعلا با شکست مواجه شده است و باید تدابیر بیشتری برای جلوگیری از بروز حوادث نگران کننده اندیشیده شود.