آک پارتی حامی داعش در جنگ علیه کردستان و کوبانی

۷ مهر, ۱۳۹۳
آک پارتی حامی داعش در جنگ علیه کردستان و کوبانی

آمده است.اما تحولات اخیر در کردستان سوریه خصوصا حمله و محاصره شهر کرد نشین کوبانی این اتهامات را قوت بخشیده است.در این خصوص گزارشاتی که در چند روز اخیر در روزنامه ها و سایت های خبری منتشر شده بیانگر این واقعیت است.
اولین گزارشات مربوط به مقالاتی است که در روزنامه های سوئدی سونسکا داگ بلادت و داگنس نی هتر در خصوص نقش ترکیه در به قدرت رسیدن گروه داعش به چاپ رسیده است.
روزنامه نگار داگنس نی هیتر در گزارش خود از ترکیه ،عربستان،سرمایه داران قطر و بنیاد های حمایت کننده جهاد گرایی در پاکستان به عنوان اسپانسرها و حامیان اصلی گروه داعش نام برده است.
همچنین در گزارش دیگری که چندی پیش در روزنامه سونسکا داگ بلادت با عنوان “اردوغان به نیرومندی داعش کمک کرد” به چاپ رسیده با استناد به بسیاری از منابع کردی و ترکی نیرومند شدن داعش را در نتیجه ی حمایت های ترکیه از گروه‌های مخالف رژیم سوریه بر شمرده و کردهای غرب کردستان(کردستان سوریه) و نیز آشوریان, ایزدیان و ترکمن‌ها در عراق را قربانیان این سیاست‌ ترکیه نامیده اند.
از جمله این منابع ترکیه ای می توان به اظهارات “هالوک ئوزدالگا” نماینده پارلمان ترکیه که سال گذشته از عضویت در حزب حاکم ترکیه، استعفا داد اشاره کرد، وی سیاست‌های دولت ترکیه در قبال سوریه را بشدت مورد انتقاد قرار داده و گفته که این سیاست‌ها زمینه‌ساز تداوم کشتارهای داعش در عراق و سوریه است.
در ادامه، این گزارش از وجود فایل تصویری که در یوتیوب منتشر شده است خبر می دهد که در آن نشان داده شده “ابوبکر بغدادی” سرکرده ی خود خوانده ی دولت اسلامی داعش، دریکی از بیمارستان‌های شهر هاتای ترکیه مداوا می‌شود. نویسنده این مقاله معتقد است سیاست‌های امنیتی و خارجی اردوغان، بسیاری را نگران کرده است.
مورد دیگر مربوط به مصاحبه “مورات کارایلان” فرمانده شاخه نظامی حزب PKK کردستان ترکیه با شبکه (Sterk tv) ترکیه می باشد در این مصاحبه کارایلان بوضوح از نقش ترکیه در به قدرت رسیدن گروه داعش و حمایت ترکیه از حملات این گروه به کردستان سوریه سخن گفته است. این رهبر گروه PKK معتقد است که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با دولت ترکیه در حملات اخیر این گروه به کردستان سوریه در همکاری نزدیک بوده و تمامی سلاح های پیشرفته ای که این گروه در اختیار دارد از طریق خاک ترکیه به کردستان سوریه منتقل می شود وی معتقد است علت آزادی 49 گروگان ترکیه ای همکاری دولت ترکیه با گروه داعش می باشد.
کارایلان در ادامه می گوید: در واقع جوانان کرد در حال پیکار با حزب عدالت و توسعه می باشند.زیرا دولت ترکیه جان 49 شهروند آن کشور را با خون هزاران کرد ترکیه و سوریه معامله کرده است.من معتقدم روند صلحی که بین کردستان و دولت ترکیه آغاز شده بود دیگر بی معنی و به خودی خود متوقف شده است.زیرا حمله به کوبانی اعلام جنگ ترکیه به کردها است.

در این خصوص مواضع “عبدالله اوجالان” رهبر حزب کارگران کردستان نیز شنیدنی است وی گفته:
سیاست ترکیه درقبال غرب کردستان (کردستان سوریه)، در واقع سیاستی در راستای جنگ علیه کردها است. چه بسا احمد داوداوغلو نخست وزیر جدید ترکیه دو، سه سال پیش به این مسئله اقرار کرده و گفته بود غرب کردستان و خودمدیریتی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. به رسمیت نشناختن یعنی جنگ. به این معنا است که اجازه نمی دهند در غرب کردستان خودمدیریتی شکل گیرد و برای نابودی آن به هرکاری دست می‌زنند.