پایانی بر داستان عدالت و توسعه

۱۰ اسفند, ۱۳۹۲
پایانی بر داستان عدالت و توسعه

حیات سیاسی‏اش قرار داده است. ترکیه در آستانه انتخابات شهرداری‌ها و ریاست‌ جمهوری است و موقعیت اردوغان به اتهام دست داشتن در بزرگ‌ترین رسوایی تاریخ ترکیه به شدت تضعیف شده است. حامیان اردوغان از جمله شامل طیار، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس، معتقدند که مخالفان درصدد حذف اردوغان از صحنه سیاسی ترکیه هستند و برای این کار اگر لازم باشد او را خواهند کشت.

 

  شکست اردوغان در انتخابات

یک کارشناس انتشار مکالمه صوتی اردوغان با پسرش را با نزدیک شدن انتخابات در ترکیه مرتبط می‌داند و یادآور می‌شود که در انتخابات پیشین هم که عبدا… گل به مقام ریاست‌جمهوری رسید، مشکلاتی بود. ولی ابعاد آن به مشکلات کنونی ناشی از رسوایی فساد‌ مالی نمی‌رسید. آیدین تاکید می‌کند: «این بحران نشان می‌دهد اردوغان قادر به اداره دولت و کنترل سازمان امنیت نیست و قدرت مطلقه را در دست ندارد.

اردوغان کنترل کاملی بر ساختار دولتی ترکیه ندارد و در آستانه انتخابات محلی میان مردم نفوذش کمتر می‌شود. در حال حاضر مشروعیت وی زیر سوال رفته و معلوم هم نیست تا چه زمانی حزب عدالت و توسعه وی را تحمل کند.»
 کارشناس ها می گویند: «در یک کشور دموکراتیک نخست‌وزیر با چنین اتهاماتی باید برکنار شود. اما اردوغان استعفا نداد و ما باید منتظر بمانیم که نتایج انتخابات چه خواهد بود، زیرا انتخابات محلی ۳۰ ماه مارس نخستین آزمون برای اردوغان خواهد بود.» آیدین پیش‌بینی می‌کند که حزب حاکم اردوغان بخشی از آرای خود را از دست خواهد داد و اگر در استانبول و دیگر کلان شهرهای ترکیه آرایی کمتر از ۴۰ درصد بیاورد، اعتراض‌ها به اردوغان در حزب حاکم نیز بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر به گفته این کار‌شناس احزاب مخالف دولت ترکیه هم ضعیف هستند و در وضعیت کنونی همه چیز به این احزاب بستگی دارد که تا چه حد بتوانند از ضعف اردوغان و از هم پاشیدگی حزبش به نفع خود استفاده کنند؟
تحلیل‎ها حاکی از آن است که با وضعیت پیش‌آمده در انتخابات محلی شهرداری‌ها شانس پیروزی احزاب مخالف در سه کلانشهر ترکیه یعنی استانبول، آنکارا و ازمیر بیشتر شده است. به اعتقاد ناظران، با توجه به اینکه افشای «رسوایی شنود تلفنی اردوغان با پسرش بلال» نفوذ نخست‌وزیر را در بین مردم کاهش داده، ادامه روند کنونی می‌تواند به حکومت ۱۱ ساله اردوغان پایان دهد. چرا که اگر احزاب مخالف در سه شهر یادشده برنده انتخابات شوند، عمر حزب اردوغان دیگر به پایان می‌رسد و مردم به احزاب مخالف روی می‌آورند. به گزارش دویچه وله، کار‌شناسان البته با توجه به استعفای برخی از رهبران حزب عدالت و توسعه از جمله «هاکان شوکور» و «ادریس بال» انشعاب این حزب را دور از واقعیت نمی‌بینند. در مجموع ناظران سیاسی که از نزدیک وقایع ترکیه را دنبال می‌کنند معتقدند، افشای مکالمه منتسب به اردوغان با پسرش بلال موقعیت حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه را پیش از انتخابات شهرداری‌ها که قرار است دهم فروردین برگزار شود و به دنبال آن انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تضعیف کرده و شانس جدیدی برای اپوزیسیون سکولار و ملی این کشور به وجود آورده است.

  حمله به متحد سابق

اردوغان مدعی است که فتح ا… گولن، رهبر معنوی ترکیه، با نفوذی که در قوه قضاییه و نیروهای پلیس دارد توانسته علیه دولت پرونده‌سازی و حکومت را بی‌ثبات کند. اردوغان با انتشار دومین فایل صوتی با تاختن به گولن به او هشدار داد که اگر چیزی برای مخفی کردن ندارد به میهن بازگردد و وارد سیاست شود. رسانه‌های ترکیه حمله اردوغان به رقیب ناپیدای خود گولن را علامت آغاز نبرد شدیدی توصیف کرده‌اند که می‌تواند توسط یک تعرض قضایی تکمیل شود؛ این حمله علیه کسانی خواهد بود که اردوغان آن‌ها را یک «سازمان موازی» نامیده و به خیانت بزرگ به نفع یک کشور دیگر متهم کرده است. گولن که از سال ۱۹۹۹ در آمریکا ساکن شده در این سال‌ها به کمک یک شبکه وسیع از مدارس، انجمن‌های خیریه و رسانه‌ها اقتدار وسیعی در کشور کسب کرده و تا پیش از این وقایع، متحد اصلی حزب محافظه کار عدالت و توسعه بود.