موافقت دادگاه قانون اساسی باکو با افزایش اختیارات رئیس جمهور

۵ مرداد, ۱۳۹۵
موافقت دادگاه قانون اساسی باکو با افزایش اختیارات رئیس جمهور

 

دادگاه قانون اساسی باکو با برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور را برای افزایش اختیارات رییس جمهوری ، موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، شاهین علی اف، مدیر «شعبه امور قانونگذاری و کارشناسی حقوقی» ریاست جمهوری باکو در نشست دادگاه قانون اساسی برای تصویب طرح الهام علی اف، رییس جمهوری برای تغییرات در قانون اساسی جمهوری آذربایجان گفت : « دستاوردهای ناشی از توسعه سریع کشور طی هفت سال گذشته ، ضرورت تکمیل قانون اساسی را مجددا ایجاد کرده است.»

شاهین علی اف افزود این نوع تغییرات در قانون اساسی جمهوری باکو که از سوی الهام علی اف، رییس جمهوری  پیشنهاد شده است، در تجربه جهانی نیز وجود دارد.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «ریپورت» ، شاهین علی اف گفت : « از زمان برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی جمهوری آذربایجان در سال 2009 ، هفت سال سپری شده و با توجه به توسعه فراوان جمهوری آذربایجان طی این مدت، تغییرات پیشنهادی، ضروری است.»

در مشاوره قضات دادگاه قانون اساسی جمهوری باکو به ریاست فرهاد عبدالله اف نیز تاکید شد تغییرات پیشنهاد شده در طرح الهام علی اف، رییس جمهوری باکو برای تغییرات در قانون اساسی، به علت اینکه با مفاد کلی قانون اساسی مغایرتی ندارد، می تواند به همه پرسی گذاشته شود.

ریپورت افزوده است : «در طرح پیشنهاد شده برای تغییر قانون اساسی جمهوری آذربایجان، ایجاد مقام معاون اول رییس جمهوری ، افزایش دوره ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال ، اعطای حق انحلال مجلس ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس به رییس جمهوری ، لغو محدودیت سنی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، کاهش محدودیت سنی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از 25 سال به 18 سال در نظر گرفته شده است. »