ارتباط « افراسیاب تورانی ضد ایران » با مردم آذربایجان چیست؟/ در حاشیه موضوع روزنامه طرح نو

۶ مرداد, ۱۳۹۵
ارتباط « افراسیاب تورانی ضد ایران » با مردم آذربایجان چیست؟/ در حاشیه موضوع روزنامه طرح نو

 

روزنامه آذربایجان:   روزنامه طرح نو یکی از نشریات فعال آذربایجان است که طی سالهای طولانی در عرصه ژورنالیسم آذربایجان حضور فعال داشته است وبوِیژه در زمینه های تاریخی و سیاسی منشاء اطلاع رسانی و تبیین و روشنگری بوده است . یکی از ویژگیها ی این نشریه طی سالهای متمادی پرداختن به مسایل قفقاز و روشنگری درباره اقدامات ضداسلامی دولت باکو و مقابله با تبلیغات ضد ایرانی این دولت پرداخته است. روش دیگر این نشریه ، مقابله با جریان ضد اسلامی پان ترکیسم است. تبلیغ و ترویج ایرانگرایی و میهن پروری نیز از خصایص این نشریه آذربایجانی است.
محمدرضا ربانی مدیرمسئول نشریه طرح نو از روزنامه نگاران متعهد و انقلابی آذربایجان است که سابقه سالها همکاری با نشریات انقلابی تبریز را دارد.وی دانش آموخته علوم سیاسی است که تاکنون دهها مقاله و کتاب  درموضوعات مختلف سیاسی نوشته است . این روزنامه نگاربا تجربه آذربایجانی بهترین و درخشانترین سالهای عمر خویش یعنی جوانی خود را در مسیر اعتلای روزنامه نگاری آذربایجان سپری کرده است.
طی روزهای اخیر عده ای با تمسک به قسمت نوزدهم از یک داستان شاهنامه که در این نشریه به صورت دنباله دار منتشر می شد ، مدعی شده اند که در این مطلب به ترکها اهانت شده است و موضوع اهانت به ترکها را از طریق برخی شبکه های اجتماعی بخصوص گروه ها و کانال پان ترکی و تجزیه طلب و تفرقه افکن اشاعه داده اند.همچنین برخی مسئولین و نماینده ها و حتی برخی چهره های نظامی نیز کلماتی در محکومیت این نشریه به خاطر اهانت به « مردم آذربایجان » گفته اند که در رسانه ها منعکس شده است.
درباره موضوع ، نکات زیر گفتنی است :

1- مطلب منتشره در طرح نو(قسمت نوزدهم از داستان هفت خوان رستم ) بخشی از یک داستان شاهنامه فردوسی است. اگر انتشار این مطلب توهین به قومی خاص تلقی شود ، بایستی شاهنامه را ممنوع الانتشار سازند.

2-منظور از ترک و تورانی در شاهنامه ، قومی است که در ماورای سیحون و جیحون می زیستند و به سرکردگی فردی پهلوان اما خبیث به نام افراسیاب ، سالهای طولانی با ایران و ایرانی ها جنگ می کردند.در مطلب منتشره در طرح نو آمده است :

« سپس گیو (پهلوان ایرانی ) نعره زد و به افراسیاب گفت : ای ترک بدبخت گمنام، آیا از نیروی پهلوانان ایران آگاهی نداری ؟…از سوی دیگر رستم گفت :آیا نمی دانی که جایی که من باشم ،نه لشکری می ماند و نه تاج و تختی ؟ ما تورانیان را مرد نمی دانیم که همه یکسره زن اند  و تو ای ترک بدنژاد ، برای جنگ با مردان ساخته نشده ای ، برو مانند زنان پنبه و دوک دست بگیر.»
مدعیان اهانت نشریه طرح نو ، با استناد به همین سطرها مدعی شده اند که به مردم آذربایجان اهانت شده است ! آیا کسانی که از دانش و آگاهی برخوردارند ، این ادعا را می پذیرند ؟ آخر افراسیاب تورانی ضدایرانی که در فراسیحون و جیحون می زیسته ، چه ربطی به مردم قهرمان و غیور و مجاهد آذربایجان دارد که در راه ایران بارها و بارها در انقلابها و نبردها هزاران هزار شهید داده اند؟ از کی ، اهانت به افراسیاب تورانی ضد ایرانی ، اهانت به آذربایجانی تلقی میشود ؟ افراسیاب طبق داستانهای شاهنامه حکیم توس ، تورانی  و ترک غیرایرانی و ضد ایرانی بوده است ، امروز هم اگر افراسیاب  دیگری از هر قوم و قبیله به ایران هجوم آورد ، تردیدی نیست که آذربایجانی ها در صف اول مقابله با آن متجاوز طاغی حاضر می شوند. رستم و رزمندگان ایرانی در آن روزگار در مقابل هجوم افراسیاب و تورانی های ضد ایران ایستادند و جنگیدند، آیا اگر امروز تورانی  ها ( یا هر قوم دیگر) و ترکهای اجنبی به مرزهای ایران هجوم آورند ، مردم قهرمان و مسلمان آذربایجان در مقابل آنها نمی ایستند و پوزه آنها را به خاک نمی مالند ؟..

3-تردیدی نیست که نمی توان نشریه ای را مصون از خطا دانست و ممکن است هر نشریه ای دچار اشتباه شود. در آذربایجان برخی نشریات هستند که روال و روش دایمی آنها، تبلیغ و ترویج قومگرایی و ایجاد تفرقه و مرزبندی بین اقوام متحد ایرانی است. فرق است بین اینگونه نشریات اجنبی گرا با نشریه ای سالم و متعهد مانند طرح نو که مانند هر نشریه سالم و متعهد دیگر ممکن است خطایی در آن رخ داده باشد ،در اینگونه موارد بهترین و خردمندانه ترین شیوه ، واگذار کردن رسیدگی موضوع به قانون و دادگاه مطبوعات است و نتیجه هر چه باشد ، بایستی حکم قانون را پذیرفت.

4-انجام عملیات روانی با تمسک به موضوعات نشریات یا بهانه های دیگر جهت ایجاد اغتشاش و شورش در کشور ما سابقه دارد. سالها پیش در دوره اصلاحات با جعل نامه ای منسوب به دفتر ریاست جمهوری مبنی بر کوچاندن اعراب از اهواز و سکنی دادن به قومی دیگر به جای آنان ، اغتشاشاتی را در اهواز به وجود آوردند. در همان دوره برخی نشریات منسوب به جریان تجزیه قومی با تبلیغ مبنی بر تغییر نامهای برخی روستاها در آذربایجان ، قصد ایجاد اغتشاش داشتند که موفق نشدند. در قضیه دریاچه ارومیه نیز محافل پان ترکی و اجنبی گرا قصد داشتند ، حول این موضوع نیز تجمعات و اغتشاشاتی راه اندازی کرده و امنیت و آرامش مردم را به هم بزنند که با تلاش نیروهای خدمتگزار مردم ، موفق نشدند. طی دو سه سال اخیر نیز فعالیتهای تبلیغاتی محافل اجنبی گرا برای برهم زدن امنیت مردم آذربایجان رو به رشد بوده است که این فعالیتها در فضای شبکه های اجتماعی نیز قابل رصد است.

5-انتظار از برخی مسئولان اجرایی ونمایندگان و رسانه ها این است که در مواردی مانند موضوع روزنامه طرح نو ، قبل از موضع گیری و رسانه ای کردن آن، اصل مطلب مورد ادعا را مطالعه و بررسی کنند و پس از آن موضع خود را در رسانه ها منتشر کنند. تردیدی نیست که هر گونه بی حرمتی به قوم و قبیله ای خاص ممنوع و محکوم است. اما همچنان که توضیح داده شد ، مطلب مندرج در روزنامه طرح نو ، مربوط به افراسیاب تورانی و ترکان فراسیحون و جیحون است و ارتباطی با مردم دلیر و غیرتمند آذربایجان – که فداییان اسلام و ایران اند- ندارد.