نگرانی باکو از همایش سراسری تالش‌ها در مسکو

۱۷ مهر, ۱۳۹۵
نگرانی باکو از همایش سراسری تالش‌ها در مسکو

سردار جلال اوغلو، رییس حزب دموکرات جمهوری باکو برگزاری «گردهمایی سراسری نمایندگان تالش های دنیا» در مسکو را  تهدیدی برای جمهوری باکو دانست.

به گزارش  «مدراتور» ، این فعال سیاسی گفت باکو باید بخاطر برگزاری همایش سراسری تالش ها (به گفته او تجزیه طلبان تالش) در مسکو به دولت روسیه رسما اعتراض کند.

سردار جلال اوغلو گفت : « برگزاری این قبیل گردهمایی ها، مغایر با اصل حق حاکمیت جمهوری آذربایجان و تهدیدی برای استقلال کشور است و حاکمیت جمهوری آذربایجان باید به این رفتار روسیه واکنش نشان دهد.»
سردار جلال اوغلو افزود : « هم اکنون مناسبات بسیار نزدیکی میان جمهوری آذربایجان و روسیه وجود دارد و روسیه باید در مورد برگزاری چنین همایشی در این برهه توضیح دهد.»

اقلیت ملی تالش در جمهوری باکو، یک گروه ایرانی نژاد هستند که به یکی از شاخه های زبان فارسی صحبت میکنند و سالها است که از سوی حکومت های مختلف در باکو مورد انکار، آزار و شکنجه قرار گرفته اند. انتشار یک نشریه صرفا ادبی در سال 2005 توسط عده ای از تالش ها به نام «تالشی صدو» (صدای تالش) با برخورد خشونت آمیز سرویس اطلاعاتی باکو و حبس های بلند مدت برای مدیران نشریه روبرو شده بود.

پرچم ملی جمهوری خودمختار تالشان -مغان که مورد استفاده هویت طلبان تالشی است.