ادامه های فعالیت مخرب تلویزیون «ضدایرانی» در خاک جمهوری آذربایجان

۱ آذر, ۱۳۹۵
ادامه های فعالیت مخرب تلویزیون «ضدایرانی» در خاک جمهوری آذربایجان

 

دفتر تلویزیون ضد ایرانی گوناز که مرکز آن در شیکاکو واقع شده است، در باکو به فعالیت خود ادامه می دهد.

 به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها با وجود انکار برخی از مقامات باکو در خصوص فعال نبودن دفتر شبکه ضد ایرانی گوناز تی.وی در قلمرو تحت حاکمیت آنها، اما شواهد محکمی بر فعالیت موثر آنها در باکو وجود دارد.

هم اکنون برخی از برنامه های مهم و تئوریک این تلویزیون تجزیه طلب در باکو «تولید» می شود که مهم ترین آنها توسط«نصیب نصیب زاده» سفیر اسبق این کشور در ایران و «یاسمین قراقویونلو» اجرا می شوند.

 این دو از مهم ترین چهره های «حلقه ضد ایرانی» در  باکو هستند که فعالیت های آنها بارها به تنش های سیاسی منجر شده است. برگزاری نشست آذربایجان در تاریخ معاصر در سال 1392 که موجب اعتراض وزارت خارجه ایران نیز شد یکی از دهها فعالیت مخرب این گروه است.

مسئولان جمهوری آذربایجان پیش از این به مقامات دیپلماتیک ایران گفته بودند که این شبکه به هیچ روی فعالیت تولیدی در این کشور ندارد و فاقد هر گونه «استدیو» می باشد. این در حالی است که برخی از برنامه های روزانه یا هفتگی این شبکه مشخصا در این کشور تولید می شود زیرا مجریان و تولید کنندگان آنها مقیم کشور دیگری نیستند. بررسی های موجود نشان میدهد که شبکه گوناز قطعا در خاک جمهوری آذربایجان « استدیو دائمی» دارد.

این در حالی است که از سال 1392 در فعالیت های شبکه «سحر آذری» که باکو از برخی برنامه های آن گله مند بود بازتعریفی اساسی صورت گرفته است با وجود این هیچ اقدام متقابلی در خصوص بیرون کردن عوامل تولیدکننده گوناز از باکو دیده نمی‌شود. مسئولان دولتی جمهوری آذربایجان در خصوص فعالیت های تولیدی این شبکه در قلمرو خود اظهار بی اطلاع کرده اند! این اظهار نظر اگر صحت داشته باشد، نشانگر ضعف سیستم اطلاعاتی و امنیتی آن کشور است که از حضور و فعالیت یک شبکه تلویزیونی و عوامل سازنده آن بی خبر است و اگر صحت نداشته باشد، ناشی از دوگانگی در «سیاست های کلان و بلند مدت» این جمهوری نسبت به ایران است. آیا این وظیفه مقامات دیپلماتیک ایران است که مکان دقیق و استدیو تولید برنامه در این کشور را یافته و به مقامات رژیم متبوع نشان بدهند؟ یا وظیفه مقامات امنیتی باکو است که بر اساس تفاهمات صورت گرفته و حسن همجواری از فعالیت هایی از این دست جلوگیری به عمل آورده و به اتباع خود هشدار دهند؟

در سال 1393 تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور امضاء شده بود که بر اساس آن دولتین خود را موظف می کردند از فعالیت گروه های مخرب غیرقانونی در خاک یکدیگر جلوگیری به عمل آورند. فعالیت تلویزیون گوناز در این کشور مهم ترین دلیل بر نقض این تفاهم نامه است.

از سوی دیگر میدان دادن به چنین گروههایی بر خلاف «اصل حسن نیت» است. در حالی که روابط سیاسی بین دو کشور در بهترین وضعیت خود در ده سال گذشته قرار دارد و روسای جمهور و وزرای خارجه در سه سال گذشته نزدیک به 10 بار ملاقات رسمی داشته اند، اجازه فعالیت به گروهها و افرادی که خواستار براندازی نظام سیاسی و فروپاشی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هستند، یک تناقض و دوگانگی بزرگ در منطق روابط است و ناخودآگاه این پرسش را مطرح می سازد که چرا بر علیه کشور «دوست و برادر» به تعبیر الهام علی‌اف چنین ترتیباتی اتخاذ شده است.

بدیهی است که در صورت تداوم این رفتار علاوه بر اینکه بر اینکه سایه بی اعتمادی بر روابط دو طرفه خیمه خواهد زد، حق مقابله به مثل نیز برای ایران محفوظ خواهد بود. مسئولان وزارت خارجه جمهوری آذربایجان باید بدانند که مساله تشیع و تمامیت ارضی چیزی نیست که بتوان در مورد آن با ایران شوخی کرد یا با بازیهای دوگانه ایران را فریب داد.

 

 

 

  پی‌نوشت:

یاسمین قراقویونلو و نصیب نصیب زاده در برنامه های خود علاوه بر تبلیغات ضد ایرانی به تبلیغات ضد دینی و شیعی نیز می پردازند. قراقویونلو در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود چنین گفته بود:

« به نظر من ایران به سمت فروپاشی و تجزیه پیش می رود. در فروپاشی ایران نیز حرکت قومی در آذربایجان ج ن و ب ی نقش اساسی خواهد داشت و به نظر من ایران باید از بین برود. این کشور نباید زنده بماند… تعداد کسانی که می گویند: « ترکم، ایرانی هستم» کم شده است و به تعداد کسانی که می گویند: « ترکم، آذربایجانی هستم» افزوده شده است و این باعث خوشحالی است. این گزاره ها باید بیشتر شود تا امپراطوری ایران هر چه زودتر نابود شود… گوناز تی وی هم در اینجا نقش مهمی بازی می‌کند…

من مخالف دین نیستم.اما من مخالف مذهبی هستم که ما و ایران را در یک چیز مشترک کرده است و با فارس‌ها نزدیک ساخته. من مخالف اسلام نیستم، بلکه مخالف تشیع هستم» ( پایان نقل قول)