تحلیلی بر بیانیه جدید مصطفی آجرلو:پان‌ترکیسم‌وصهوینیسم

۱۳ بهمن, ۱۳۹۵
تحلیلی بر بیانیه جدید مصطفی آجرلو:پان‌ترکیسم‌وصهوینیسم

 

مصطفی آجرلو مدیرعامل ترکتورسازی در آخرین بیانیه خود، پس از ماهها انتظار بلاخره حرف دل آذربایجانی‌ها را زد و پاسخ بسیاری از حرمت شکنان که از سکوهای استقلال و پرسپولیس تا سکوهای تراکتورسازی آرامش روانی جامعه را به تنش انداخته بودند اتمام حجت کرد.

برخورد زشت و شعارهای ناپسند برخی از هواداران تیم های تهرانی از یک طرف و شعارهای سیاسی و نفرت پراکنانه تماشاگرنماهای تراکتورسازی از سوی دیگر در ماههای گذشته جو فوتبال را متشنج کرده بود.

مدیریت تیم تراکتورسازی که یکی از بهترین تیمهای لیگ برتر است با انتشار این بیانیه و اشاره به کدهای سیاسی مختلف با همه، به ویژه کسانی که قصد نغوذ در سکوی تماشاگران تراکتور را دارند اتمام حجت کرد.

در این بیانیه که جای تحلیل بسیار دارد، چندین بار از مضامین و مفاهیم که مدلول یکپارچگی و وحدت ملی هستند استفاده شده است.

از سوی دیگر به رفتارهای نابهنجار و آسیب های رفتاری فوتبال از جمله توهین های مختلف تاکید شده و رفتار هر تیم و گروه در این راستا مورد نکوهش قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است که : «دشمنان سعی دارند سیمای همبستگی ما را از طریق ورزش مخدوش سازند و با توهین به اقوام ایرانی یا ارزش‌های ملی و نمادهای مقدس ایرانی اخلاق ناپسند تفرقه‌افکنانه را به ما تحمیل کنند».

همچنین در لابلای بیانیه به فردی به نام آرمینوس وامبری اشاره شده است که دارای اهمیت بسزایی می باشد. وامبری یک یهودی مجارستانی بود که در خدمت دولت بریتانیای کبیر قرار داشت و در قرن 18 در لباس درویش دروغین و حتی روحانیت به سرزمین های شرقی از جمله آسیای میانه سفر کرده بود.

وی پس از بازگشت از این سفر، به دولت انگلستان پیشنهاد کرد که برای ایجاد یک سدنفوذ در برابر روسیه (رقیب بریتانیا) به ایدئولوژی سازی برای برخی کشورها دست بزند. این چنین بود که نطفه پان ترکیسم ریخته شد.

در قرن نوزدهم صهیونیست هایی مانند هرتزل پیشنهاد خرید بیت المقدس را به خلیفه عثمانی (عبدالحمید) دادند و هنگامی که موفق به جلب موافقت وی نشدند از طریق ایادی پان ترکیسم به یک کودتا در امپراطوری عثمانی دست زده و اداره بیت المقدس را از طریق گروهی موسوم به ترکان جوان (همان پان ترکان) در اختیار گرفتند.

 وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد.

ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتائی زبان‌ها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روس‌ها به مستعمرات انگلیس در هندوستان.

 

بعدها یهودیان و صهیونیستهای دیگری کار وامبری را ادامه دادند از آن جمله نویسنده یهودی فرانسوی بنام لئون کاهون که در کتاب خود Introduction al’Histoire de l’Asie, Turcs, et Mongols, de به شکل دهی و تبلیغ پان‌ترکیسم پرداخت.

پس از او به نویسنده یهودی انگلیسی برمی‌خوریم بنام آرتور ل. دیوید که در کتاب خود کوشید تا به ترکزبان‌ها یک حس برتری نژادی و نژادپرستانه بدهد.

اخیرا همین گروه یهودی ساخته، در سکوهای تیم تراکتورسازی نیز نفوذ کرده و با طرح شعارهای ضدایرانی قصد نفوذ در کشورمان را دارند.

به نظر می رسد نگرانی سردار آجرلو بسیار بجا بوده و توانسته است در این بیانیه، حق مطلب را ادا کند.

مردم آذربایجان سالها است که از حضور افراد هنجارشکن در استادیوهای فوتبال ناخرسند هستند. افرادی که قصد دارند از امکانات کشور بر علیه کشور استفاده نمایند. حضور این افراد امنیت روانی کشور را به هم زده و رفتار زشت این عده معدود و مشکوک، زمینه پیشداوری های زشتی را در خصوص آذریها و به ویژه تبریزی ها به وجود آورده است.

اشاره آجرلو به نام «خلیج فارس» در بیانیه اخیر نیز جای تامل دارد و به نظر می رسد یک پیام ویژه برای افرادی خاص باشد.

بیانیه اخیر مملو از مفاهیم و کدهای وحدت بخش است. حتی در نام بردن از شهداء نیز توزیع جمعیتی جالب توجهی مورد لحاظ قرار گرفته است: «مردم ایران با هم برادرند و سراسر میهن اسلامی از خلیج‌فارس تا آذربایجان سرافراز با خون شهیدان بزرگی چون باکری‌ها، خرازی‌ها و کاوه‌ها آبیاری شده است»

شهید خرازی از استان اصفهان، شهید کاوه شوشتری از خراسان و شهید باکری از آذربایجان.

بیانیه با تاکید بر حمل پرچم مقدس کشور در روز بازی توسط هواداران تراکتور به پایان رسیده است و به مناسبات های اجتماعی نیز توجه کرده است.