تاکید اولاند بر اصول مادرید در حل مناقشه قراباغ

۲۳ بهمن, ۱۳۹۵
تاکید اولاند بر اصول مادرید در حل مناقشه قراباغ

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه تاکید کرد مناقشه قراباغ باید براساس خودگردانی قره باغ کوهستانی حل شود.

به گزارش  از بخش آذری پایگاه اینترنتی رادیو ارمنستان، فرانسوا اولاند در مراسم ضیافت سالانه «شورای هماهنگی سازمان های ارمنی فرانسه» گفت : « در دیدار با سرژ سرکیسیان ، رییس جمهوری ارمنستان در پاریس درباره مناقشه قره باغ گفتگو خواهم کرد. »

اولان گفت : « فرانسه نیز همانند  آمریکا و روسیه ، دو کشور دیگری که ریاست گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارند، برای حل مساله قره باغ کوهستانی مسئولیت دارند. بطور فوری باید این مساله حل شود. حوادث وحشتناک دوم تا چهارم آوریل قره باغ در سال گذشته به ما یادآوری می کنند که احتمال کشتار در قره باغ در هر لحظه وجود دارد. به همین خاطر باید برای متوقف کردن درگیری ها تلاش کنیم.»

اولاند گفت : « ما نمی توانیم به آتش بس در قره باغ کفایت کنیم. زیرا، آتش بس به معنای حل مساله نیست. ما باید برای حل این مناقشه مذاکرات واقعی را آغاز کنیم. تصور اینکه اوضاع تثبیت شده است، خیلی نادرست است. باید به سال هایی که تلاش ها برای حل این مناقشه جریان داشت، بازگردیم که در «اصول مادرید» ( توافق کلی حاصل شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل مناقشه قره باغ) ثبت شده است. مناقشه قره باغ کوهستانی باید براساس  خودگردانی این منطقه حل شود. فرانسه برای حل این مناقشه، دیدار جدیدی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار خواهد کرد.»

رییس جمهوری فرانسه درباره مناسبات ارمنستان – ترکیه نیز گفت : « روند حل اختلاف ترکیه – ارمنستان در نقطه مرگ قرار دارد. فرانسه برای حل اختلاف ترکیه – ارمنستان، نهایت تلاش خود را برای گشایش مرز زمینی میان دو کشور خواهد کرد.»