کمیته امور خانواده جمهوری باکو، رواج ازدواج با محارم در این کشور را نکوهش کرد

۱۶ فروردین, ۱۳۹۶
کمیته امور خانواده جمهوری باکو، رواج ازدواج با محارم در این کشور را نکوهش کرد

درپی رسوایی ناشی از انتشار گسترده خبر «ازدواج» یک شهروند جمهوری باکو با دختر برادرش که به خبر مهم اکثر سایت های باکو تبدیل شد، یک مقام کمیته دولتی امور خانواده، زنان و کودکان این کشور تاکید کرد ازدواج با محارم  در جمهوری باکو رواج ندارد و به یکی دو مورد محدود بوده است.
به گزارش خبرگزاری ترند، آینور ویسل اوا، مشاور ارشد اداره اطلاعات و تحقیقات «کمیته دولتی امور خانواده، زنان و کودکان»  گفت : « اگر چنین ازدواج هایی وجود دارد یا اگر کسانی به فکر چنین ازدواج هایی می افتند، باید آن را بررسی و آنها را از این فکر منصرف کرد.  روانشناسان و جامعه شناسان در این زمینه نقش مهمی دارند. آنها باید به آگاهی بخشی به کودکانی بپردازند که در سن گذار در مدارس متوسطه هستند. »
این مقام «کمیته دولتی امور خانواده و زنان و کودکان» افزود : « نهاد خانواده در (جمهوری) آذربایجان ارزشمند است و خانواده های نمونه ای در این کشور وجود دارند. اما، این نیز واقعیت دارد که خانواده هایی با خویشاوندی خیلی نزدیک و غیرمجاز نیز پیدا می شوند. این موارد ، شایسته نیست. هم جامعه و هم دولت باید در این زمینه آگاهی بخشی کنند. باید کاری کرد که این قبیل ازدواج ها بطور کل وجود نداشته باشند. ازدواج با خویشاوندان خونی هم از نظر پزشکی و هم از نظر اخلاقی – معنوی مشکل ساز است.»
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «ریپورت» ، واله نصیروف، نماینده بخش «فتوا و موعظه» اداره مسلمانان قفقاز هشدار داد دولت این کشور ، خادمان دینی (روحانیون) را که عقد غیرقانونی جاری کنند، مجازات خواهد کرد.
واله نصیروف افزود قرآن کریم در آیه 23 سوره نساء ، ازدواج با محارم را حرام کرده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی «اولکه» ، غنیره پاشایوا، از نمایندگان مشهور مجلس جمهوری آذربایجان نیز در اوکنش با این واقعه رسواکننده گفت این واقعه وحشتناک، غیرقابل باور است.
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «مدرن» جمهوری آذربایجان، حاج شاهین حسنلی، یکی از مسئولان اداره مسلمانان قفقاز گفت : « عمو و دختر برادر ، باهم محرم محسوب می شوند. رابطه جنسی با محارم و زنان شوهردار، حرام است. اداره مسلمانان قفقاز به خادمان دینی ( روحانیون) دستور داده است که صرفا برای کسانی که گواهی نامه ثبت رسمی ازدواج دارند، عقد شرعی جاری کنند.»
پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» نیز معضل ازدواج با محارم در جمهوری باکو را نتیجه ترویج فرهنگ غربی دانست و نوشت این وقایع نشان می دهد که برخی ها توان مقاومت در مقابل تاثیرات فرهنگ غربی را ندارند و در مقابل این تاثیرات عاجز مانده اند.
این رسوایی درپی آن آغاز شد که شبکه تلویزیونی «خزر تی وی» گزارش داد حسن صفروف، شهروند 38 ساله ساکن شهر گنجه با دختر برادر خود که 23 ساله است، «عقد شرعی» بسته است.
برخی از ناظر و فعالان مذهبی در باکو و گنجه رواج چنین پدیده هایی را نتیجه منطقی پیشبرد سیاست چندفرهنگ گرایی دانسته اند.