چرا قلیچداراوغلو چنین راهپیمایی برگزید؟/پیمان عارف

۲۹ خرداد, ۱۳۹۶
چرا قلیچداراوغلو چنین راهپیمایی برگزید؟/پیمان عارف

برخی از دوستان سوال کرده اند دلیل و عقبه این راهپیمایی کمال قلیچداراغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق از آنکارا به استانبول چیست و داستان از چه قرار است؟
داستان از جنگ سوریه در 2011 شروع شد یا اگر عقب تر برویم از عهدنامه سور شروع شد ؛ عثمانی پس از شکست در جنگ اول در حالیکه اشغال شده و در آستانه فروپاشی قرار داشت به قرارداد سور تن در داد تا تمامی متصرفات اروپایی و عربی و حتی بخشی از آناتولی را از دست داده باشد ؛ گرچه با جنگ های استقلال مصطفی کمال آتاتورک توانست آناتولی را از اشغال ارتش های فاتح بریتانیا ، ایتالیا ، یونان و فرانسه درآورده و جمهوری ترکیه را اعلام کند اما برای اعلام جمهوری ترکیه یار نزدیک خود عصمت اینونو را به لوزان فرستاد تا طبق عهدنامه لوزان جغرافیای فعلی ترکیه (منهای انطاکیه و اسکندرون) شکل گیرد. بدین سان تمام متصرفات عربی عثمانی از دست ترکان خارج شد!
حجاز که سالیانی بود عملا خودمختار بود و مصر نیز 100 سالی بود ابتدا توسط ناپلئون اشغال و سپس مستقل شده بود ؛ میماند مهمترین بخش متصرفات عربی یعنی شام و بویژه شمال آن حلب و انطاکیه که نخستین محل قدرت گیری ترکان عثمانی بود و حتی مرقد سلیمان شاه نیز در آنجا قرار داشت و عثمانیزه شده ترین بخش متصرفات عربی عثمانی نیز محسوب میشد.
گرچه ترکها 15 سال بعد و در 1938 با اوج گیری قدرت هیتلر در اروپا و با استفاده از ضعف فرانسه توانستند به شام حمله کنند و انطاکیه و اسکندرون (استان هاتای فعلی ترکیه) را از فرانسوی ها پس بگیرند اما از دست دادن شام و آنگاه تبدیل شدن آنجا به کشور به رسمیت شناخته شده ای بنام سوریه چونان زخمی بر پیکره ملی گرایی ترکی باقی ماند.
ترکها هیچگاه نتوانستند با سوریه رابطه خوب و مبتنی بر حسن همجواری داشته باشند چرا که ترکها اساسا در ناخودآگاه خود این کشور را به رسمیت نمیشناختند؛ چنانکه با عراق نیز نتوانستند!
کار بدانجا رسید که حافظ اسد از دهه 80 میلادی و با شکل گیری حزب کارگران کردستان ترکیه به حمایت از پ ک ک پرداخت و حتی در جریان فرار عبدالله اوجالان در 1999 به او در سوریه پناه داد که نهایتا با لشکرکشی ترکیه به مرز سوریه اولاجان از سوریه خارج و در نایروبی کنیا توسط ماموران سرویس اطلاعاتی موساد بازداشت و به ترکها تحویل داده شد.
مسئله سوریه با قدرت گیری “نوعثمانی ها” از 2003 در ترکیه وارد مرحله جدیدی شد ؛
درگذشت حافظ اسد نیز خلا سیاسی در سوریه پدید آورده بود که طمع ترکها بدین سرزمین را با گمان کم تجربگی و کار نابلدی بشار اسد بیشتر میکرد.
و چنین بود که پروژه “بهار عربی” به پروژه ترکی-اخوانی برای احیای “حریم حرم سلطان” تبدیل شد. تونس به دلیل نزدیکی اش به اروپا و میراث داری یک فرهنگ دموکراتیک جان سالم به در برد ؛ لیبی تقریبا متلاشی شد و مصر نیز کارش به کودتا و دیکتاتوری نظامی انجامید ؛
اما سوریه آن خاک مورد طمع ترکها قصه دیگری داشت:
بشار اسد در ماههای نخست با اشتباهی فاحش مقابل جنبش دموکراسی خواه شهری ایستاد تا ابتکار عمل به دست “اپوزیسیون استانبول محور”ی بیفتد که با پول و لجستیک میت ترکیه سازماندهی و پروار شده بود. اپوزیسیونی اسلامگرا که در پادگانهای میت ترکیه در بوردور تا عنتپ و کیلیس آموزش دیده و تبدیل به گرگهای خاکستری دهشتناکی شده بود که کلیت جهان آزاد را میتوانست با تهدید مواجه کند.
در 19 ژانویه 2014 به دستور بازپرس یاشار کاوالجی اوغلو بازپرس آدانا 3 فروند تریلی متعلق به سرویس جاسوسی میت ترکیه که عازم سوریه بودند و ادعا میشد حامل کمکهای غذایی و دارویی به سوریه هستند توسط نیروهای ژاندارمری تحت امر بازپرس کاوالجی اوغلو در استان آدانا متوقف میشوند که فیلم آن را در این لینک متوانید ببینید.

دربازرسی از تریلی ها بجای دارو و غذا انواع و اقسام سلاح های سبک و نیمه سنگین به دست میاید!
در ماه می 2015 و پیش از انتخابات 7 جون 2015 ترکیه این رخداد پس از یکسال و نیم توسط روزنامه جمهوریت به سردبیری جان دوندار افشا میشود.
در نخستیم واکنش رجب طیب اردوغان روزنامه نگاران افشاگر را به جاسوسی متهم میکند و احمد داوداوغلو نخست وزیر وقت ترکیه نیز فتح الله گولن را به عنوان آمر این افشاگری معرفی میکند.
جان دوندار سردبیر جمهوریت و اردم گل نماینده جمهوریت در آنکارا بازداشت میشوند و پرونده ای نیز برای انیس بربراوغلو نماینده استانبول در مجلس از حزب جمهوریخواه خلق به اتهام ارائه این اطلاعات به این دو روزنامه نگار مفتوح میشود.
جان دوندار و اردم گل در زمستان 2016 با رای دادگاه عالی از بازداشت موقت آزاد میشوند ؛ در بهار 2016 دادگاه این روزنامه نگاران و نیز انیس بربراوغلو در استانبول شروع میشود ؛
جان دوندار که مورد هجمه همه جانبه طیب اردوغان است نزد دیدگان ماموران پلیس جلوی دادگاه مورد سوء قصد قرار میگیرد.
حال پس از نمایش کودتا در 15 جولای 2016 دیگر رمقی برای جان دوندار باقی نمانده و مجبور به ترک کشور و پناهندگی به آلمان است.
پاییز 2016 و زمستان 2017 دادگاه تداوم میابد. دادگاهی که دیگربعد از تصفیه و بازداشت وسیع قضات و بازپرسان غیروابسته به بهانه عضویت در جماعت فتح الله گولن از استقلال قضایی آن خبری نیست و عملا به عنوان بازوی قضایی طیب اردوغان عمل میکند!
انیس بربراوغلو به اتهام ارائه اطلاعات میت به جان دوندار به 25 سال حبس محکوم میشود و در 13 جون بازداشت و برای طی محکومیت روانه زندان مال تپه استانبول میشود.
14 جون کمال قلیچداراوغلو در حالیکه میگوید چاقوی دیکتاتوری به استخوان مان رسیده با تاسی از راهپیمایی ماهاتما گاندی راهپیمایی را از میدان کیزیلای آنکارا به سوی زندان مال تپه استانبول شروع میکند.
17 جون (دیروز) طیب اردوغان قلیچداراوغلو را چنین تهدید میکند که “اگر دستگاه قضایی به زودی سراغ شما نیز آمد شگفت زده نشوید”
18 جون (امروز) طول راهپیمایی کنندگان طبق گزارش کنعان شنر گزارشگر سی ان ان ترک به بیشاز 12 کیلومتر رسیده است.