کشته‌شدن فرمانده ارشد داعش در حمله به دیرالزور

۳۰ خرداد, ۱۳۹۶
کشته‌شدن فرمانده ارشد داعش در حمله به دیرالزور

موشک‌های زمین‌به‌زمین سپاه یکشنبه‌شب از پایگاه‌های موشکی کرمانشاه و کردستان شلیک شده و ۶۵٠ کیلومتر آن‌طرف‌تر در دیرالزور، مقر تروریست‌های تکفیری، را ویران کردند تا داعشی‌ها بدانند که نمی‌توانند در تهران جولان دهند. دیرالزور استانی در مرز سوریه و عراق است که بعد از شکست‌های سنگین تروریست‌ها در حلب و موصل به یکی از مقرهای بسیار مهم آنان تبدیل شده است. به‌همین‌خاطر حمله موشکی سپاه با نام عملیات «لیله‌القدر» ضربه سنگینی به آنها وارد کرد.روابط‌عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای هدف از این حمله را تنبیه تروریست‌ها اعلام کرد. در اطلاعیه سپاه پاسداران در مورد تعداد و نوع موشک‌ها اطلاعاتی داده نشده، اما به گزارش فارس، در این عملیات از شش فروند موشک بالستیک «ذوالفقار» و «قیام» استفاده شده است. سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، این حمله را انتقام خون پاک شهیدان حادثه تروریستی تهران خواند و گفت: «اقدام سپاه این پیام را به آنها داد که شرارت‌هایشان بی‌پاسخ نمی‌ماند و اراده برخورد با آنها در جمهوری اسلامی ایران و هر زمان که لازم باشد اعمال خواهد شد». او در مورد حمله مجدد به مراکز تجمع تروریست‌ها نیز به «باشگاه خبرنگاران» گفت: «این تابع تصمیماتی است که در مجموعه شورای‌عالی امنیت ملی و ستاد فرماندهی کل قوا و مجموعه سپاه گرفته شود و بستگی به موقعیت‌های پیش‌رو خواهد داشت. آنچه که مسلم است، ما در پاسخ‌دادن به تهدیدات و تروریست‌های شرور و هر متجاوزی تردید نخواهیم کرد و این حق را برای خودمان قائل هستیم که در مقابل هرگونه تهدید و شرارتی واکنش متناسب با آن را داشته باشیم. بنابراین اندکی بعد از شرارت تروریست‌ها در تهران شاهد بمباران مراکز فرماندهی و اختفای آنها بودید».
پیام هشدارآمیز ایران
عملیات موشکی ضدداعش موفقیت‌آمیز بود. یکی از نشانه‌های این موفقیت، به‌هلاکت‌رسیدن «سعدالحسینی»، فرمانده عالی‌رتبه و تبعه عربستان داعش، بود. فرماندهان سپاه عملیات یکشنبه‌شب را توأم با موفقیت ارزیابی کرده و آن را گوشه‌ای از توانمندی سپاه دانسته‌اند. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، درباره موفقیت این عملیات گفت: «موشک‌های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبید». او با بیان اینکه شلیک از دو استان عمدتا سنی‌نشین به سمت مراکز تروریست‌های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌هاست، تأکید کرد: «عملیات موشکی سپاه تنها گوشه بسیار کوچکی از قدرت تنبیهی ایران علیه تروریست‌ها و دشمنان بوده است. حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند».سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نیز اصابت دقیق موشک‌ها به ساختمانی کوچک در سوریه را پیامی به دشمنان دانست که عیار ایرانی‌ها را مشخص می‌کند. او گفت: «دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضرباتی مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد».فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا این عزم و اراده محکم برای دفاع از نظام را به صورت کامل دارد و سر سوزنی هم عقب نمی‌نشیند».
اقدامی هماهنگ با دولت سوریه و عراق
عملیات «لیله‌القدر» با هماهنگی دولت‌های سوریه و عراق انجام شده بود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، دیروز با تأکید بر اینکه «در دفاع از امنیتمان تعارف نداریم»، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی، ثابت و تغییرناپذیر خود در مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی تکفیری ـ وهابی و با درجریان‌گذاشتن دولت قانونی سوریه، ضربات مهلکی را بر پیکره گروه‌های تروریستی و مقر مرکزی آنها در دیرالزور وارد کرد».عبدالباری زیباری، رئیس کمیسیون پارلمانی روابط خارجی عراق، نیز ضمن حمایت از هر نوع فعالیت نظامی که هدف آن تضعیف تروریست‌هاست، گفت: «حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در سوریه که از طریق مرزهای هوایی عراق صورت گرفت، با هماهنگی و اطلاع اتاق هماهنگی میان ایران، عراق، روسیه و سوریه بود».او افزود: «به دلیل وجود خطوط پرواز نظامی و غیرنظامی، پرتاب موشک از طریق حریم هوایی عراق بدون وجود چنین هماهنگی‌هایی امکان‌پذیر نیست و پرواز هوایی نظامی و غیرنظامی در این منطقه زیاد است و برای جلوگیری از به‌وجودآمدن حوادث و اتفاقات این هماهنگی‌ها لازم است».
حمایت مقامات و سیاسیون
سپاه پاسداران در این حمله موشکی تنها نبود. مقامات مسئول در نهادهای دیگر و حتی چهره‌‌های سیاسی نیز با انتشار پیام‌هایی حمایت خود را از این اقدام اعلام و بر ضرورت برخورد قاطع با تروریست‌ها تأکید کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که هم‌زمان با این عملیات در شمال آفریقا مشغول رایزنی در مورد مسائل منطقه بود، در صفحه توییتر خود نوشت: «توان موشکی ایران از شهروندانش در دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و هم‌زمان مبارزه مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط‌گرا را پیش می‌راند».بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز با بیان اینکه «ایران برخلاف برخی قدرت‌های مدعی که امنیت و تروریسم را وسیله‌ای برای تجارت و کسب درآمد قرار داده، به مبارزه واقعی و مستمر برای ریشه‌کن‌شدن گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد»، گفت: «حمله موشکی به مواضع و مقرهای تروریست‌های تکفیری در دیرالزور، صرفا سیلی کوچک و تنها هشداری برای بیداری آنانی بود که هنوز نمی‌توانند یا نتوانسته‌اند واقعیات منطقه و حدومرز خود را به‌خوبی درک کنند».علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری، نیز حمله موشکی سپاه را پاسخ مستقل‌ترین کشور جهان به بدخواهان و تروریست‌ها توصیف کرد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اقدام ارزشمند، باصلابت و نرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انهدام مواضع تروریست‌های داعش، نمونه و بخشی از توان بازدارندگی و بالای دفاعی کشور، همه‌جانبه و پشیمان‌کننده است که برای دشمنان می‌تواند بسیار کوبنده‌تر هم باشد».محمدرضا عارف، علی مطهری،  محسن رضایی،علی‌اصغر احمدی، محمدرضا تابش، کمال دهقانی‌فیروزآبادی و علیرضا رحیمی و ابوالفضل حسن‌بیکی، عبدالله رمضان‌زاده،  حسین مرعشی، احمد حکیمی‌پور،  حمیدرضا ترقی، مجید فراهانی و آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نیز حمله موشکی سپاه را اقدامی در راستای نمایش اقتدار ایران و عزم راسخ برای مبارزه با تروریست‌ها دانستند.
واکنش‌های بین‌المللی
حمله موشکی سپاه پیش از همه دل رژیم اسرائیل را خالی کرد؛ آن‌قدر که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، بگوید: «من یک پیام برای تهران دارم و آن این است که اسرائیل را تهدید نکنید» گفتنی‌ است حمله موشکی ایران به مواضع داعش، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی و فضای مجازی داشت. حمدالحدان مهندی، نایب‌رئیس مجلس مرکزی شهردار قطر، از جمله کسانی است که واکنش جالبی به این موضوع نشان داد و در توییتر خود نوشت: «ایران امروز از داخل خاک خود دیرالزور را بمباران کرد، موشک‌های ایرانی از خاک ایران و عراق عبور کردند سپس به سوریه رسیدند و تقریبا مسافت ۶۵٢ کیلومتر را رد کردند و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول قطع صادرات شیر و لبنیات به قطر هستند».هم‌زمان با انجام این عملیات، یک مقام پیشین پنتاگون در گفت‌وگو با ایرنا از آمادگی برای همکاری با سپاه در راستای مبارزه با داعش سخن گفته است. ژنرال رابرت جی گارد با اشاره به اینکه برنامه موشکی جمهوری اسلامی هیچ تهدیدی ‏برای صلح و ثبات بین‌المللی نیست، هشدار داد: هرگونه تلاش کنگره برای ارتباط‌دادن سپاه پاسداران به تروریسم، ضد امنیت ملی ایالات متحده خواهد بود.‏

 

شرق