گزارشی از تازه ترین خریدهای تسلیحاتی در قفقاز جنوبی

۷ مرداد, ۱۳۹۶
گزارشی از تازه ترین خریدهای تسلیحاتی در قفقاز جنوبی

 

پایگاه اینترنتی «میدان تی وی» به نقل از برخی کارشناسان سیاسی اقدام رییس جمهوری روسیه در امضای «قرارداد ایجاد دفاع هوایی مشترک روسیه و ارمنستان » را با نتیجه دیدار اخیر الهام علی اف، رییس جمهوری باکو با ولادیمیر پوتین در سوچی مرتبط دانست.

 ویرتوالاذ به نقل از منابع روسی نوشت : « دومای روسیه نیز قرارداد نظامی با ارمنستان را که در نوامبر 2016 منعقد شد، یک ماه پیش تصویب کرده بود. »

الخان مهدی اف، کارشناس مناقشات سیاسی گفت : « جمهوری آذربایجان امکان پاسخ گویی به این اقدام روسیه را ندارد. موضوع ایجاد نیروی نظامی مشترک روسیه و ارمنستان، تازگی ندارد. اما، این موضوع امسال رسمیت یافت. اقدام پوتین در امضای این قرارداد در 27 ژوئیه،  با دیدار وی با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در سوچی ارتباط دارد. درباره دیدار سوچی ، اطلاعات کلی وجود دارد و جزییات آن معلوم نیست

توفیق ذوالفقاروف، وزیر خارجه پیشین جمهوری باکو نیز گفت : « هدف از امضای این قرارداد تاکید روسیه به مردم ارمنستان درباره تضمین امنیت آنهاست. درباره مناقشه قره باغ نیز روسیه بارها تاکید کرده است که این مساله به امنیت ارمنستان ارتباطی ندارد. »

توفیق ذوالفقاروف افزود : « با توجه به عوامل نظامی، در واحد نظامی مشترک روسیه و ارمنستان، سپاه چهارم ارمنستان که در پایتخت ارمنستان مستقر است و وظیفه اش تامین امنیت مرز با ترکیه است، حضور خواهد داشت. بنابراین ، قراردادی که پوتین آن را تایید کرد بطور مستقیم از نظر نظامی ارتباطی با مساله قره باغ کوهستانی ندارد. ارمنستان در هر مساله نظامی از روسیه کمک می خواهد. زیرا، ارمنستان برای ایجاد توازن نظامی با جمهوری آذربایجان هیچ امکانی ندارد. ارمنستان حتی برای کشاندن پای روسیه به مناقشه قره باغ تلاش می کند. اما، منافع روسیه از خواسته های ارمنستان جداست

 

محدودیت های تسلیحاتی ارمنستان

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» به نقل از  تحلیل «بنیاد جیمزتاوون» آمریکا نوشت دست های ارمنستان در مقابل فروش تسلیحات روسیه به جمهوری آذربایجان بسته است.

ویرتوالاذ خبر داد : « بنیاد جیمز تاوون، از موسسات تحقیقاتی غیردولتی وابسته به سازمان جاسوسی «سیا» آمریکا که در سال 1984 تاسیس شده است، در تحلیلی نوشت به نظر کارشناسان آمریکایی ، خودداری ارمنستان از واکنش جدی به فروش تسلیحات روسی به جمهوری آذربایجان ناشی از این است که دست ارمنستان بسته است. »

در مقاله بنیاد جیمز تاوون آمده است : « روسیه سیستم موشکی اس – 300 را که برای ایران درنظر گرفته بود ، به (جمهوری) آذربایجان اعطاء کرده است. علاوه بر این، سایر انواع سلاح و تجهیزات نیز به (جمهوری) آذربایجان رسانده می شود. اما، نه فدراسیون روسیه و نه (جمهوری) آذربایجان درباره جزییات این قرارداد تسلیحاتی ، مطلبی اعلام نمی کنند».

جیمزتاوون افزوده است : « ایروان ، نزدیک ترین متحد روسیه در منطقه است و بارها نارضایتی خود را از فروش تسلیحات روسی به باکو بیان کرده است. بخصوص در آوریل 2016 ، پس از درگیری ها در اطراف قراباغ، ایروان از فروش تسلیحات روسیه به جمهوری آذربایجان اظهار ناخرسندی کرد. سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری ارمنستان گفته است فروش تسلیحات روسی به جمهوری آذربایجان، مشکل ترین مساله در مناسبات ارمنستان – روسیه است.  »

جیمز تاوون افزوده است : « اما تاکنون واکنش شدیدی از ایروان به فروش تسلیحات روسیه به (جمهوری) آذربایجان مشاهده نشده است. این مساله از چند عامل ناشی می شود: نخست اینکه بخش انرژی ارمنستان ، تولید انرژی برق و 60 تا 80 درصد شبکه توزیع گاز و برق ارمنستان ، در دست شرکت های روسی است. عامل دوم این است که روسیه در بخش بانکی ارمنستان حضوری جدی دارد. سومین عامل نیز این است که ایروان از نظر نظامی به مسکو وابسته است. به عبارت دقیق تر ، ایروان به پایگاه نظامی روسیه در گیومری ارمنستان، وابسته است. به این دلایل ، ایروان برغم نارضایتی از فروش تسلیحات روسی به باکو، در روابطش با مسکو احتیاط را رعایت می کند.  »

 

خرید هواپیمای نظامی از پاکستان

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» به نقل از منابع پاکستانی خبر داد جمهوری باکو از پاکستان هواپیمای نظامی خریده است.به گزارش «ویرتوالاذ»، پایگاه اینترنتی «سماء تی وی» پاکستان نوشت : « ارشاد مالک ، از مارشال های نیروهای هوایی پاکستان با سپهبد رامیز طاهروف، فرمانده نیروی هوایی جمهوری آذربایجان درباره معامله هواپیمای نظامی پاکستانی «سوپر موشاک» ( سوپر مشاق) به توافق رسیده اند.

این قرارداد شامل حمایت های فنی و تربیت خلبانان این هواپیما نیز می شود. وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد این قرارداد شرایط تحکیم هرچه بیشتر مناسبات دوستان میان دو ملت برادر را فراهم خواهد کرد.