خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی از فرقه دموکرات: مردم از ورود ارتش استقبال کردند/ آذریها اعضای فرقه را تحویل ارتش ‌دادند!

۱ شهریور, ۱۳۹۶
خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی از فرقه دموکرات: مردم از ورود ارتش استقبال کردند/ آذریها اعضای فرقه را تحویل ارتش ‌دادند!

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی‌آذریها، هفته نامه «وطن یولی» در حاشیه همایش چالدران گفتگوی کوتاهی با ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش در مقاومت خرمشهر انجام داد که بخشی از آن به خاطرات ایشان از زمان اشغال ایران توسط ارتش سرخ (1324-1325) و واگذار اداره استانهای شمالغرب به عوامل داخلی شوروی (فرقه دموکرات) باز می‌گردد.

ناخدا هوشنگ صمدی که از اهالی روستای کلخوران اردبیل است، در آن سال هفت سال داشت. وی به هفته نامه وطن یولی می گوید:

« من در آن سالها هفت ساله بودم. در کلخوران اردبیل بودم. آنچه که من یادم است اینکه یک منطقه بازی بود در شهر ما که دموکرات ها در آنجا رژه می رفتند. یک فرماندهی هم داشتند که اسب سیاهی داشت و با ژست خیلی مثلا نظامی و کلت کمری رژه میرفت. زمانی بود که خانواده‌ها اجناس و وسایل قیمتی را از ترس [غارت] دموکرات‌ها قائم می کردند.

زمانی که صحبت [آمدن] ارتش شد،مردم دموکرات را دنبال می‌کردند تا کسانی را که به آنها ظلم کرده اند را پیدا کنند. یک تعدادی زیادی از مردم محلی دنبال دموکراتها می گشتند که اموال شان را دزدیده بودند و به آنها ظلم کرده بودند را بگیرند و به ارتش [تحویل] بدهند.

یادم هست زمانی که ما از کلخوران می خواستیم برویم به اردبیل، گفتند که اینجا صلاح نیست باشید و برگردید همان کلخوران. برای این که اینجا (در اردبیل) مردم دنبال دموکرات‌ها هستند و ممکن است دموکراتها بریزند به خانه ها و من یادم هست وقتی ارتش آمد مردم استقبال کردند. حتی یادم هست در یک کتابی می خواندم که یک مورخ خارجی [کریستوفر سایکس] می‌گفت این حجم از استقبال مردم از ارتش را فقط در فرانسه [آزادسازی از شاغال نازیها] دیده است. در تبریز هم مردم به گرمی از ارتش استقبال کردند و ارتش حامی مردم. وی میگوید من ندیدم مردم شکایتی از ارتش داشته باشند.

مردم در آن زمان ارتش را ناجی و حامی خودشان می دانستند. حتی مردم دموکرات هایی را که می شناختند، دستگیر و تحویل ارتش میدادند. اینقدر همکاری نزدیکی داشتند».

 

ببینید: روایت تلویزیون ترکیه از وابستگی فرقه دموکرات، مستند شبکه A Haber