تمدید قرارداد نفت و گاز حوزه «آذری،چراغ و گونشلی» تا 2050

۲۰ شهریور, ۱۳۹۶
تمدید قرارداد نفت و گاز حوزه «آذری،چراغ و گونشلی» تا 2050

الهام علی اف، رییس جمهوری باکو اعلام کرد باکو  قرارداد با شرکت های خارجی را برای  استخراج نفت و گاز از  حوزه «آذری چراغ گونشلی» در خزر را تا سال 2050 تمدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، الهام علی اف در مراسم رونمایی زیردریایی ویژه عملیات نفتی با نام «زیردریایی خان کندی» که به سفارش شرکت بی پی ( بریتیش پترولیوم) در کارخانه کشتی سازی باکو برای استفاده در احداث سکوهای نفتی حوزه «آذری چراغ گونشلی» در خزر ساخته شده است، همکاری شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ، سوکار را با شرکت نفتی انگلیس ، بی پی  موفقیتی تاریخی برای (جمهوری) آذربایجان توصیف کرد

علی اف گفت : « در روزهای آینده، قرارداد جدید حوزه «آذری چراغ گونشلی» را امضاء خواهیم کرد. ما فعالیتمان در آن حوزه را تا سال 2050 تمدید خواهیم کرد. این نشان می دهد که (جمهوری) آذربایجان ذخایر بزرگی از نفت دارد.  »

علی اف گفت : « من به یاد می آورم که در سال 1994  به هنگام امضای «قرارداد قرن» ( قرارداد نفتی باکو با کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی) ، هم در داخل کشور و هم نیروهای خارجی می گفتند که در (جمهوری) آذربایجان نفت کافی وجود ندارد و نفت در حوزه «آذری چراغ گونشلی» اندک است و هیچ نیازی به ساخت خط لوله نفت وجود ندارد. اکنون 20 سال است که ما از حوزه   «آذری چراغ گونشلی» نفت و گاز استخراج می کنیم.  »

علی اف گفت : « پس از 20 سال، قرارداد جدید امضاء می شود. این ، پاسخی به افکار بدبین و مغرضانه نیز است و نشان می دهد که کشور ما ظرفیت بالایی از انرژی داردحوزه گازی «شاهدنیز » نیز دستکم  یک تریلیون و دویست میلیارد متر مکعب ذخایر گاز دارد و یکی از بزرگترین حوزه های گازی دنیاست و در مجموع نیز ذخایر گاز ما دو تریلیون و ششصد میلیارد مترمکعب است. یعنی، (جمهوری) آذربایجان تا یکصد سال برای خود و خیلی از کشورها گاز تامین خواهد کرد